TUTKIMUS: KIRISTYNYT KANSAINVÄLINEN KILPAILU EI UHKAA HYVINVOINTIVALTIOTA

Tuoreen tutkimuksen mukaan taloudellisen kilpailun kansainvälisellä kiristymisellä ei ole voimakasta vaikutusta hyvinvointivaltioiden kehitykseen viime vuosikymmeninä. Sen sijaan markkinoiden avautumisen vaikutus vaihtelee sekä suunnaltaan että voimakkuudeltaan hyvinvointivaltioissa. Kansainvälisen kilpailun kiristymisen lisäksi hyvinvointivaltion kehitykseen vaikuttavat maiden sisäiset asiat, kuten esimerkiksi puolue- ja työmarkkinapolitiikka. Ari-Matti Näätäsen tutkimuksessa ”Globalisaatio. Hyvinvointivaltion tuhoaja, pelastaja vai sivustaseuraaja” (Kalevi Sorsa-säätiö) tarkasteltiin kansainvälisen kilpailun kiristymisen vaikutuksia hyvinvointivaltioiden julkisten sektoreiden kokoon, sosiaali- ja terveysmenoihin sekä tuloeroihin 14 tutkimuksen perusteella.

Näätäsen mukaan maailmankaupan voimakas kasvu 1980-luvun jälkeen on vaikuttanut yllättävän vähän hyvinvointivaltioiden kehitykseen.

”Tutkimustuloksia voisi selittää se, että oikeiston ja vasemmiston välillä ei ole ideologista yksimielisyyttä hyvinvointivaltion uudistamisesta globalisaation aikakaudella. Vasemmisto on pyrkinyt perustelemaan kansainvälisellä kilpailulla hyvinvointivaltion kasvattamista ja oikeisto sen karsimista. Tämä asia ei näytä muuttuneen juurikaan viimeisen 30 vuoden aikana.” Näätänen sanoo.

Näätäsen mukaan tulokset kertovat vasemmiston ja oikeiston ideologisten erojen lisäksi käytännön politiikan realiteeteista.

”Poliitikot pyrkivät välttämään epäsuosittua politiikkaa, jota hyvinvointivaltion leikkaaminen tai tuloerojen tietoinen kasvattaminen usein ovat. On hyvin naivia ajattelua, että poliitikot istuisivat laajamittaisesti kansainvälisten sijoittajien polvella. Sen sijaan poliitikot pyrkivät miellyttämään ensisijaisesti äänestäjiään ja edistämään siten poliittista uraansa”, toteaa Näätänen.

Näätäsen tutkimustulokset tuovat esiin kansainvälisen kilpailun vaihtelevat vaikutukset hyvinvointivaltioissa.

”Julkisten sektoreiden laajuutta tarkasteltaessa kansainvälisellä kilpailulla näyttäisi olevan useimpien tutkimusten mukaan toimintamenoja kaventava vaikutus. Sen sijaan useat tutkimukset kertovat, että globaalin kilpailun kiristyminen lisää sosiaali- ja terveysmenoja länsimaissa. Tuloerojen kehitykseen länsimaissa ei niinkään vaikuta kansainvälisen kilpailun kiristyminen, vaan esimerkiksi verotuksen progressio, tulonsiirrot, työttömyys ja ay-liike.”

Kirjoittajasta:

Ari-Matti Näätänen, Kalevi Sorsa -säätiön vt. tutkimuspäällikkö, VTM

Näätänen tekee Turun yliopistolle väitöskirjaa globalisaation vaikutuksista työvoimapolitiikkaan länsimaissa.

Tutkimus julkaistaan 2.10.2019 Arkadia International Bookshopissa (Nervanderinkatu 11, Helsinki) klo. 15.00-17.00. Toimittajat ovat tervetulleita tilaisuuteen. Paikalla aiheesta puhumassa Näätäsen lisäksi Sixten Korkman ja Terhi Maczulskij. Kalevi Sorsa-säätiö julkaisee aiheesta podcastin joka on toimittajien saatavissa ennen julkaisutilaisuutta lähettämällä sähköpostia osoitteeseen ari-matti.naatanen@sorsafoundation.fi.

Ari-Matti Näätänen
Vt. tutkimuspäällikkö / Research manager
Kalevi Sorsa -säätiö / Kalevi Sorsa Foundation

p. / WhatsApp +358 44 505 5974
e. ari-matti.naatanen@sorsafoundation.fi
@arinaatanen

www.sorsafoundation.fi
@sorsafoundation

Eriarvoisuuden tila Suomessa 2020 -raportin julkaisutilaisuus 18.8.202029.7.2020 10:32:00 EESTKutsu

Kalevi Sorsa -säätiö julkaisee laatuaan ensimmäisen Eriarvoisuuden tila Suomessa -raportin 18.8.2020 Helsingissä. Raportti luo kattavan ja yleistajuisen katsauksen eriarvoisuuteen ja sen kehitykseen Suomessa viimeisten vuosien ja vuosikymmenten aikana tuoreimpien tilastojen ja aineistojen valossa. Raportin kirjoittamiseen on osallistunut 20 meritoitunutta tutkijaa Helsingin, Turun, Tampereen ja Jyväskylän yliopistoista sekä Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta ja THL:stä.

TUTKIMUS: LYHYEMPI TYÖAIKA SÄÄSTÄISI YMPÄRISTÖÄ8.6.2020 12:37:27 EESTTutkimus

Tuoreen tutkimuksen mukaan työajalla ja yhteiskuntien aiheuttamalla ympäristöpaineella on yhteys: Mitä enemmän työskentelemme, sitä enemmän yhteiskuntamme kuormittaa ympäristöä. Työtunneilla havaitaan olevan kaksi vaikutusta: toisaalta ne vaikuttavat paitsi kulutuksen määrään (sekä kotitalouksien että kansantalouden tasolla) sekä kulutuksen sisältöön, jota lyhyet työtunnit muokkaavat pääsääntöisesti ympäristöystävälliseen suuntaan. Siten työajan lyhentäminen voisi vähentää päästöjä ja toimia osaratkaisuna aikamme ekologiseen kriisiin. Samuli Sinisalon tutkimuksessa "Työajan lyhentämisen ekologiset vaikutukset" (Kalevi Sorsa-säätiö) tarkasteltiin työajan lyhentämisen ympäristövaikutuksia 12 tutkimuksen perusteella.

Filosofian professori puhuu eriarvoisuudesta, poliitikot kommentoivat, ti 11.2. klo 18.0030.1.2020 05:30:00 EETKutsu

Tasavertaisuuden puute itsessään on ongelma, ei vain se, että jotkut ovat köyhiä tai kouluttamattomia. Näin sanoo Helsingin yliopiston filosofian professori Antti Kauppinen, joka on kirjoittanut raportin eriarvoisuuteen liittyvästä moraalisesta problematiikasta Kalevi Sorsa -säätiölle. "Mistä puhumme, kun puhumme eriarvoisuudesta" -raportin julkaisutilaisuus järjestetään tiistaina 11.2.2020 klo 18.00 Kallion Oivassa.

KOSKELA: SUOMI EI OLE LAKKOHERKKÄ MAA6.11.2019 04:00:00 EETTiedote

Ekonomisti Antti Koskelan tietokirja ”Hanskat tippui - lakkojen historia ja vaikutus yhteiskunnassa” (Kalevi Sorsa-säätiö) tuo uusia näkökulmia lakoista käytävään keskusteluun. Laajan historia-analyysin lisäksi Koskela tarkastelee Suomen tilannetta kansainvälisessä vertailussa. Hän osoittaa tilastoihin perustuen, että Suomi ei ole lakkoherkkä maa. Toinen Koskelan päähavainnoista koskee lakkojen kustannusten arviointia. Lakon kustannus voi olla moninkertainen riippuen mittarin valinnasta.