Tutkimus: Osaajapula on pahin 15 vuoteen

Osaajapula on globaalisti korkeimmillaan 15 vuoteen. Lähes 70 % työnantajista kertoo vaikeuksistaan löytää tarvittavaa osaamista.

• Vakavin osaajapula on suuryrityksissä. 74 % osaajapulasta kärsivistä yrityksistä on yli 250 henkilöä työllistäviä suuryrityksiä.
  • TOP 5 eniten osaajapulasta kärsiviä tehtäväalueita ovat: logistiikka, teollisuus ja tuotanto, tietotekniikka, myynti ja markkinointi sekä hallinto- ja tukipalvelut.
  • Pandemian myötä tarve pehmeille taidoille, kuten resilienssille ja yhteistyökyvylle on jatkanut kasvuaan.

ManpowerGroupin vuosittaisessa Talent Shortage Survey -tutkimuksessa tänä vuonna tuli esille työnantajien ja työntekijöiden osittain vastakkaiset arvostukset.

Työntekijöiden suurin huoli liittyy omaan terveyteen. Seuraavaksi eniten pelätään, että työelämä palaa entiselleen ja työpaikoille joudutaan palaamaan eikä saavutettua joustavuutta pystytä säilyttämään.

• Työntekijöistä 90 % pitää tärkeimpänä työpaikkansa säilymistä.
  • 80 % haluaa parempaa työ- ja yksityiselämän tasapainoa.
  • 43 % uskoo, että perinteinen työviikko on tullut tiensä päähän.

Työnantajista 69 % odottaa, että henkilöstö palaa kokoaikaisesti työpaikalle. Työnantajat tarjoavat kuitenkin enemmän joustomahdollisuuksia, kuten joustavia työaikoja, etä- ja lähityön yhdistelmää, joustavia työaikoja, työn jakamista tai useita paikkavaihtoehtoja työn tekemiselle.

Osaajapula ratkaistaan yritysten ajattelutavan muutoksella

Käsitteellisesti osaajapula on syytä erottaa työvoimapulasta. Markkinoilla voi olla työvoimaa ja tarjontaa työvoimasta, mutta jos työvoiman osaaminen ei kohtaa tarvetta, joka yrityksillä on, puhutaan osaajapulasta. Ja tämän haasteen ratkomiseen meidän on löydettävä oikeat työkalut ja menetelmät.

”Osaajapulan taklaaminen edellyttää ajattelutavan muutosta yrityksissä kolmesta eri näkökulmasta. Ensiksi yritysten on löytääkseen ja säilyttääkseen parhaan osaamisen opittava tarkastelemaan tilannetta työntekijän näkökulmasta ja ymmärrettävä, mitä työuransa eri vaiheissa olevat työntekijät oikeasti haluavat. Toiseksi yritysten on kannettava entistä enemmän vastuuta henkilöstönsä kehittämisestä. Kolmanneksi yritysten tulee ottaa koko työvoiman potentiaalista kiinni vastavalmistuneista kokeneisiin konkareihin”, sanoo ManpowerGroup Suomen toimitusjohtaja Matti Kariola.

Muuttuneessa tilanteessa organisaatioiden ja johtajien on löydettävä ratkaisuja ja laajennettava keinovalikoimaa valmistautumalla uuteen todellisuuteen. Käytännössä tämä tarkoittaa mm. panostusta osaamisen kehittämiseen, joustavuuden ja tasapainon huomioimiseen kaikissa työntekijäryhmissä, työterveys- ja turvallisuusajattelu päivittäminen kattamaan niin fyysisen kuin henkisen hyvinvoinnin sekä henkilöstön ja organisaation resilienssin vahvistamiseen.

Lisää tutkimustuloksia osaajapulasta

MapowerGroupin vuosittaiseen Talent Shortage-tutkimukseen osallistui 42 000 työnantajaa (EMEA:n alueella 25 000 vastaajaa). Tutkimuksessa työnantajia pyydetään arvioimaan haasteita täyttää avoinna olevia tehtäviä, vaikeimmin täytettäviä tehtäväkokonaisuuksia sekä puutteita hakijoiden osaamisessa. Lisäksi se kartoittaa työnantajat, jotka ilmoittavat vaikeuksistaan täyttää avoinna olevia tehtäviä sekä millaiset tehtäväkokonaisuudet ovat vaikeimmin täytettäviä ja millaisia puutteita hakijoiden osaamisesta löytyy. Tutkimus antaa myös tietoa työnantajien näkemyksistä siitä, miten tiettyjen alojen osaajapulaan vastataan.

p. +358 40 824 0117

Henna Karjalainen, markkinointi- ja viestintäjohtaja
henna.karjalainen@manpowergroup.fi
p. +358 50 575 9197

ManpowerGroup® on henkilöstö- ja työvoimaratkaisujen sekä ulkoistettujen palveluratkaisujen asiantuntija, kehittäjä ja tuottaja. Yhtiö työllistää joka päivä 600 000 ihmistä eri osaamisalueilla ja toimialoilla 80 maassa. Manpower®, Experis® sekä Talent Solutions palvelevat 400 000 asiakasorganisaatiota tarjoamalla niiden muuttuviin työvoimatarpeisiin kattavan valikoiman HR-ratkaisuja – henkilöstövuokrauksesta rekrytointiin ja uramuutospalveluihin sekä ulkoistettuihin palveluratkaisuihin. Pohjoismaissa ja Baltiassa yhtiö on markkinajohtaja. Olemme sitoutuneet monimuotoisen ja yhdenvertaisen työelämän edistämiseen.

Vuonna 2021 pääsimme 12. kerran World’s Most Ethical Companies® -listalle. Lue lisää toiminnastamme ja palveluistamme osoitteessa www.manpowergroup.fi

Työmarkkinabarometri: Työnantajien työllistämisaikeet korkeimmillaan 9 vuoteen14.9.2021 06:30:00 EEST | Tiedote

ManpowerGroupin tänään julkistamat työmarkkinabarometrin tulokset ennustavat suomalaisten työnantajien työllistämisaikeiden olevan korkeimmillaan mittaushistorian aikana. Tutkimuksen työllistämisnäkymiä kuvaava kausitasoitettu indikaattori on +23. Verrattuna edellisen kvartaalin indikaattoriin kasvua on 11 prosenttiyksikköä ja vastaavaan aikaan vuosi sitten 26 prosenttiyksikköä.

ManpowerGroups arbetsmarknadsbarometer: Äntligen finns tillväxt i sikte – sysselsättningsförväntningarna på den finska arbetsmarknaden blir starkare för juli-september8.6.2021 06:30:00 EEST | Tiedote

HELSINGFORS 8.6.2021. ManpowerGroups arbetsmarknadsbarometer för 2021 tredje kvartal har publicerats idag. Resultatet visar att sysselsättningstrenden blir starkare under juli-september: 31 % av arbetsgivarna har planer att öka mängden anställda, 18 % tror att mängden anställda kommer att minska och 47 % ser att mängden anställda kommer att bli oförändrad. Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. När siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +6. Sysselsättningstrenden blir starkare med 4 procentenheter från förra kvartalet och 13 procentenheter från ett år tidigare.

ManpowerGroupin työmarkkinabarometri: Kasvua vihdoin näkyvissä – suomalaisten työnantajien työllistämisaikeet vahvistuvat heinä-syyskuulle8.6.2021 06:30:00 EEST | Tiedote

HELSINKI 8.6.2021. ManpowerGroupin työmarkkinabarometri vuoden 2021 kolmannelle kvartaalille on julkaistu tänään. Barometrin tulosten perusteella työllistämisaikeet vahvistuvat heinä-syyskuussa: työnantajista 31 % suunnittelee henkilöstölisäyksiä, 18 % ennakoi henkilöstövähennyksiä ja 47 % uskoo henkilöstömääränsä pysyvän ennallaan. Saldoluku on +13, ja kun siinä huomioidaan kausitasoitus , on henkilöstömäärän muutoksen saldoluku +6. Rekrytointiaikeet vahvistuvat 4 prosenttiyksikköä edellisestä vuosineljänneksestä ja 13 prosenttiyksikköä vuodentakaisesta.

ManpowerGroupin työmarkkinabarometri: suomalaisten työnantajien työllistämisaikeet Euroopan heikoimpia9.3.2021 06:15:00 EET | Tiedote

ManpowerGroupin työmarkkinabarometri vuoden 2021 toiselle kvartaalille on julkaistu tänään. Barometrin tulosten perusteella työllistämisaikeet pysyvät vielä huhti-kesäkuussakin alavireisinä. Suomalaisista työnantajista 11 % ennakoi henkilöstölisäyksiä, 5 % henkilöstövähennyksiä ja 76 % uskoo henkilöstömääränsä pysyvän ennallaan, jolloin kausitasoittamaton saldoluku on +6. Kun tuloksissa huomioidaan kausitasoitus , on henkilöstömäärän muutoksen saldoluku -2. Rekrytointiaikeet heikkenevät 4 prosenttiyksikköä edellisestä vuosineljänneksestä ja 7 prosenttiyksikköä vuodentakaisesta.

Koronapandemia on nopeuttanut digitalisaatiota, mutta polarisoinut työmarkkinoita10.2.2021 06:30:00 EET | Tiedote

COVID-19-pandemia on saanut yritykset nopeuttamaan digitalisointisuunnitelmiaan, selviää Davosin virtuaalisessa talousfoorumissa julkaistusta ManpowerGroupin tutkimuksesta. Yli 26 000 työnantajan vastaukset kattava tutkimus näyttää, että yritykset, jotka digitalisoivat eniten, luovat eniten työpaikkoja. Samalla työmarkkinat jakaantuvat kuitenkin yhä vahvemmin voittajiin ja häviäjiin: erityistaidoille ja korkean tason osaamiselle riittää kysyntää samalla kun yhä useampi on vaarassa syrjäytyä ja marginalisoitua vanhentuneen osaamisensa tai koronan vuoksi hävinneen kysynnän vuoksi.

ManpowerGroupin työmarkkinabarometri: suomalaisten työnantajien työllistämisaikeet pysyvät heikkoina vuodenvaihteen jälkeen8.12.2020 06:15:00 EET | Tiedote

ManpowerGroupin työmarkkinabarometri vuoden 2021 ensimmäiselle kvartaalille on julkaistu tänään. Barometrin tulosten perusteella työllistämisaikeet pysyvät vielä tammi-maaliskuussakin vaisuina. Suomalaisista työnantajista 9 % ennakoi henkilöstölisäyksiä, 10 % henkilöstövähennyksiä ja 78 % uskoo henkilöstömääränsä pysyvän ennallaan, jolloin saldoluku on -1. Kun tuloksissa huomioidaan kausitasoitus, on henkilöstömäärän muutoksen saldoluku +3. Rekrytointiaikeet vahvistuvat 2 prosenttiyksikköä edellisestä vuosineljänneksestä, mutta heikkenevät 6 prosenttiyksikköä vuodentakaisesta.