Tutkimus: Lähes puolet yrityksistä ottaa tänä vuonna enemmän velkaa säilyttääkseen kilpailukykynsä

Hintojen ja lainakustannusten nousu iskee yrityksiin raskaasti. Lähes puolet yrityksistä ottaa tänä vuonna normaalia enemmän lainaa varmistaakseen kilpailukykynsä haastavilla markkinoilla. Kassavirran hallinta ja maksuviiveiden torjuminen ovat nousseet johdon asialistalla kärkeen, mutta vanhentuneet taloushallinnon järjestelmät ja asiantuntemuksen puute jarruttavat maksuviiveiden ehkäisyä. Myös panostus kestävään kehitykseen on tullut jäädäkseen. Valveutuneet asiakkaat valitsevat todennäköisesti yrityksen, joka huolehtii omista ympäristövelvollisuuksistaan.
Haastavassa markkinatilanteessa yritykset joutuvat ottamaan normaalia enemmän velkaa säilyttääkseen kilpailukykynsä.

Markkinatilanne on yhä haastava korkean inflaation ja nousevien korkojen vuoksi. Intrumin Eurooppalaisen yritysten maksutapatutkimuksen mukaan inflaatio jarruttaa yritysten kasvua, ja yritykset joutuvat ottamaan normaalia enemmän velkaa säilyttääkseen kilpailukykynsä markkinoilla. Suomessa 45 prosenttia yrityksistä sanoo ottavansa enemmän velkaa.

Vaikka yrityksistä 56 prosenttia haluaa kasvattaa liiketoimintaansa tänä vuonna, paljon suurempi osuus (74 prosenttia) sanoo kustannusten leikkaamisen ja tehokkuuden parantamisen olevan yrityksen päätavoite nykyisessä markkinatilanteessa.

Maksuviiveiden kierre on opittava katkaisemaan

Yritysten on pidettävä kiinni maksuajoista, jotta ne voivat varmistaa tasaisen tulovirran kassaansa ja pysyä elinkelpoisena. Kuusi kymmenestä suomalaisyrityksestä (61 prosenttia) sanoo inflaation ja 57 prosenttia kasvavien korkojen vaikuttavan siihen maksavatko heidän asiakkaansa ajallaan.

Lähes kolmannes (27 prosenttia) suomalaisyrityksistä sanoo maksuviiveiden jarruttaneen yrityksen kasvua.

- Tutkimuksemme mukaan yli seitsemän kymmenestä suomalaisista yrityksistä nimeää luottoriskien vähentämisen ja maksuviiveiden torjumisen liiketoiminnan strategisiksi tavoitteiksi tänä vuonna, raottaa Intrumin kaupallinen johtaja Juha Iskala tutkimustuloksia.

Yli puolet yrityspäättäjistä (53 prosenttia) sanoo, ettei käteisen ja rahoitusvelan hallinta ole koskaan aiemmin ollut yhtä vahvasti johdon asialistalla kuin nykyään.

Maksuviiveiden vaikutus yrityksen tulokseen on siis laajasti tiedostettu. Yrityksistä 44 prosentilla on kiireellinen tarve päivittää taloushallinnon järjestelmiään, mutta samaan aikaan haastava markkinatilanne jarruttaa investointeja. Yli puolet yrityksistä (53 prosenttia) haluaisi parantaa erääntyneiden saatavien hallintaa, mutta kokevat sen vaikeaksi asiantuntemuksen ja talon sisäisten resurssien puutteen vuoksi.

Luoko panostus kestävään kehitykseen kilpailuetua?

Yrityksistä 59 prosenttia on tehostanut viimeisen vuoden aikana ponnistelujaan saadakseen liiketoimintansa kestävämmäksi haastavasta taloustilanteesta huolimatta. Energiahintojen kasvun myötä 58 prosenttia yrityksistä on vähentänyt energiankulutustaan, mutta aikoo pitää kulutuksen tason alhaisena myös tulevaisuudessa ympäristösyistä. Yrityksistä yli puolet (52 prosenttia) uskoo menettävänsä asiakkaansa nopeasti, jos he eivät ota ympäristövelvollisuksia vakavasti.

Vain reilu kolmannes (33 prosenttia) yrityspäättäjistä sanoo, että asiakkaiden maksuviiveistä johtuvat ongelmat olivat haitanneet yrityksen investointeja strategisiin kasvuhankkeisiin viimeisen vuoden aikana.

- Jos velalliset maksaisivat nopeammin, seitsemän kymmenestä yrityksestä maksaisi omille tavarantoimittajilleen nopeammin ja lähes sama osuus laajentaisi tuote- ja palveluvalikoimaa sekä panostaisi kestävään kehitykseen. Tavarantoimittajien nopeat maksutavat voivat auttaa yrityksiä asettamaan kasvun etusijalle ja olemaan kilpailijoita paremmassa asemassa sekä toipumaan nopeammin taloustilanteen kirkastuessa, toteaa Iskala.

Tietoja European Payment Report 2023 -tutkimuksesta:

Intrumin yritysten maksutaparaportti (European Payment Report) antaa tietoa maksukäyttäytymisen haasteista ja mahdollisuuksista, joita yritykset kohtaavat Euroopassa ja useilla sektoreilla. Raportti perustuu ulkopuolisen tutkimustoimiston, Longituden, teettämään kyselyyn, jonka se teki 29 Euroopan maassa. Vuoden 2023 kyselyyn osallistui yhteensä 10 556 pientä, keskisuurta ja suurta yritystä 15 toimialalta. Vastaajina olivat talousjohtajia tai muita henkilöitä, joilla oli taloudellista tietämystä yrityksestä, jossa he työskentelevät, ja yritykset on valittu satunnaisesti B2B-tietokannasta. Tutkimuksen kenttätyö tehtiin marraskuun 2022 ja maaliskuun 2023 välisenä aikana. Koko raportti ja Suomen osio on saatavilla 23. toukokuuta 2023. Ilmoittaudu postituslistalle saadaksesi raportin heti, kun se ilmestyy www.intrum.fi/epr2023ennakkotilaus ja www.intrum.com/epr2023

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja 24 markkina-alueella Euroopassa. Auttamalla yrityksiä saamaan maksunsa ja tukemalla ihmisiä viivästyneiden maksujen kanssa Intrum näyttää tietä kohti tervettä taloutta ja on ratkaisevassa asemassa yhteiskunnassa. Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2022 liikevaihto oli 19,5 miljardia Ruotsin kruunua. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Tutkimus: Suomalaisten asenteet laskujen maksamiseen muuttumassa17.11.2023 07:50:00 EET | Tiedote

Intrumin Eurooppalainen kuluttajien maksutapatutkimus paljastaa, että kuluttajien asenteet ajoissa maksamiseen ovat muuttumassa. Suomessa 43 prosenttia kuluttajista on jättänyt yhden tai useamman laskun maksamatta ajallaan viimeisen vuoden aikana. Neljännes tuntee aiempaa vähemmän syyllisyyttä laskun maksamatta jättämisestä. 68 prosenttia sanoo, ettei ostaisi yritykseltä, jonka uskovat käyttävän vaikeaa taloustilannetta hyväkseen.

Yritysten maksuviiveet kääntyneet laskuun, konkurssien määrä kasvaa5.10.2023 08:00:00 EEST | Tiedote

Intrumin uusin maksuviivetutkimus vuoden kolmannelta vuosineljännekseltä kertoo, että yritysten maksuviiveiden suhteellinen määrä on laskenut 7,8 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen ajankohtaan. Vuosi sitten energian hinnan voimakas nousu lisäsi selvästi maksuviiveellisten yritysten määrää. Laskua on lähes koko maassa ja valtaosalla toimialoista. Poikkeuksena tukku- ja vähittäiskaupan ala, jossa maksuviiveellisten yritysten määrä on kasvanut hieman. Rakennus- ja kiinteistöalalla maksuviiveellisten yritysten määrä on säilynyt lähes samalla tasolla, mutta alan ahdinko näkyy konkurssien määrän jyrkkänä kasvuna.