POP Pankkikeskus osk

Tutkimus: Hieman yli puolet suomalaisista ei aio muuttaa joulusuunnitelmiaan koronan vuoksi

Jaa

65 prosenttia suomalaisista ei usko koronan vaikuttavan jouluviettosuunnitelmiinsa lainkaan. Alueellisesti eniten joulusuunnitelmiaan muuttaneita on pääkaupunkiseudulla, vähiten Pohjanmaalla. Tuloerot vaikuttavat jossain määrin siihen koska lahjat hankitaan, sen sijaan Black Fridayn kaltaisilla kampanjoilla ei ole yleisesti suoraa vaikutusta jouluostoksiin, joskin ikä- ja alue-eroja löytyy. POP Pankki ja IROResearch selvittivät koronan vaikutuksia suomalaisten tämän vuoden joulusuunnitelmiin ja lahjahankintoihin.

Suomalaisista joulunviettokyselyyn vastanneista 22 prosenttia empii vielä kantaansa seuraten koronatilanteen kehittymistä. Sen sijaan noin joka kahdeksas (13 prosenttia) on jo muuttanut suunnitelmiaan. Alueellisessa tarkastelussa hieman alle puolet (47 prosenttia) pääkaupunkiseudulla asuvista uskoo koronan vaikuttavan joulun viettoon. Pohjanmaalla peräti 83 prosenttia vastaajista aikoo pitää kiinni joulusuunnitelmistaan.

Koronatilanteen vuoksi esimerkiksi joulun matkoja on peruttu ja joulua aiotaan juhlia tavallista pienemmin tai pienemmällä porukalla. ”Ei lähdetä mummolaan joulun viettoon. Vietämme perhejoulun kotona”, eräs vastaajista kommentoi viitaten matkustamiseen ja sukulaisten tapaamiseen.

Korona näkyy myös lahjahankintakäyttäytymisessä, osittain siksi, että väkijoukkoja halutaan välttää mutta myös siksi, että monella on vähemmän rahaa käytettävissään. Avoimia vastauksia Vaikuttaako koronatilanne tämän vuoden joulusuunnitelmiisi? -kysymyksiin olivat muun muassa:”Joululahjaostoksien alku on viivästynyt yleisen kaupassa käymättömyyden takia”, ”Teen lahjoja itse. En kiertele kaupoissa ja ihmisparvissa”, ”Tilaan enemmän verkkokaupoista”, ”Enemmän kotimaisia tuotteita ja palveluita”, ”Jos on vielä työtön joulukuussa, niin kyllä vaikuttaa rahallisesti.”

Lahjahankinnat vasta joulun alla, lahjojen vähentämistä mietitään

Pääsääntöisesti kotitalouksissa lahjahankintoja tehdään kuten ennenkin. Yli 70 000 euron vuositulojen talouksissa 78 prosenttia vastaajista sanoo, että aikoo hankkia lahjoja saman verran kuin aikaisemmin. Myös 60 prosenttia alle 30 000 euron vuositulojen talouksistakin suunnittelee hankkivansa lahjoja tavalliseen tapaan.

70 000 euroa tai enemmän tienaavista hieman yli puolet vastaajista (61 prosenttia), ja hieman alle puolet (43 prosenttia) alle 30 000 euron vuositulojen talouksista sanoo tekevänsä jouluostokset lähempänä joulua. Lähes kolmannes (27 prosenttia) pienempi tuloisista sanoo, ettei aio hankkia lahjoja lainkaan.

Kainuussa peräti puolet (52 prosenttia) aikoo jättää lahjahankinnat väliin. Kanta- ja Päijät-Hämeessä joka kolmas (32 ja 31 prosenttia) aikoo olla hankimatta lahjoja, toisaalta kyselyn aktiivisimmat jouluvalmistelijat löytyvät niin ikään Kanta-Hämeestä (29 prosenttia). Jouluostosten vähentämistä eniten harkitsevia on Kymenlaaksossa (31 prosenttia).

Naisista 20 prosenttia on jo aloittanut jouluhankintojen tekemisen, kun miesten vastaava luku on kahdeksan prosenttia. Naisista lähes 25 prosenttia on kuitenkin vähentämässä lahjahankintojaan, miehistä lahjojen vähentämistä on harkinnut 13 prosenttia. Miehistä peräti 24 prosenttia ei aio hankkia lahjoja lainkaan, kun naisista 16 prosenttia jättää lahjat hankkimatta.

Harva hyödyntää Black Fridayn kaltaisia kampanjoita jouluostoksissa

Kaikista vastaajista vain 16 prosenttia aikoo hyödyntää Black Fridayn (27.11.) kaltaisia tarjouskampanjoita joulun lahjahankinnoissa. Loppuvuoden alennuskampanjoita hyödyntävät eniten 35–44-vuotiaat (28 prosenttia).

Myös asuinpaikalla näyttää olevan vaikutusta Black Fridayn suosioon jonkin verran. Etelä-Karjalassa Black Fridayta hyödynnetään innokkaimmin (30 prosenttia vastaajista). Kanta-Hämeessä asuvista vain seitsemän prosenttia sanoo hankkivansa joululahjoja kampanjamyynneistä.

”Teimme koronan alkaessa vastaavan kyselyn. Tuolloinkin pääosa suhtautui tautitilanteeseen maltillisesti. Nytkin näyttää siltä, että yleisiä ohjeistuksia ja suosituksia seurataan. Siksi suunnitelmia tehdään tavallista lyhyemmällä aikavälillä. Tämä heijastuu esimerkiksi joulumatkailusuunnitelmiin niin ulkomaille kuin sukulaisten luo. Joulusta voi tulla tänä vuonna tavallista perhekeskeisempi”, summaa tuloksia POP Pankin liiketoimintajohtaja Jaakko Pulli.

Vastaukset perustuvat Tuhat suomalaista -kyselytutkimukseen, joka tehtiin 22.–30.9.2020.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:

Jaakko Pulli, liiketoimintajohtaja, POP Pankki, 050 420 0925, jaakko.pulli@poppankki.fi

Maija Hyötyläinen, viestintäpäällikkö, POP Pankki, 050 572 9679, maija.hyotylainen@poppankki.fi

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

POP Pankkikeskus osk
Hevosenkenkä 3
02600 Espoo

POP Pankki on yli 700 asiantuntijaa työllistävä suomalainen pankkiryhmä, johon kuuluu 21 POP Pankkia, verkossa toimiva vahinkovakuutusyhtiö Suomen Vahinkovakuutus Oy (POP Vakuutus), POP Pankkien keskusluottolaitos Bonum Pankki Oyj ja POP Pankkikeskus osk. POP Pankki -ryhmän visiona on olla pankki, joka parhaiten yhdistää henkilökohtaisen ja digitaalisen palvelun, parhaan asiakastyytyväisyyden sekä nopean päätöksenteon. POP Pankilla on EPSI Ratingin Pankki ja rahoitus 2021 -tutkimuksen mukaan Suomen ja Pohjoismaiden tyytyväisimmät henkilö- ja yritysasiakkaat. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta POP Pankkikeskus osk

KUTSU MEDIALLE: tutkimuksen etäläpikäynti ke 29.9., klo 13.30-14.15 – suomalaisten kuluttaminen ja ympäristövaikutukset, miksi vaikutuksiin tulisi kiinnittää huomiota taloutensa kannalta22.9.2021 15:48:33 EEST | Tiedote

EU:n kestävän rahoituksen toimintaohjelman tavoitteena on suunnata yksityistä pääomaa ympäristön kannalta kestävämpiin vaihtoehtoihin. Miltä suomalaisten ostoaikeet näyttävät tältä osin? POP Pankin rahoituksen asiantuntijat Niina Jolkkonen ja Pekka Maskuniitty käyvät läpi ke 29.9. klo 13.30-14.15 IROResearchin kanssa elokuussa tehtyä kuluttajatutkimusta, joka selvitti, miten suomalaiset ottavat hankintojensa ilmasto- ja ympäristövaikutukset huomioon ostopäätöksissään.

POP Pankki -ryhmän puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2021: Erinomainen puolivuositulos, kaikki liiketoiminnan tuottoerät kasvoivat16.8.2021 09:52:10 EEST | Tiedote

POP Pankki -ryhmä teki tähän asti parhaan puolivuosituloksensa. Tulos ennen veroja oli 49 miljoonaa euroa, kun se koronapandemian heikentämällä vertailukaudella oli 1,5 miljoonaa euroa. Ryhmän luottokanta kasvoi alkuvuonna 5,2 prosenttia ja kipusi yli neljän miljardin euron rajapyykin. Ydinvakavaraisuus 19,8 prosenttia on erinomainen. Sekä ryhmän pankki- että vakuutussegmenttien asiakasmäärät olivat kasvussa.

Valtakunnallinen kysely kertoo, että alle 20 prosenttia työntekijöistä tietää etätyöskentelykäytäntöjen jatkumisesta1.7.2021 08:15:00 EEST | Tiedote

Vain 16 prosentilla POP Pankin teettämän valtakunnalliseen kyselyyn vastaajista on työpaikoilla sovittu etätyöskentelykäytännöistä korona-ajan jälkeen. 34 prosenttia saattaisi harkita muuttoa kauemmas työpaikaltaan jos he tietäisivät työpaikkansa etätyökäytännöistä. 55 prosenttia vastaajista arvioi, että etätyön mahdollisuus ei vaikuttaisi heidän nykyasumiseensa mitenkään.

Korona ei vaikuttanut muuttoihin määrällisesti, mutta suuntaan sitäkin enemmän1.7.2021 08:15:00 EEST | Tiedote

Muuttoja oli suurin piirtein saman verran kuin aikaisemminkin. Sen sijaan muuttojen suuntautumiseen korona vaikutti varsin paljon, mikä näkyy alueiden väestön muutoksessa selvästi. Pääkaupunkiseudun väestönkasvu noin puolittui ja pääkaupunkiseudun kehyskuntien väestön kasvu puolestaan nopeutui selvästi. Suurin muutos tapahtui kuitenkin maaseutualueilla, joissa väestön määrän väheneminen hidastui selvästi. POP Pankki tutki, miten korona vaikutti suomalaisten kodin vaihtamiseen osana kansalaissuhdanne-ennustettaan.

POP Pankki -ryhmä ja Oy Samlink Ab purkavat sopimuksen peruspankkijärjestelmän uudistamisesta23.6.2021 08:46:07 EEST | Tiedote

POP Pankki -ryhmä ja Oy Samlink Ab ovat päättäneet purkaa yritysten välillä vuonna 2019 solmitun sopimuksen peruspankkijärjestelmän uudistamisesta. Oy Samlink Ab maksaa POP Pankki -ryhmälle korvauksen sopimuksen purkamisesta. POP Pankki -ryhmä jatkaa edelleen Samlinkin asiakkaana. Sopimuksen purkamisella ei ole vaikutusta POP Pankki -ryhmän asiakkaiden pankkipalveluihin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme