Tutkimus kertoo: Aikuisten käytös työpaikalla hämmentää nuoria – Nuoret ja työ -tutkimus nosti esille pölyttyneitä työelämän käytäntöjä

Smile Henkilöstöpalvelut Oy on toteuttanut Valuescout – ForceForGrowth Oy:n Isa Merikallion johdolla laajan tutkimuksen nuorten työelämää koskevista näkemyksistä, motiiveista ja kokemuksista. Tutkimuksen tavoitteena oli perehtyä niihin nuorten arvoihin ja kokemuksiin, joita ei ole aiemmin tutkittu.
Smile Henkilöstöpalvelut haluaa parantaa suomalaista työelämää.

Tutkimustulosten perusteella nuoret ovat erityisen yllättyneitä aikuisten lapsellisesta käytöksestä työpaikoilla sekä työnhaun käytäntöjen vanhanaikaisuudesta ja monimutkaisuudesta. Tämän lisäksi tutkimus osoitti, että liikunnan vaikutus nuorten työelämään kohdistuviin asenteisiin on tilastollisesti erittäin merkittävä.

Tutkimusmenetelmä ja keskeiset löydökset

Nuoret ja työ -tutkimuksen tavoitteena oli perehtyä nuorten työelämää koskeviin näkemyksiin, motiiveihin ja kokemuksiin. Sekä kvalitatiiviseen että kvantitatiiviseen tutkimusaineistoon (N=900) perustuvalla tutkimuksella selvitettiin mm. mitä nuoret odottavat työpaikaltaan, minkälaisia kokemuksia heillä on työelämän eri käytännöistä sekä mitä näistä he haluaisivat mahdollisesti muuttaa.

Tutkimuksesta nousi esille kolme merkittävää löydöstä.

1. Nuoret olivat erityisen yllättyneitä aikuisten esimiestensä käytöksestä työpaikoilla. Monet vastaajista olivat kokeneet, että lähtökohtaisesti asiallisina pidetyt aikuiset olivat käyttäytyneet työolosuhteissa kateellisesti, vallanhimoisesti sekä turhantärkeästi. Erityisesti alempien päälliköiden käytös oli yllättänyt nuoret lapsellisuudellaan, kun taas korkeammissa asemissa olevat johtajat olivat näyttäytyneet helposti lähestyttävinä ja rentoina.

2. Toinen merkittävä löydös koskee nuorten suhtautumista työnhaun käytäntöihin. Tutkimuksen mukaan perinteiset työnhakuprosessit koetaan sekä vanhanaikaisiksi että monimutkaisiksi. Nuoret eivät halua lähettää määrämuotoisia hakudokumentteja ja odottaa pyyntöä työhaastatteluun, vaan mieluummin mennä esimerkiksi avoimesti käymään potentiaalisella työpaikalla sovittuna aikana tai lähettää tiiviin videoidun hakemuksen tehtävään. Vastaavasti nuoret kokivat, että laajasti käytössä oleviin perinteisiin työnhakukäytäntöihin ei ole saatavilla riittävästi tukea. Esimerkiksi kouluissa ei opeteta selviämään oikeassa työelämässä eikä työnhakua konkreettisesti.

3. Kolmas merkittävä tutkimuslöydös liittyy siihen, kuinka liikunta vaikuttaa nuorten asenteisiin työelämässä. Tutkimuksen perusteella liikunnan merkitys nuorten asenteisiin vaikuttavana tekijänä on tilastollisesti erittäin merkittävä. Nuoret, jotka harrastivat mitä tahansa liikuntaa vähintään neljä kertaa viikossa olivat passiivisesti liikkuviin nuoriin verrattuna huomattavasti positiivisempia, itsevarmempia ja vähemmän stressaantuneita työelämän suhteen.

Tutustu tutkimustuloksiin lisää tämän tiedotteen liitteestä.

Smile Henkilöstöpalvelut Oy:
 Sami Asikainen, sami.asikainen@smilepalvelut.fi, p. 040 700 9915

ForceForGrowth Oy:
 Isa Merikalli, isa.merikallio@valuescout.fi, p. 040 717 3532

Smile on vuonna 2002 perustettu valtakunnallinen henkilöstöpalveluyritys, joka välittää työvoimaa yli neljälle sadall yritykselle ympäri Suomen ja työllistää kuukausittain noin 9 000 osaajaa. Tarjoamme työntekijöillemme ja asiakkaillemme toimialakohtaiset ja asiantuntevat palvelut. Meiltä löytyy ammattilaiset muun muassa hotelli-, ravintola- ja catering-alalle, tapahtumiin ja promootioihin, rakentamiseen ja teollisuuteen, logistiikkaan ja kunnossapitoon, lääkäripalveluihin sekä koulutus- ja suorarekrytointipalvelut. Smilen vuoden 2017 liikevaihto oli 75,6 miljoonaa euroa ja yhtiö on kasvanut vahvasti.

Smile Henkilöstöpalvelut haluaa parantaa suomalaista työelämää.