Tutkimus: Lähes puolet suomalaisista haluaa työnantajansa osallistuvan kodin internet-liittymän kustannuksiin

Suomalaisista 42 prosenttia haluaa työnantajansa osallistuvan kodin internet-liittymästä syntyviin kustannuksiin. Asenteissa heijastuu etätyön normalisoituminen. Lisäksi puolet väestöstä toivoo verohelpotusta tietoliikenneyhteyksien hankintaan, selviää Valokuitunen Oy:n YouGov Finlandilla teettämästä kyselytutkimuksesta.

Suomalaisista 42 prosenttia haluaa työnantajansa osallistuvan kodin internet-liittymän kustannuksiin etätöiden mahdollistamiseksi, selviää Valokuitusen YouGov Finland Oy:llä teettämästä tutkimuksesta. Asenteissa heijastuu etätyön normalisoituminen.

- Yritysten tuloksista iso osa tehdään kodeissa. Etätyöstä on tullut normaalia, minkä vuoksi kotien toimintavarmat yhteydet ovat äärimmäisen tärkeitä. Kun netti pätkii tärkeän palaverin kohdalla eikä tiedostoja voi lähettää heikon yhteyden vuoksi, se on ongelma, Valokuitusen toimitusjohtaja Heikki Kaunisto kommentoi.

Suomalaiset toivovat myös verotuksesta helpotusta tietoliikenneyhteyksien kustannuksiin. Tutkimukseen osallistuneista 52 prosenttia on sitä mieltä, että verotuksella tulee tukea sitä, että jokainen voi hankkia kotiinsa luotettavasti toimivan tietoliikenneyhteyden. Tämä koetaan esimerkiksi yhdenvertaisuuden kannalta tärkeänä asiana.

Ajatusta verohelpotuksesta vastustaa tutkimuksen mukaan 23 prosenttia suomalaisista. Joka neljäs (25 %) taas ei osaa sanoa, olisiko verohelpotus hyvä vai huono asia.

Verkon tasalaatuisuus, sopimusehdot ja joustavuus tärkeimmät kriteerit nettiyhteyttä valitessa

Verkkoliittymän valinnassa suomalaiset arvostavat eniten liittymän tasalaatuisuutta sekä selkeitä sopimusehtoja. Kyselytutkimuksessa 68 prosenttia vastaajista nimesi tasalaatuisuuden tärkeimmäksi asiaksi liittymää valitessa.

Sopimusehtojen selkeyden nosti kolmen keskeisimmän ostopäätökseen vaikuttavan tekijän joukkoon puolet (50 %) vastaajista.

Vähiten verkkoyhteyden valintaan vaikutti kyselytutkimuksen määrittelemistä vaihtoehdoista muun muassa liittymän tarjoajan paikallisuus (3 %) tai mobiilisiirtoteknologia kuten 5G (6 %).

- Vastaukset osoittavat, että kuluttajat haluavat nettiyhteydeltään ennen kaikkea toimintavarmuutta. Suomalaisia ärsyttää se, että yhteyden laatu heilahtelee kesken netin käytön. Samoin suomalaiset haluavat, että liittymä toimii kuten sen mainostetaan toimivan.

- Jos liittymän nopeudeksi luvataan 100 megaa, niin silloin liittymän kuuluu myös tuottaa tasaisesti sadan megan nopeutta. Kuluttajilla on oikeus saada selkeä ja oikea ymmärrys eri tietoliikenneratkaisujen ja tuotteiden ominaisuuksista. On tärkeää, että kuluttajat tietävät mitä hankkivat ja millaisin ehdoin, Kaunisto jatkaa.

Joka kymmenennen suomalaisen nettiyhteys hidastelee päivittäin

Tutkimus osoitti, että suomalaisten verkkoyhteydet hidastelevat mahdollisesti oletettua enemmän. Noin joka kymmenes (9 %) suomalainen kokee verkkonsa hidastelevan tai pätkivän jopa päivittäin. Yhden tai useamman kerran viikossa internet-yhteys pätki noin joka neljännellä (28 %) tutkimukseen osallistuneista. Samalla joka kymmenes (10 %) tutkimukseen osallistuneista kertoi, ettei verkko ole hänen kohdallaan takkuillut kertaakaan.

- Kahdeksankymmentä prosenttia verkkoliikenteestä tiedetään olevan videota, ja melkein puolet siitä liikkuu edelleen mobiililiittymien kautta. Digitalisaation, palveluiden sähköistymisen, virtuaalipelaamisen ja IoT-kehityksen johdosta tietoliikenneverkkojen kapasiteettia on kasvatettava merkittävästi, jotta yhteydet pysyvät kehityksen mukana. Kun jo nyt joka kymmenennen verkko pätkii päivittäin, on selvää, että kuituverkkojen rakentaminen Suomeen on kriittinen asia, Kaunisto sanoo.

Tutkimus kartoitti myös sitä, mihin suomalaiset käyttävät verkkoyhteyttä kotonaan. Kolme suosituinta tapaa ovat elokuvien, sarjojen ja uutisten katselu (49 %), netissä surffailu (47 %) sekä uutisten ja lehtien lukeminen (35 %) ja sosiaalisen median selailu (35 %).

- Yhteiskunnan palveluiden siirtyessä nettiin, näiden osuus verkkoyhteyksien käytössä tulee kasvamaan merkittävästi. Olemmeko yhteiskuntana valmistautuneet tähän myös tietoliikenneratkaisujen osalta, Kaunisto kysyy.

Tutkimuksen teettänyt Valokuitunen investoi kotimaan valokuituverkkoihin viime vuonna 50 miljoonaa euroa. Valokuitusen kuituverkon piirissä on jo yli satatuhatta kotitaloutta ympäri Suomen ja vuonna 2023 tavoitteena on tuplata luku.

* Valokuitusen teettämä kyselytutkimus selvitti suomalaisten suhtautumista internet-liittymiin. Tutkimuksen toteutti YouGov Finland 21.10–24.10.2022. Tutkimukseen osallistui 1 003 vastaajaa. Tutkimuksen otos vastaa täysi-ikäisiä suomalaisia ja vastaajajoukko painotettiin suomalaista aikuisväestöä edustavaksi iän (18v.+), sukupuolen ja asuinpaikan mukaan. Kokonaistuloksissa keskimääräinen virhemarginaali on noin ±3 %-yksikköä suuntaansa (95 %:n luottamustasolla).

Runkoputken kaivaminen kadulla.
Valokuituverkon suunnittelua talon pihalla.
Toimitusjohtaja Heikki Kaunisto.

Valokuitunen Oy rakentaa valokuituyhteyksiä taajamien koteihin ja yrityksiin valtakunnallisesti sinne, missä kysyntää on eniten. Valokuitu on paras saatavilla oleva kiinteä yhteys, joka ei pätki verkon kuormittumisen tai sääolosuhteiden takia. Valokuidulla kotitaloudet saavat tiedonsiirtoyhteydet kerralla kuntoon seuraavaksi vuosikymmeniksi. Kytkemme pientalojen valokuituyhteydet Telian ylläpitämään Avoin Kuitu -runkoverkkoon, jossa asiakas voi nyt ja jatkossa valita nettiliittymänsä usealta eri palveluntarjoajalta. Lähivuosina Valokuitunen investoi satoja miljoonia valokuituverkkoihin Suomessa, pelkästään vuoden 2023 aikana investoimme 100 miljoonaa euroa verkkojen rakentamiseen. Valokuitusen verkkojen rakentamisen pääyhteistyökumppani on Eltel. Meidät omistavat suomalainen sijoitusyhtiö CapManin Infra-rahasto ja Telia.

Valtion valokuitutuen jatkumisesta ei tietoa – nyt on aika edistää haja-asutusalueiden valokuituyhteyksiä21.3.2024 07:45:00 EET | Tiedote

Tutkimus: Valokuidun suosio on kasvanut suomalaisten pientalojen nettiliittymänä, mobiililaajakaista vielä käytetyin26.2.2024 07:16:00 EET | Tiedote

Suomalaiset pientaloasujat kertovat edelleen käyttävänsä kotinsa nettiliittymänä eniten 4G -mobiililaajakaistaa, selviää tuoreesta tutkimuksesta. Toiseksi eniten omistusasujat ovat valinneet kodin yhteydeksi valokuidun, joka on jo lähes yhtä suosittu kuin 4G -mobiililaajakaista. Sen suosio on selkeästi kasvanut viime vuosina ja yli puolet pientaloasujista kertookin harkitsevansa nyt valokuituyhteyttä. Ani harva käyttää enää puhelinverkon kautta tulevaa nettiä.