DNA Oyj

Tutkimus: Erilaiset TV-sisällöt katsotaan eri laitteilla

Jaa

Suomalaisten televisio löytyy yhä useammin taskusta, eli se on matkapuhelin, selviää DNA:n digitutkimuksesta. Toisaalta TV-sisältöjä katsotaan entistäkin monipuolisemmin eri laitteilla ja kasvavassa määrin netistä. TV-sisältöjen katselussa on eroja käytetyn laitteen mukaan.

TV-sisältöjä katsotaan entistäkin monipuolisemmin eri laitteilla.
TV-sisältöjä katsotaan entistäkin monipuolisemmin eri laitteilla.

DNA:n Nepa Insightilla teettämässä Digitaaliset elämäntavat -tutkimuksessa haastateltiin keväällä yli tuhatta 16-74-vuotiasta suomalaista.

Kyselyyn vastanneista 42 prosenttia kertoo katsovansa tv-sisältöjä vähintään tunnin päivässä, ja 12 prosenttia katsoo televisiosisältöjä yli kaksi tuntia päivässä.

”Ihmisillä on nyt todella paljon erilaisia mahdollisuuksia katsoa ja hallinnoida haluamiaan tv-sisältöjä aikatauluista ja paikasta riippumatta. Operaattoreiden digiboksit vastaavat kuluttajien toiveisiin aivan uudella tavalla, sillä ne tuovat eri lähteistä saatavat sisällöt samaan paikkaan ja mobiilisovellukset TV-ruudulle”, kertoo DNA:n laajakaista ja TV -liiketoiminnan johtaja Jarno Haikonen.

DNA:n kyselytutkimuksessa vastaajia pyydettiin myös liittämään erilaisia tunteita erilaisiin digitaalisiin kokemuksiin. Lähes puolet vastaajista (43 %) kertoi musiikin kuuntelun älypuhelimella olevan rentouttavaa ja kolmasosa (32 %) liitti TV-sarjojen maratonkatseluun rentoutumisen tunteita. Toimimaton netti puolestaan aiheuttaa ärtymystä valtaosassa vastaajia (72 %).

”Vastauksissa näkyy selkeästi kahdenlaisia tunteita. Nopea, luotettava netti on keskeinen osa toimivaa kotia ja laitteita sekä kasvavassa määrin myös TV-palvelujen kannalta. Jos netti ei toimi, moni tärkeä ja mieluisa palvelukaan ei toimi, ja sehän ärsyttää. Toisaalta, kun esimerkiksi TV-sarjat pyörivät ruudussa pätkimättä ja musiikki soi korvaan laadukkaana, ihmisen on helppo rentoutua”, Haikonen kuvailee.

Netflixin, Viaplayn, C Moren tai vastaavan TV- tai videopalvelun on kahden viime vuoden aikana ostanut verkosta 55 prosenttia suomalaisista. Yhä useampi myös vuokraa elokuvia netistä: kyselyn mukaan 43 prosenttia suomalaisista on kahden viime vuoden aikana vuokrannut elokuvan netin kautta.

”Tätä tulosta tukee myös meidän DNA TV -palvelumme käyttäjädata. Palvelun vuokraamossa tarjolla olevien sisältöjen vuokrausmäärät ovat peräti tuplaantuneet vuodessa”, Haikonen kertoo.

Uudet katsomisen tavat

Valtaosalla suomalaiskodeista ei ole älytelevisiota – sellainen löytyy 40 prosentilta kotitalouksista. Älytelevision sijaan tai rinnalla on käytössä muita uudenlaisia ratkaisuja: 24 prosenttia käyttää operaattorin digiboksia ja 20 prosenttia Chromecastia tai Apple TV:tä.

Ilmaiskanavien lisäksi TV-sisältöjä katsotaan eniten ilmaisten suoratoistopalveluiden (61 %) kautta. Seuraavaksi suosituinta on nettivideoiden (46 %) sekä maksullisten suoratoistopalveluiden (40 %) katselu. Nettivideoiden ja maksullisten suoratoistopalveluiden katselu on yleisintä 16-34-vuotiaiden keskuudessa.

”Ihmiset katsovat yhä enemmän ei-perinteistä televisiota, ja erilaisten suoratoistopalveluiden käyttö on kasvussa. Kyselyn mukaan 66 prosentille on tärkeää, että TV-sisällöt voi katsoa esitysajoista riippumatta, ja 60 prosenttia pitää tärkeänä sitä, että mieluisat elokuvat ja sarjat löytyvät samasta paikasta”, Haikonen kertoo.

Ilmaiskanavia katsovat hieman enemmän naiset ja vanhemmat ikäryhmät. Miehet puolestaan katsovat hitusen naisia enemmän nettivideoita tietokoneelta. Alle 24-vuotiaat katsovat muita enemmän maksullisia sisältöpalveluita sekä YouTubea ja nettivideoita.

TV-sisältöjen katselu eroaa myös käytetyn laitteen mukaan. Tietokoneelta ja älypuhelimella katsotaan eniten nettivideoita sekä maksuttomia kotimaisia suoratoistopalveluita, televisiosta ilmaiskanavien ohjelmia ja älytelevisiosta monipuolisesti sekä ilmaisten että maksullisten kanavien ja suoratoistopalveluiden sisältöjä.

TV-, media- ja videosovelluksista YouTube on suosituin, Yle Areena toiseksi suosituin ja Netflix kolmanneksi suosituin.

Älypuhelin tuo tv-sisällöt myös reissuun

Älypuhelin on suomalaiskotitalouksien yleisin laite (88 % kotitalouksista), kannettava tietokone toiseksi yleisin (77 %) ja tavallinen televisio kolmanneksi yleisin (56 %). Älytelevisio on 40 prosentilla kodeista ja 4K-televisio 15 prosentilla. Operaattorin digiboksi, kuten DNA TV Hubi, on joka neljännessä kodissa (24 %).

”TV-sisällöt kulkevat nykyään mukana myös ulkomaille, sillä viime vuoden keväällä maksullisten nettipalvelujen käyttö vapautui EU-alueella maarajoitusten poistumisen myötä. Esimerkiksi DNA TV:tä voi siis katsoa myös Eurooppaan suuntautuvalla kesälomareissulla, ja luonnollisesti puhelimeen tallennetut sisällöt ovat käytettävissä kaikkialla”, kertoo Haikonen.

Ulkomailla 12 viime kuukauden aikana matkustaneista hieman yli kolmannes (36 %) kokee mobiilidatan käyttönsä ulkomailla lisääntyneen.

Kyselystä:

DNA teetti Digitaaliset elämäntavat -kyselyn Nepa Insightilla maaliskuussa 2019. Kyselyyn vastasi 1005 iältään 16-74-vuotiasta suomalaista. Tulokset on painotettu Suomen väestöä edustaviksi. Kysely tehtiin online-haastatteluna.

Kyselyn pohjalta on julkaistu aiemmin kaksi tiedotetta:

Lisätietoja medialle:

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

LIITE: Tutkimusraportti median käyttöön

Kuvat

TV-sisältöjä katsotaan entistäkin monipuolisemmin eri laitteilla.
TV-sisältöjä katsotaan entistäkin monipuolisemmin eri laitteilla.
Lataa

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

DNA Oyj
DNA Oyj
PL 10
01044 DNA

http://www.dna.fi

DNA on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Tehtävämme on tarjota tuotteita ja palveluita, jotka tekevät yksityis- ja yritysasiakkaidemme arjesta mutkatonta. DNA:lla on merkittävä yhteiskunnallinen rooli tärkeiden viestintäyhteyksien tarjoajana ja digitaalisen kehityksen mahdollistajana. DNA valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja liiketuloksemme 139 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme