POP Pankkikeskus osk

Tutkimus: Hieman yli puolet suomalaisista ei aio muuttaa joulusuunnitelmiaan koronan vuoksi

Jaa

65 prosenttia suomalaisista ei usko koronan vaikuttavan jouluviettosuunnitelmiinsa lainkaan. Alueellisesti eniten joulusuunnitelmiaan muuttaneita on pääkaupunkiseudulla, vähiten Pohjanmaalla. Tuloerot vaikuttavat jossain määrin siihen koska lahjat hankitaan, sen sijaan Black Fridayn kaltaisilla kampanjoilla ei ole yleisesti suoraa vaikutusta jouluostoksiin, joskin ikä- ja alue-eroja löytyy. POP Pankki ja IROResearch selvittivät koronan vaikutuksia suomalaisten tämän vuoden joulusuunnitelmiin ja lahjahankintoihin.

Suomalaisista joulunviettokyselyyn vastanneista 22 prosenttia empii vielä kantaansa seuraten koronatilanteen kehittymistä. Sen sijaan noin joka kahdeksas (13 prosenttia) on jo muuttanut suunnitelmiaan. Alueellisessa tarkastelussa hieman alle puolet (47 prosenttia) pääkaupunkiseudulla asuvista uskoo koronan vaikuttavan joulun viettoon. Pohjanmaalla peräti 83 prosenttia vastaajista aikoo pitää kiinni joulusuunnitelmistaan.

Koronatilanteen vuoksi esimerkiksi joulun matkoja on peruttu ja joulua aiotaan juhlia tavallista pienemmin tai pienemmällä porukalla. ”Ei lähdetä mummolaan joulun viettoon. Vietämme perhejoulun kotona”, eräs vastaajista kommentoi viitaten matkustamiseen ja sukulaisten tapaamiseen.

Korona näkyy myös lahjahankintakäyttäytymisessä, osittain siksi, että väkijoukkoja halutaan välttää mutta myös siksi, että monella on vähemmän rahaa käytettävissään. Avoimia vastauksia Vaikuttaako koronatilanne tämän vuoden joulusuunnitelmiisi? -kysymyksiin olivat muun muassa:”Joululahjaostoksien alku on viivästynyt yleisen kaupassa käymättömyyden takia”, ”Teen lahjoja itse. En kiertele kaupoissa ja ihmisparvissa”, ”Tilaan enemmän verkkokaupoista”, ”Enemmän kotimaisia tuotteita ja palveluita”, ”Jos on vielä työtön joulukuussa, niin kyllä vaikuttaa rahallisesti.”

Lahjahankinnat vasta joulun alla, lahjojen vähentämistä mietitään

Pääsääntöisesti kotitalouksissa lahjahankintoja tehdään kuten ennenkin. Yli 70 000 euron vuositulojen talouksissa 78 prosenttia vastaajista sanoo, että aikoo hankkia lahjoja saman verran kuin aikaisemmin. Myös 60 prosenttia alle 30 000 euron vuositulojen talouksistakin suunnittelee hankkivansa lahjoja tavalliseen tapaan.

70 000 euroa tai enemmän tienaavista hieman yli puolet vastaajista (61 prosenttia), ja hieman alle puolet (43 prosenttia) alle 30 000 euron vuositulojen talouksista sanoo tekevänsä jouluostokset lähempänä joulua. Lähes kolmannes (27 prosenttia) pienempi tuloisista sanoo, ettei aio hankkia lahjoja lainkaan.

Kainuussa peräti puolet (52 prosenttia) aikoo jättää lahjahankinnat väliin. Kanta- ja Päijät-Hämeessä joka kolmas (32 ja 31 prosenttia) aikoo olla hankimatta lahjoja, toisaalta kyselyn aktiivisimmat jouluvalmistelijat löytyvät niin ikään Kanta-Hämeestä (29 prosenttia). Jouluostosten vähentämistä eniten harkitsevia on Kymenlaaksossa (31 prosenttia).

Naisista 20 prosenttia on jo aloittanut jouluhankintojen tekemisen, kun miesten vastaava luku on kahdeksan prosenttia. Naisista lähes 25 prosenttia on kuitenkin vähentämässä lahjahankintojaan, miehistä lahjojen vähentämistä on harkinnut 13 prosenttia. Miehistä peräti 24 prosenttia ei aio hankkia lahjoja lainkaan, kun naisista 16 prosenttia jättää lahjat hankkimatta.

Harva hyödyntää Black Fridayn kaltaisia kampanjoita jouluostoksissa

Kaikista vastaajista vain 16 prosenttia aikoo hyödyntää Black Fridayn (27.11.) kaltaisia tarjouskampanjoita joulun lahjahankinnoissa. Loppuvuoden alennuskampanjoita hyödyntävät eniten 35–44-vuotiaat (28 prosenttia).

Myös asuinpaikalla näyttää olevan vaikutusta Black Fridayn suosioon jonkin verran. Etelä-Karjalassa Black Fridayta hyödynnetään innokkaimmin (30 prosenttia vastaajista). Kanta-Hämeessä asuvista vain seitsemän prosenttia sanoo hankkivansa joululahjoja kampanjamyynneistä.

”Teimme koronan alkaessa vastaavan kyselyn. Tuolloinkin pääosa suhtautui tautitilanteeseen maltillisesti. Nytkin näyttää siltä, että yleisiä ohjeistuksia ja suosituksia seurataan. Siksi suunnitelmia tehdään tavallista lyhyemmällä aikavälillä. Tämä heijastuu esimerkiksi joulumatkailusuunnitelmiin niin ulkomaille kuin sukulaisten luo. Joulusta voi tulla tänä vuonna tavallista perhekeskeisempi”, summaa tuloksia POP Pankin liiketoimintajohtaja Jaakko Pulli.

Vastaukset perustuvat Tuhat suomalaista -kyselytutkimukseen, joka tehtiin 22.–30.9.2020.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:

Jaakko Pulli, liiketoimintajohtaja, POP Pankki, 050 420 0925, jaakko.pulli@poppankki.fi

Maija Hyötyläinen, viestintäpäällikkö, POP Pankki, 050 572 9679, maija.hyotylainen@poppankki.fi

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

POP Pankkikeskus osk
Hevosenkenkä 3
02600 Espoo

POP Pankki on yli 700 asiantuntijaa työllistävä suomalainen pankkiryhmä, johon kuuluu 22 POP Pankkia, verkossa toimiva vahinkovakuutusyhtiö POP Vakuutus, POP Pankkien keskusluottolaitos Bonum Pankki Oyj ja POP Pankkikeskus osk. POP Pankki -ryhmän visiona on olla pankki, joka parhaiten yhdistää henkilökohtaisen ja digitaalisen palvelun, parhaan asiakastyytyväisyyden sekä nopean päätöksenteon. POP Pankilla on EPSI Ratingin Pankki ja rahoitus 2020 -tutkimuksen mukaan Suomen ja Pohjoismaiden tyytyväisimmät asiakkaat. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta POP Pankkikeskus osk

POP Pankin ennuste: taloudella on aineksia toipumiseen, osalla toimialoja voidaan nähdä nopeitakin muutoksia28.12.2020 08:30:00 EETTiedote

Suomen talous pääsee ensi vuonna tämänvuotisia käynnistysyrityksiä parempaan kasvuun. Elvytystoimien purevuus, koronarokotteen saatavuus, Suomen viennin elpyminen sekä kulutuspaineiden purkautuminen vaikuttavat viriämisen tahtiin. Osalla toimialoista, kuten matkailussa, voidaan nähdä nopeitakin muutosliikkeitä. Valtioiden nopea velkaantuminen lisää edelleen riskiä epävakaasta talouskehityksestä.

Naisten työllisyystilanne on niiannut miehiä syvempään; kulutus kohdentuu koteihin ja tavaroihin10.12.2020 09:30:00 EETTiedote

POP Pankin Kansalaissuhdannebarometrin ennakkoinfosta selviää, että naistyöllisten määrä laski koronan seurauksena miehiä enemmän. Vaikka työllisyys on yleisesti noussut verrattain hyvin keväästä, on naisten työllisyys palautunut huomattavasti miehiä hitaammin. Naisten työllistymistä painaa erityisesti palvelualojen heikko tilanne, sillä suomalainen kulutusrakenne on muuttumassa palveluiden kustannuksella tavarapainotteiseksi.

Ruoka eriarvoistaa suomalaislapsia – POP Pankki ohjaa joulumuistamisensa Venner-ruokalahjoitukseen perheille27.11.2020 08:30:00 EETTiedote

Vähävaraisten perheiden ruoka-apupyynnöt ovat kasvaneet syksyä kohti. Tämä näkyy perheiden ravitsemuksen puolesta kampanjoivan Vennerin sekä järjestöjen yhteydenotoissa. Sekä koulujen että omaehtoiset koronakaranteenit ovat vaikuttaneet kotiaterioinnin lisääntymiseen ja tämä vuosi on haastanut perheitä monella tavalla. Riittävyyden ohella ruoan terveellisyys ja monipuolisuus huolestuttaa perheitä. POP Pankki lahjoittaa TekojenTiistaina 1.12.2020 suomalaisperheille yli 2300 terveellsitä ruoka-annosta mahdollistavaa Venner-laatikkoa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme