Tutkimus: Hieman yli puolet suomalaisista ei aio muuttaa joulusuunnitelmiaan koronan vuoksi
Suomalaisista joulunviettokyselyyn vastanneista 22 prosenttia empii vielä kantaansa seuraten koronatilanteen kehittymistä. Sen sijaan noin joka kahdeksas (13 prosenttia) on jo muuttanut suunnitelmiaan. Alueellisessa tarkastelussa hieman alle puolet (47 prosenttia) pääkaupunkiseudulla asuvista uskoo koronan vaikuttavan joulun viettoon. Pohjanmaalla peräti 83 prosenttia vastaajista aikoo pitää kiinni joulusuunnitelmistaan.
Koronatilanteen vuoksi esimerkiksi joulun matkoja on peruttu ja joulua aiotaan juhlia tavallista pienemmin tai pienemmällä porukalla. ”Ei lähdetä mummolaan joulun viettoon. Vietämme perhejoulun kotona”, eräs vastaajista kommentoi viitaten matkustamiseen ja sukulaisten tapaamiseen.
Korona näkyy myös lahjahankintakäyttäytymisessä, osittain siksi, että väkijoukkoja halutaan välttää mutta myös siksi, että monella on vähemmän rahaa käytettävissään. Avoimia vastauksia Vaikuttaako koronatilanne tämän vuoden joulusuunnitelmiisi? -kysymyksiin olivat muun muassa:”Joululahjaostoksien alku on viivästynyt yleisen kaupassa käymättömyyden takia”, ”Teen lahjoja itse. En kiertele kaupoissa ja ihmisparvissa”, ”Tilaan enemmän verkkokaupoista”, ”Enemmän kotimaisia tuotteita ja palveluita”, ”Jos on vielä työtön joulukuussa, niin kyllä vaikuttaa rahallisesti.”
Lahjahankinnat vasta joulun alla, lahjojen vähentämistä mietitään
Pääsääntöisesti kotitalouksissa lahjahankintoja tehdään kuten ennenkin. Yli 70 000 euron vuositulojen talouksissa 78 prosenttia vastaajista sanoo, että aikoo hankkia lahjoja saman verran kuin aikaisemmin. Myös 60 prosenttia alle 30 000 euron vuositulojen talouksistakin suunnittelee hankkivansa lahjoja tavalliseen tapaan.
70 000 euroa tai enemmän tienaavista hieman yli puolet vastaajista (61 prosenttia), ja hieman alle puolet (43 prosenttia) alle 30 000 euron vuositulojen talouksista sanoo tekevänsä jouluostokset lähempänä joulua. Lähes kolmannes (27 prosenttia) pienempi tuloisista sanoo, ettei aio hankkia lahjoja lainkaan.
Kainuussa peräti puolet (52 prosenttia) aikoo jättää lahjahankinnat väliin. Kanta- ja Päijät-Hämeessä joka kolmas (32 ja 31 prosenttia) aikoo olla hankimatta lahjoja, toisaalta kyselyn aktiivisimmat jouluvalmistelijat löytyvät niin ikään Kanta-Hämeestä (29 prosenttia). Jouluostosten vähentämistä eniten harkitsevia on Kymenlaaksossa (31 prosenttia).
Naisista 20 prosenttia on jo aloittanut jouluhankintojen tekemisen, kun miesten vastaava luku on kahdeksan prosenttia. Naisista lähes 25 prosenttia on kuitenkin vähentämässä lahjahankintojaan, miehistä lahjojen vähentämistä on harkinnut 13 prosenttia. Miehistä peräti 24 prosenttia ei aio hankkia lahjoja lainkaan, kun naisista 16 prosenttia jättää lahjat hankkimatta.
Harva hyödyntää Black Fridayn kaltaisia kampanjoita jouluostoksissa
Kaikista vastaajista vain 16 prosenttia aikoo hyödyntää Black Fridayn (27.11.) kaltaisia tarjouskampanjoita joulun lahjahankinnoissa. Loppuvuoden alennuskampanjoita hyödyntävät eniten 35–44-vuotiaat (28 prosenttia).
Myös asuinpaikalla näyttää olevan vaikutusta Black Fridayn suosioon jonkin verran. Etelä-Karjalassa Black Fridayta hyödynnetään innokkaimmin (30 prosenttia vastaajista). Kanta-Hämeessä asuvista vain seitsemän prosenttia sanoo hankkivansa joululahjoja kampanjamyynneistä.
”Teimme koronan alkaessa vastaavan kyselyn. Tuolloinkin pääosa suhtautui tautitilanteeseen maltillisesti. Nytkin näyttää siltä, että yleisiä ohjeistuksia ja suosituksia seurataan. Siksi suunnitelmia tehdään tavallista lyhyemmällä aikavälillä. Tämä heijastuu esimerkiksi joulumatkailusuunnitelmiin niin ulkomaille kuin sukulaisten luo. Joulusta voi tulla tänä vuonna tavallista perhekeskeisempi”, summaa tuloksia POP Pankin liiketoimintajohtaja Jaakko Pulli.
Vastaukset perustuvat Tuhat suomalaista -kyselytutkimukseen, joka tehtiin 22.–30.9.2020.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Jaakko Pulli, liiketoimintajohtaja, POP Pankki, 050 420 0925, jaakko.pulli@poppankki.fi
Maija Hyötyläinen, viestintäpäällikkö, POP Pankki, 050 572 9679, maija.hyotylainen@poppankki.fi
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
POP Pankki -ryhmä on yli 700 asiantuntijaa työllistävä suomalainen pankkiryhmä, johon kuuluu 18 POP Pankkia, POP Pankkien keskusluottolaitos Bonum Pankki Oyj, POP Asuntoluottopankki Oyj ja POP Pankkikeskus osk. POP Pankki -ryhmän visiona on olla pankki, joka parhaiten yhdistää henkilökohtaisen ja digitaalisen palvelun, parhaan asiakastyytyväisyyden sekä nopean päätöksenteon. POP Pankilla on riippumattoman EPSI Ratingin Pankki ja rahoitus -tutkimuksen mukaan 11. kertaa Suomen tyytyväisimmät henkilöasiakkaat sekä, osallistuttuaan vuodesta 2021 myös yritysasiakastutkimukseen, toista kertaa tyytyväisimmät yritysasiakkaat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta POP Pankkikeskus osk
POP Pankin kansalaissuhdanne-ennuste: kuluttajien ostohousuihin kaivataan kiristysvyön sijaan henkseleitä – palkansaajien ostovoima kasvaa tänä vuonna 2,3 prosenttia17.6.2025 08:14:45 EEST | Tiedote
POP Pankin ennusteen avainluvut: BKT kasvaa tänä vuonna prosentin nousten ensi vuonna 1,4 prosenttiin yksityisen kulutuksen ja investointien vetämänä. Vuonna 2025 investointien ennakoidaan kasvavan 2 prosenttia, ja ensi vuonna 5,9 prosenttia. Inflaatio on tänä vuonna prosentin luokkaa sen kiihtyessä ensi vuonna 1,5 prosenttiin, kun talouskasvu elpyy ja korkojen lasku tasaantuu. Tuonnin kasvu kääntyy pitkän laskukauden jälkeen hivenen plussalle 0,3 prosenttiin ja ensi vuonna ollaan jo 4 prosentin kasvussa. Vienti puolestaan kasvaa tänä vuonna 1,7 prosenttia kiihtyen ensi vuonna kolmeen prosenttiin. 12 kuukauden Euriborin asettunee tänä vuonna keskimäärin 2,2 prosenttiin ja ensi vuonna 2,4 prosenttiin. Bensan hinta on keskimäärin tänä vuonna noin 1,70 euroa/litra nousten ensi vuonna maltilliset viitisen senttiä. Yksityisen kulutuksen ennakoidaan piristyvän tänä vuonna 0,8 prosentin kasvuun ja vuonna 2026 kasvun vauhdittuvan 1,3 prosenttiin. Luottamuksen vahvistuessa kulutus voi elpyä nop
Tutkimus: Lähes puolet asunto-omistajista ei käy taloyhtiökokouksissa14.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
POP Pankin teettämän laajan selvityksen mukaan 49 prosenttia suomalaisista kerros-, pari-, rivi- tai luhtitalossa tai asunto-osakeyhtiöstä sijoitusasunnon omistavista ei osallistu taloyhtiökokouksiin. 36 prosenttia osallistuu säännöllisesti, 5 prosenttia vain, kun on jotain merkittäviä remonttipäätöksiä tulossa ja 10 prosenttia käy kokouksissa satunnaisesti.
Suomalaiset ovat vaarassa olla ylioptimistisia varallisuutensa kerryttämisen suhteen2.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
”Suomalaisten kotitalouksien varallisuuden kehitys ei ole kovin mairitteleva mediaanivarallisuuden pienentyessä vuonna 2023 lähes 18 prosenttia verrattuna vuoteen 2019. Nettovarallisuudella mitattuna varakkaimpia ovat 65–74-vuotiaat, mutta eläkeikäisten kulutus- ja muun velan osuus on ollut viime vuosina kasvussa. Eläkeikäisten jättiperintöjen odottamisen sijaan kotitalouksien kannattaa keskittyä omiin tuloihin ja menoihin perustuvaan pelisuunnitelmaan varmistaakseen riittävät taloudelliset puskurit”, toteaa POP Pankin johtaja Timo Hulkko.
Vakavaraisen POP Pankki -ryhmän positiivinen kehitys jatkui vuonna 202414.2.2025 10:00:00 EET | Tiedote
Vuonna 2024 POP Pankki -ryhmä teki jälleen vahvan tuloksen. Tulos ennen veroja oli 89,8 miljoonaa euroa, joka ylitti puolella miljoonalla edellisvuoden jatkuvien toimintojen tuloksen. Liiketoiminnan tuotot olivat 240,9 miljoonaa euroa, missä oli kasvua 16,4 miljoonaa edelliseen vuoteen. Ryhmän ydinvakavaraisuus nousi 22,0 prosenttiin. POP Pankki -ryhmä julkisti tilinpäätöstiedotteensa tänään 14.2.2025.
POP Prime laskee 3,0 prosenttiin18.12.2024 15:00:00 EET | Tiedote
POP Pankki –ryhmän POP Prime laskee. Tammikuun 2. päivästä 2025 lähtien POP Prime on 3,0 prosenttia, kun se tällä hetkellä on 3,4 prosenttia. Korkopäätös perustuu yleiseen markkinakorkotasojen laskuun.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme