POP Pankkikeskus osk

Tutkimus: Hieman yli puolet suomalaisista ei aio muuttaa joulusuunnitelmiaan koronan vuoksi

Jaa
65 prosenttia suomalaisista ei usko koronan vaikuttavan jouluviettosuunnitelmiinsa lainkaan. Alueellisesti eniten joulusuunnitelmiaan muuttaneita on pääkaupunkiseudulla, vähiten Pohjanmaalla. Tuloerot vaikuttavat jossain määrin siihen koska lahjat hankitaan, sen sijaan Black Fridayn kaltaisilla kampanjoilla ei ole yleisesti suoraa vaikutusta jouluostoksiin, joskin ikä- ja alue-eroja löytyy. POP Pankki ja IROResearch selvittivät koronan vaikutuksia suomalaisten tämän vuoden joulusuunnitelmiin ja lahjahankintoihin.

Suomalaisista joulunviettokyselyyn vastanneista 22 prosenttia empii vielä kantaansa seuraten koronatilanteen kehittymistä. Sen sijaan noin joka kahdeksas (13 prosenttia) on jo muuttanut suunnitelmiaan. Alueellisessa tarkastelussa hieman alle puolet (47 prosenttia) pääkaupunkiseudulla asuvista uskoo koronan vaikuttavan joulun viettoon. Pohjanmaalla peräti 83 prosenttia vastaajista aikoo pitää kiinni joulusuunnitelmistaan.

Koronatilanteen vuoksi esimerkiksi joulun matkoja on peruttu ja joulua aiotaan juhlia tavallista pienemmin tai pienemmällä porukalla. ”Ei lähdetä mummolaan joulun viettoon. Vietämme perhejoulun kotona”, eräs vastaajista kommentoi viitaten matkustamiseen ja sukulaisten tapaamiseen.

Korona näkyy myös lahjahankintakäyttäytymisessä, osittain siksi, että väkijoukkoja halutaan välttää mutta myös siksi, että monella on vähemmän rahaa käytettävissään. Avoimia vastauksia Vaikuttaako koronatilanne tämän vuoden joulusuunnitelmiisi? -kysymyksiin olivat muun muassa:”Joululahjaostoksien alku on viivästynyt yleisen kaupassa käymättömyyden takia”, ”Teen lahjoja itse. En kiertele kaupoissa ja ihmisparvissa”, ”Tilaan enemmän verkkokaupoista”, ”Enemmän kotimaisia tuotteita ja palveluita”, ”Jos on vielä työtön joulukuussa, niin kyllä vaikuttaa rahallisesti.”

Lahjahankinnat vasta joulun alla, lahjojen vähentämistä mietitään

Pääsääntöisesti kotitalouksissa lahjahankintoja tehdään kuten ennenkin. Yli 70 000 euron vuositulojen talouksissa 78 prosenttia vastaajista sanoo, että aikoo hankkia lahjoja saman verran kuin aikaisemmin. Myös 60 prosenttia alle 30 000 euron vuositulojen talouksistakin suunnittelee hankkivansa lahjoja tavalliseen tapaan.

70 000 euroa tai enemmän tienaavista hieman yli puolet vastaajista (61 prosenttia), ja hieman alle puolet (43 prosenttia) alle 30 000 euron vuositulojen talouksista sanoo tekevänsä jouluostokset lähempänä joulua. Lähes kolmannes (27 prosenttia) pienempi tuloisista sanoo, ettei aio hankkia lahjoja lainkaan.

Kainuussa peräti puolet (52 prosenttia) aikoo jättää lahjahankinnat väliin. Kanta- ja Päijät-Hämeessä joka kolmas (32 ja 31 prosenttia) aikoo olla hankimatta lahjoja, toisaalta kyselyn aktiivisimmat jouluvalmistelijat löytyvät niin ikään Kanta-Hämeestä (29 prosenttia). Jouluostosten vähentämistä eniten harkitsevia on Kymenlaaksossa (31 prosenttia).

Naisista 20 prosenttia on jo aloittanut jouluhankintojen tekemisen, kun miesten vastaava luku on kahdeksan prosenttia. Naisista lähes 25 prosenttia on kuitenkin vähentämässä lahjahankintojaan, miehistä lahjojen vähentämistä on harkinnut 13 prosenttia. Miehistä peräti 24 prosenttia ei aio hankkia lahjoja lainkaan, kun naisista 16 prosenttia jättää lahjat hankkimatta.

Harva hyödyntää Black Fridayn kaltaisia kampanjoita jouluostoksissa

Kaikista vastaajista vain 16 prosenttia aikoo hyödyntää Black Fridayn (27.11.) kaltaisia tarjouskampanjoita joulun lahjahankinnoissa. Loppuvuoden alennuskampanjoita hyödyntävät eniten 35–44-vuotiaat (28 prosenttia).

Myös asuinpaikalla näyttää olevan vaikutusta Black Fridayn suosioon jonkin verran. Etelä-Karjalassa Black Fridayta hyödynnetään innokkaimmin (30 prosenttia vastaajista). Kanta-Hämeessä asuvista vain seitsemän prosenttia sanoo hankkivansa joululahjoja kampanjamyynneistä.

”Teimme koronan alkaessa vastaavan kyselyn. Tuolloinkin pääosa suhtautui tautitilanteeseen maltillisesti. Nytkin näyttää siltä, että yleisiä ohjeistuksia ja suosituksia seurataan. Siksi suunnitelmia tehdään tavallista lyhyemmällä aikavälillä. Tämä heijastuu esimerkiksi joulumatkailusuunnitelmiin niin ulkomaille kuin sukulaisten luo. Joulusta voi tulla tänä vuonna tavallista perhekeskeisempi”, summaa tuloksia POP Pankin liiketoimintajohtaja Jaakko Pulli.

Vastaukset perustuvat Tuhat suomalaista -kyselytutkimukseen, joka tehtiin 22.–30.9.2020.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:


Jaakko Pulli, liiketoimintajohtaja, POP Pankki, 050 420 0925, jaakko.pulli@poppankki.fi


Maija Hyötyläinen, viestintäpäällikkö, POP Pankki, 050 572 9679, maija.hyotylainen@poppankki.fi

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

POP Pankkikeskus osk
POP Pankkikeskus osk
Hevosenkenkä 3
02600 Espoo

POP Pankki -ryhmä on yli 700 asiantuntijaa työllistävä suomalainen pankkiryhmä, johon kuuluu 18 POP Pankkia, POP Pankkien keskusluottolaitos Bonum Pankki Oyj, POP Asuntoluottopankki Oyj ja POP Pankkikeskus osk. POP Pankki -ryhmän visiona on olla pankki, joka parhaiten yhdistää henkilökohtaisen ja digitaalisen palvelun, parhaan asiakastyytyväisyyden sekä nopean päätöksenteon. POP Pankilla on riippumattoman EPSI Ratingin Pankki ja rahoitus -tutkimuksen mukaan 11. kertaa Suomen tyytyväisimmät henkilöasiakkaat sekä, osallistuttuaan vuodesta 2021 myös yritysasiakastutkimukseen, toista kertaa tyytyväisimmät yritysasiakkaat. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta POP Pankkikeskus osk

POP Pankki -ryhmän tilinpäätöstiedote 1.1.-31.12.2023: POP Pankki -ryhmällä historiallinen vuosi, tulos räjähdysmäisessä kasvussa15.2.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Pankkitoiminnan menestyksellinen vuosi ja vakuutusyhtiön osake-enemmistön myynti näkyvät POP Pankki -ryhmän tuloksessa. Ryhmän tulos ennen veroja oli 134,6 (29,1) miljoonaa euroa, josta jatkuvien toimintojen tulos oli 89,3 (26,2) miljoonaa euroa. POP Pankki -ryhmän jatkuvien toimintojen tuotot kasvoivat 58,5 prosenttia ja ydinvakavaraisuus (CET 1) vahvistui 20,3 prosenttiin.

Kasvava korjausvelka haastaa asuntomarkkinat ja asumisen laadun – omakoti- ja paritaloasujat käyttivät korjauksiin 4 miljardia euroa, taloyhtiöt 2,4 miljardia euroa8.1.2024 06:00:00 EET | Tiedote

Suomen hallitus huomioi syksyllä rakennusalan haastavan suhdannetilanteen. Rakennusalalle määriteltiin tukitoimia, joilla alan toimintaa voitaisiin vakauttaa laskevan tuotannon aikana. Määritellyt toimet eivät kuitenkaan sisältäneet korjausrakentamisen avustuksia. Korkojen nousu, heikentynyt ostovoima ja tiukentunut taloustilanne ovat saaneet kotitaloudet ja taloyhtiöt harkitsemaan korjaushankkeiden toteuttamisen aloittamisen viivästyttämistä. Tämä voi vain pahentaa tilannetta ja kasvattaa tulevia korjauskustannuksia. POP Pankki kehottaa erityisesti taloyhtiöitä pitämään kiinni korjaussuunnitelmista.

POP Pankin kansalaissuhdanne-ennuste: inflaatio hidastuu ensi vuonna väliaikaisesti12.12.2023 12:00:00 EET | Tiedote

Inflaatio hidastuu ensi vuonna 1,5 prosenttiin. Bensan hinta on alkuvuodesta tätä vuotta halvempaa, mutta nousee yli kahden euron loppuvuodesta. Sähkön hinta laskee tänä ja ensi vuonna. Tuulivoiman merkityksen kasvu lisää kuitenkin sähkön päiväkohtaisia hintavaihteluja. Palkansaajien, työeläkeläisten ja yrittäjien ostovoima kasvaa ensi vuonna, maatalouden yrittäjätulo sen sijaan laskee. Lomautusten määrän arvioidaan kasvavan ja työttömyysasteen nousevan 8,4 prosenttiin työllisyysasteen ollessa 72,4 prosenttia. Euribor on ensi vuonna keskimäärin 3,4 prosenttia. Suomen talous supistuu tänä vuonna 0,6 prosenttia ja ensi vuonna 0,1 prosenttia.

POP Pankki: mobiilimaksamisen suosio kasvaa edelleen10.11.2023 13:00:00 EET | Tiedote

Apple Payn käyttö on kaksin verroin yleisempää kuin Google Payn käyttö, vaikka esimerkiksi Suomen eri puhelinmyyntitilastojen mukaan iPhone- ja Android-puhelinten myynti jakautuu TOP 10 -listausten osalta tasaisesti. POP Pankin tilastokatsauksessa Apple Payn käyttö on kasvanut 68 prosenttia ja Google Payn käyttö lähes 90 prosenttia viime vuoteen nähden ostosten volyymilla mitattuna. Suomi seuraa pohjoismaista trendiä, sillä Netsin Pohjoismainen maksuraportti 2023 -yhteenvedon mukaan mobiilimaksaminen on Pohjoismaissa toiseksi suosituin maksutapa lähimaksamisen jälkeen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye