Tutkimus: Keskeytykset yhä pahempi riesa verkkokaupoissa
“Kuluttajat odottavat verkkokaupalta yhä parempaa sujuvuutta. Tämä on korostunut erityisesti viimeisen vuoden aikana”, Svean maksupalveluista vastaava johtaja Benny Öhman sanoo.

Svean IRO Researchillä tekemän tutkimuksen mukaan jopa seitsemän ihmistä kymmenestä on jättänyt verkko-ostamisen kesken, kun he ovat selvästi ostoaikeissa. Näin on tapahtunut keskimäärin kuusi kertaa vuoden aikana.
Yleisimmiksi keskeyttämisen syiksi ihmiset mainitsevat verkkokaupan tekniset ongelmat (37 % vastaajista), vaatimuksen rekisteröityä (33 % vastaajista) tai liian suppean valikoiman maksutapoja (26 % vastaajista).
“Tutkimus heijastaa sitä, että kuluttajat odottavat verkkokaupan palveluiden toimivan sujuvasti. Tämä on korostunut erityisesti viimeisen vuoden aikana”, Svean maksupalveluista vastaava johtaja Benny Öhman sanoo.
Ilmiö: Kassalle kootaan ostoslistaa
Yksi ilmiö on verkkokaupan yleistyessä myös korostunut.
Moni kuluttaja käy verkkokaupoissa vain katselemassa. He lisäävät verkkokaupan kassakoriin tuotteita muistilapuiksi tai vertaillakseen eri verkkokauppojen tuotteita toisiinsa.
Peräti 48% kauppoja keskeyttäneistä kertoi toimineensa näin vain nähdäkseen loppusumman. Muistilistaa keräsi 37 % vastanneista. Tietoa toimituskuluista etsi 36 % keskeyttäneistä.
Tämä toiminta on yleistynyt erityisesti alle 45-vuotiaiden ja ulkomaisilta sivustoilta ostaneiden keskuudessa.
Yrityksillä mahdollisuus kasvattaa myyntiään
Tutkimuksen mukaan verkkokauppiailla on mahdollisuus lisätä myyntiään merkittävästi parantamalla asiakaspitoaan.
Tutkimuksen mukaan 60% vastaajista sanoo, että jos prosessi keskeytyy, niin he ostavat saman tuotteen kilpailijoilta tai sitten eivät osta sitä lainkaan.
Svean Öhmanin mukaan kotimainen verkkokauppa saisi varovaisesti arvioiden satoja miljoonia euroja enemmän myyntiä sujuvoittamalla palvelukokemusta.
Tämä onnistuu esimerkiksi panostamalla tekniseen toimintavarmuuteen ja lisäämällä maksutapojen monipuolisuutta.
“Onneksi yritykset kykenevät korjaamaan nämä pullonkaulat melko helpolla. Uskon tämän vahvistavan yritysten myyntiä selvästi”, hän sanoo.
IRO Research toteutti tutkimuksen valtakunnalliseen kuluttajapaneeliin 1-14. joulukuuta 2020.
Tutkimuksen kohderyhmänä oli verkkokaupoista verkko-ostoksia viimeisen 12 kk:n aikana tehneet yli 18-vuotiaat henkilöt ympäri Suomen.
Tutkimuskohderymään eivät kuuluneet kuluttajien väliset kauppapaikat, kuten tori.fi tai huuto.net.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Benny Öhman, Svean maksupalveluista vastaava johtaja, 043 824 4142, benny.ohman@svea.fi
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Svea tarjoaa maksu- ja rahoitusratkaisuja yrityksille ja yksityisille, sekä perintä- ja taloushallinnon palveluita yrityksille. Suomessa Svea on toiminut jo vuodesta 2002, työllistäen nykyisin yli 200 henkeä. Svean toiminta Suomessa koostuu neljästä yrityksestä: rahoitusyhtiö Svea Ekonomi AB (publ.), Filial i Finlandista, perintätoimija Svea Perintä Oy:stä sekä maksujen välitykseen liittyviä palveluita tarjoavista Svea Payments Oy:stä ja Svea Development Oy:stä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Svea
“Sähköpyörät loppuvat ensi vuonna”- Asiantuntija ennustaa pyörämarkkinoiden mullistuvan Suomessa8.11.2020 08:35:02 EET | Tiedote
Jos hallituksen suunnitelmat työsuhdepyörien veroedusta toteutuvat, ensi vuonna tehdään tuhansia polkupyörien leasing-sopimuksia, Svean yhteyspäällikkö Petri Mantovani uskoo.
Konsta Karvinen aloittaa Svea Payments Oy:n ja Svea Development Oy:n toimitusjohtajana1.9.2020 00:01:00 EEST | Tiedote
Konsta Karvinen aloittaa Svea Payments Oy:n ja Svea Development Oy:n toimitusjohtajana 1.9.2020. Karvinen palaa Svealle puolen vuoden sapattivapaalta ja jatkaa elokuussa poisnukkuneen Mikael Smedsin työtehtävissä.
Muistoissamme Mikael Smeds31.8.2020 00:01:00 EEST | Tiedote
Suruksemme joudumme kertomaan, että Mikael Smeds, Svea Payments Oy:n ja Svea Development Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja, nukkui pois lauantaina 22.8.2020. Mikael menehtyi sydäninfarktin aiheuttamiin komplikaatioihin.
Korona aiheutti ryntäyksen verkkokauppoihin15.5.2020 01:01:00 EEST | Tiedote
Tiedote 15.5.2020. Maksu- ja rahoituspalveluyritys Svean tutkimuksen mukaan jo kuusi suomalaista kymmenestä osti huhtikuussa verkosta. Ostoksiin käytetty rahamäärä kuitenkin pienentyi 38 euroa 228 euroon.
Tutkimus: 91% suomalaisista arvostaa ilmaisia palautuksia6.3.2020 01:02:00 EET | Tiedote
6.3.2020. Verkosta ostaa Svean tutkimuksen mukaan vuosittain 79 % suomalaisista, kun mukaan ei lasketa kuluttajien välistä vertaisverkkokauppaa, kuluttaen keskimäärin yli tuhat euroa vuodessa verkko-ostoksiin. Verkkokaupassa palautusmäärät ovat herättäneet paljon keskustelua, joidenkin verkkokauppojen palautusasteen ollen jopa yli 50 %. Ei siis ole ihme, että palautukset myös aiheuttavat verkkokaupoille suuria kustannuksia.
Svea on jälleen yksi Suomen parhaista työpaikoista14.2.2020 01:03:00 EET | Tiedote
Tiedote 14.2.2020. Maailman suurin henkilöstökokemuksen tutkimustalo Great Place to Work® listasi vuoden 2020 parhaat työpaikat Suomessa – Svea palkittiin 23. parhaana työpaikkana keskisuurten organisaatioiden sarjassa. Sijoitus julkistettiin Suomen parhaat työpaikat 2020 -gaalassa torstaina 13.2.2020. Kiitos hienosta sijoituksesta kuuluu jokaiselle svealaiselle – yhdessä, omistautumisella ja draivilla saavutamme yhteiset tavoitteemme.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme