Tutkimus: Nämä asiat ratkaisevat, saako työnhakija paikan

Kansallinen rekrytointitutkimus kartoittaa vuosittain rekrytointialan käytäntöjä ja tärkeimpiä trendejä. Vuonna 2021 näistä merkittävimmäksi nousee tasa-arvoinen ja hakijalähtöinen rekrytointi.
Vuoden 2020 maaliskuussa koronapandemia iski Suomeen ja vähensi merkittävästi rekrytointeja monilla aloilla. Etenkin ravintola- ja matkailuala on kärsinyt koronarajoituksista.
Rekrytointitutkimuksen mukaan rekrytoinnin ammattilaiset suhtautuvat kuitenkin tulevaisuuteen optimistisesti.
Viime vuonna, ennen koronakriisin puhkeamista, 33 prosenttia rekrytoinnin ammattilaisista odotti rekrytointien määrän lisääntyvän. Nyt samoin uskoo 58 prosenttia.
”Tämä on mielestäni erittäin positiivinen uutinen ja valaa uskoa tulevaan”, kommentoi tutkimuksen toteuttaneen Duunitorin toimitusjohtaja Thomas Grönholm.
Lataa Kansallinen rekrytointitutkimus 2021 täältä »
Anonyymin rekrytoinnin uskotaan yleistyvän
Työnhakijat miettivät usein, miten tehdä vaikutus potentiaaliseen työnantajaan.
Rekrytointitutkimuksen tulokset ovat tämän osalta varsin yksimieliset. Tutkimukseen vastanneet rekrytoinnin ammattilaiset pitävät rekrytointipäätöksen kannalta tärkeimpänä tekijänä työnhakijan motivaatiota tehtävää kohtaan.
Motivaation jälkeen tärkeimpiä asioita ovat hakijan sopivuus organisaatiokulttuuriin ja aikaisempi työkokemus.
Työnhakijan kansallisuutta, ikää tai sukupuolta vastaajat eivät pidä merkittävinä tekijöinä rekrytoinnissa.
Yksi rekrytoinnin puhuttavimmista trendeistä on viime vuosien aikana ollut anonyymi rekrytointi, jota on kokeillut muun muassa Helsingin kaupunki. 52 prosenttia tutkimuksen vastaajista uskoo, että anonyymi rekrytointi tulee yleistymään seuraavien viiden vuoden aikana. Joka kolmas vastaaja ilmoittaa oman organisaationsa olevan valmis edistämään anonyymin rekrytoinnin yleistymistä.
Niin ikään tasa-arvoa edistävien sukupuolineutraalien ammattinimikkeiden käyttöä kannattaa 64 prosenttia vastaajista.
Perinteinen työhakemus saattaa jäädä historiaan
Tasa-arvoisten rekrytointikäytäntöjen ohella työnhakijakokemukseen panostaminen nousee alan trendinä. Hakijakokemuksesta on puhuttu pitkään, mutta nyt yhä useampi rekrytoinnin asiantuntija kyseenalaistaa perinteisiä työnantajalähtöisiä rekrytointitapoja.
Rekrytointitutkimuksessa on jo vuosien ajan kysytty, pitävätkö vastaajat perinteistä työhakemusta välttämättömänä rekrytoinnissa. Vielä viime vuonna 23 prosenttia vastaajista uskoi, että perinteinen työhakemus on välttämätön osa rekrytointia. Tänä vuonna samoin uskoo enää 15 prosenttia.
”Monilla aloilla vallitseva osaajapula on herättänyt työnantajat miettimään hakijalähtöisyyttä uudella tapaa. Muutos kohti ketterämpää rekrytointia on ollut melko hidasta, mutta alan ammattilaisten näkemyksissä on otettu iso harppaus eteenpäin kuluneen vuoden aikana”, Grönholm kommentoi.
Avoimissa kommenteissa alan ammattilaiset arvelevat, että raskaat rekrytointiprosessit ovat jäämässä historiaan ja uudet, ketterämmät tavat hakea töitä yleistyvät.
”Pyrimme Duunitorilla aktiivisesti helpottamaan työnhakua ja rekrytointeja. Olemme luopuneet hakemuskirjeistä ja ansioluetteloista omissa rekrytoinneissamme ja kannustamme asiakkaitamme samaan”, Grönholm sanoo.
Työnantajakuvan merkitys kasvaa – ”Viestin täytyy tulla sisältäpäin”
Rekrytointitutkimuksen mukaan rekrytoinnin asiantuntijoiden suurin haaste on jo vuosia ollut pätevien osaajien tavoittaminen, rekrytoiminen ja sitouttaminen.
Näitä haasteita taklatakseen moni työnantaja on valmis käyttämään entistä enemmän aikaa ja rahaa oman työnantajakuvan kehittämiseen ja siitä viestimiseen.
Tutkimukseen vastanneista rekrytoinnin ammattilaisista 88 prosenttia pitää työnantajakuvaa ratkaisevana rekrytoinnin onnistumisen kannalta.
Työnantajakuvan kehittäminen näyttää myös ammattimaistuvan. Noin kolmannes vastaajista kertoo, että heidän organisaationsa aikoo tänä vuonna kehittää työnantajakuvastrategiaa.
”Työnantajakuvatyö ei eroa muusta markkinointi- tai brändijohtamisesta, joten on hienoa, että sen strateginen kehittäminen kiinnostaa. On tärkeää lähteä oman organisaation vahvuuksista. Työnantajabrändin täytyy perustua johonkin, joka on havaittavissa ja johon työntekijät voivat uskoa. Viestinnän täytyy lähteä sisältäpäin”, sanoo Duunitorin työnantajakuvakonsultti Lauri Vaisto.
Vuoden 2021 Kansallinen rekrytointitutkimus julkaistiin 15.4.2021. Yhdeksättä kertaa järjestettyyn kyselytutkimukseen vastasi maaliskuun aikana 235 rekrytoinnin sekä markkinoinnin, viestinnän ja johtamisen ammattilaista. Tutkimuksen toteuttaa Duunitori Oy.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Thomas GrönholmToimitusjohtaja ja perustajaDuunitori Oy
Puh:+35840 544 4523thomas.gronholm@duunitori.fiLauri VaistoTyönantajakuva- ja strategiakonsulttiDuunitori
Puh:040 550 1103lauri.vaisto@duunitori.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Toinen Linja 7
00530 Helsinki
Duunitori.fi on Suomen suurin työnhakupalvelu. Vuonna 2009 perustettu yritys kokoaa avoimet työpaikkailmoitukset ja ohjaa ne alustansa lisäksi sadoille ylläpitämilleen sosiaalisen median sivuille. Duunitorin työelämämedia julkaisee uutisia, vinkkejä ja tarinoita työnhausta, rekrytoinnista ja työelämästä. Työnantajille Duunitori tarjoaa rekrytointimarkkinoinnin ja työnantajakuvan kehittämisen palveluita. Duunitorin kaikille avoimiin ilmaisiin palveluihin kuuluvat muun muassa työpaikkavahti Duunivahti, ammatinvalintatesti Duunitesti, palkkavertailu ja työmarkkinaseuranta, josta näkee avoimien työpaikkojen kysynnän ja tarjonnan. Vuonna 2019 Duunitori laajeni Ruotsiin ja perusti Jobbland-työnhakupalvelun.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Duunitori Oy
Joka toinen voisi vaihtaa alaa – etenkin nämä ammattilaiset haikailevat muualle10.12.2025 05:03:00 EET | Tiedote
Duunitorin uusi tutkimus kertoo, että alan vaihtaminen kiinnostaa enemmistöä vastaajista. Asiantuntija avaa, mikä saa ihmiset haaveilemaan uudesta alasta ja mitä työnantajat voivat tehdä pitovoiman lisäämiseksi.
Yli 500 kesätyöpaikkaa jo julki – näillä aloilla on eniten kesätöitä3.12.2025 05:03:00 EET | Tiedote
Kesätyöntekijöiden rekrytointi on alkanut, vaikka suurin osa hakijoista aloittaa paikan etsinnän myöhemmin. Duunitorin data näyttää, että varhaisia kesätyöpaikkoja on viime vuotta vähemmän. Katso myös, milloin kesätyönhaku käy kuumimmillaan ja millä aloilla on nyt eniten kesätyöpaikkoja.
Etätyö houkuttelee, mutta usein siitä ei kerrota hakijoille – näillä aloilla on eniten etätyöpaikkoja26.11.2025 05:03:00 EET | Tiedote
Duunitorin data ja työnhakututkimus kertovat, miten etätyöpaikkojen määrä on kehittynyt ja minkä alojen ammattilaisille etätyö on kaikkein tärkeintä. Lue myös asiantuntijan kommentit etätyön merkityksestä.
Suorahaku väheni, mutta on tullut jäädäkseen – lue markkinan trendeistä20.11.2025 05:00:00 EET | Tiedote
Yhä useampi suomalainen saa nykyisin yhteydenoton headhunterilta, ja muitakin kuin johtajia etsitään suorahaulla. Listedsin ja Duunitorin uusi selvitys kertoo, miten suorahakumarkkina on kehittynyt taloudellisesti vaikeana aikana. Lue asiantuntijan analyysi markkinan tilanteesta ja tulevaisuudesta.
Enemmistö on hakenut töitä saamatta mitään vastausta – ”Työnhaku tuntuu juoksuhiekalta”5.11.2025 05:03:00 EET | Tiedote
Duunitorin uusi tutkimus ja työpaikkadata kertovat karusta työmarkkinatilanteesta. Lue myös, mitkä asiat turhauttavat työnhaussa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

