Tutkimus: Metsäteollisuudella suuri kansantaloudellinen merkitys Suomessa – verokertymä lähes 4 miljardia euroa

Metsäteollisuus tuottaa yhteiskunnalle merkittävää taloudellista hyötyä. Alan koko arvoketjun verokertymä oli vuonna 2014 lähes 4 miljardia euroa, johon sisältyy myös tärkeimmiltä hankintatoimialoilta ja metsätaloudesta karttuvista kantorahatuloista maksettavat verot. Veroeuroilla pyöritetään lukuisia työpaikkoja myös metsäsektorin ulkopuolella ja muualla yhteiskunnassa, niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla.

Suomalaisilla metsäteollisuusyrityksillä on suuri vaikutus maamme talouskasvuun ja hyvinvointiin. Ernst & Young Oy:n tekemän tutkimuksen mukaan metsäteollisuuden suoraan ja välillisesti Suomeen maksamat verot muodostivat yhdessä metsätalouden kanssa vuonna 2014 arviolta noin 10 % Suomen koko verokertymästä. Elinvoimainen metsäteollisuus vaikuttaa laajalti palveluihin ja yritystoimintaan monissa maakunnissa. Metsäteollisuuden vaikutus Suomen kansantalouteen verokertymän, työllisyysvaikutuksen sekä arvonmuodostuksen näkökulmasta on erittäin suuri.

Metsäteollisuuden Suomessa suoraan kerryttämä liikevaihto oli vuonna 2014 yhteensä noin 25 miljardia euroa ja yhdessä epäsuorien vaikutusten sekä metsätalouden kanssa liikevaihto oli noin 46 miljardia euroa. Metsäsektori työllistää Suomessa välillisesti koko kotimaisessa arvoketjussa alihankinta mukaan lukien lähes 140 000 työntekijää.

Ernst & Young Oy:n toteuttamassa tutkimuksessa analysoitiin metsäteollisuuden taloudellista merkitystä Suomessa. Tutkimuksessa analysoitiin metsäteollisuuden verojalanjälkeä sekä arvioitiin toimialan työllistävää vaikutusta ja arvonmuodostusta. Tutkimuksen tarkasteluvuotena on käytetty viimeisimpiä saatavilla olevia julkisia tilastolukuja ja siinä on analysoitu metsäteollisuuden suoria ja epäsuoria vaikutuksia yksinomaan Suomen kansantalouden näkökulmasta.

Koko raportti ja sen lyhennelmä ovat ohessa liitteenä.

Lisätietoja: Maarit Lindström, pääekonomisti, Metsäteollisuus ry, puh. 040 531 8262

Anne Pirilä, viestintäjohtaja puh. 09 132 6645 tai 050 550 9480

The forest industry directly and indirectly employs approximately 150,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Anne Pirilä, Communications Director, tel. +358 9 132 6645 or mobile +358 50 550 9480

Lakkopäivästä metsäteollisuudelle noin 10 miljoonan euron menetykset2.10.2018 13:50Tiedote

Ammattiliittojen vuorokauden mittaisen poliittisen lakon taloudelliset menetykset nousevat metsäteollisuudessa noin kymmeneen miljoonaan euroon. Saha- ja levyteollisuudessa tuotantokatkokset johtavat noin kahdeksan miljoonan euron menetyksiin ja puusepänteollisuudessa kahden miljoonan. – Lisäksi lakko tuo toimituksiin epävarmuutta, mikä voi johtaa asiakkaiden, kauppojen ja tilausten menetyksiin. Tämän mainehaitan hintalappua vaikea arvioida, toteaa Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Nina Pärssinen. Teollisuusliitto, Sähköalojen Ammattiliitto ja Ammattiliitto Pro järjestävät keskiviikkona vuorokauden mittaisen poliittisen lakon, jolla ne vastustavat maan hallituksen suunnitelmia muuttaa irtisanomissuojaa pienissä yrityksissä. Jo aiemmin järjestöt ovat julistaneet ylityökielloista, jotka ovat osaltaan vaikuttaneet tuotantoon. – Toivomme yhä, että maan hallituksen ja ammattiliittojen välinen kiista ratkaistaisiin vuoropuhelulla. Työpaikkoja, veroeuroja ja vientituloja tuottava metsät

Metsäteollisuuden poliittinen voima on koottu edunvalvonnan historiaksi26.9.2018 12:16Tiedote

Suomalaisen metsäteollisuuden edunvalvontahistoria on koottu kirjaksi. FT Sakari Siltalan 26.9. julkistettu tutkimus pureutuu metsäteollisuuden vaikutusvaltaan viimeisen sadan vuoden aikana. Kirjassa tuodaan näkyväksi eritoten se mitä kabineteissa, valtiosaleissa ja piilossa julkisuudelta on tapahtunut, mitä päätettiin metsäyhtiöiden elintilasta ja maan tulevaisuudesta. Tarina kurottaa Suomen itsenäisyyden alkuhetkistä aina viimeisimpiin vuosiin saakka.