Tutkimus: pääkaupunkiseudun grillikausi käy jo kuumana – helsinkiläisten erikoisherkkuja ovat grillatut hedelmät

HOK-Elannon tuoreen kyselytutkimuksen mukaan pääkaupunkiseudulla asuvien grillissä tirisee tänä kesänä entistä enemmän tuoreita kasviksia ja kanaa, ja kiinnostus raaka- ja erikoismakkaroihin on kasvussa. Helsinkiläiset suosivat marinoimattomia raaka-aineita ja grillaavat muita hanakammin erilaisia hedelmiä.
81 prosenttia HOK-Elannon grillaavista asiakasomistajista aloittaa grillikautensa vappuun mennessä.

Pääkaupunkiseudulla grillauskausi on jo hyvässä vauhdissa, tietää S-ryhmän suurin alueosuuskauppa HOK-Elanto. Asia selviää HOK-Elannon maalis-huhtikuussa toteuttamasta Grillauskesä 2023 -kyselytutkimuksesta, jossa kartoitettiin grillaustuotteita viime grillikautena ostaneiden asiakasomistajien grillausnäkemyksiä ja -käytänteitä*.

HOK-Elannon toimialueella kolmen suosituimman grillattavan raaka-aineen tai ruokalajin joukkoon yltävät perinteiset grillimakkarat (80 %), kana (74 %) sekä tuoreet kasvikset (69 %). Alueellisia erityispiirteitä tarkasteltaessa pääasiassa helsinkiläisille ominaisia grilliherkkuja ovat hedelmät, vantaalaisille erilaiset juustot sekä espoolaisille ja kauniaislaisille nauta, härkä, kala ja äyriäiset. Toimialueen pienemmissä kunnissa ja kaupungeissa, jotka kattavat Nurmijärven, Tuusulan, Keravan, Järvenpään, Hyvinkään ja Mäntsälän, maistuvat itse pyydystetyt ja kasvatetut tuotteet.

Kyselyssä selvitettiin myös, minkä raaka-aineiden tai ruokalajien grillaamisen vastaajat uskovat lisääntyvän tulevana grillikautena verrattuna edelliseen. Tämän kauden grillipöydissä onkin odotettavissa entistä enemmän tuoreita kasviksia, kanaa, kalaa, juureksia, juustoja, perunaa sekä raaka- ja muita erikoismakkaroita.

- Kotigrillaajien ostotottumukset näyttävät selvästi sen, että vaivaton valmistelu ja toisaalta takuuvarmasti herkullinen lopputulos ovat asiakkaidemme prioriteettilistan kärjessä. Kaupasta etsitään helppoja ideoita ja makumaailmoja, joilla hurmata ruokapöydän ääreen kokoontuva kotiväki tai vieraat, kertoo HOK-Elannon Head of Design and Development Anne-Maria Mikkonen.

Maustamisessa ja marinoimisessa maltti on valttia

Marinadien suhteen Helsingissä sekä Espoossa ja Kauniaisissa enemmistö (48 %) suosii grillauksessa marinoimattomia tuotteita. Valmiiksi marinoituja tuotteita ostetaan eniten toimialueen pienemmissä kunnissa ja kaupungeissa (16 %). Vantaalla marinoitu tai marinoimaton tuote valitaan muita alueita useammin raaka-aineen mukaan (47 %).

Suurin osa grillaavista asiakasomistajista (72 %) valitsee mausteet grillattavan raaka-aineen mukaan, ja lähes puolet (47 %) pärjää pelkällä suolalla ja pippurilla. Valmiita grillausmausteseoksia suosii reilu neljännes (28 %) ja aasialaisia mausteita 13 prosenttia vastaajista.

Tämä grillauksen osa-alue koetaan ylivoimaisesti haasteellisimpana

Kyselyyn vastanneista asiakasomistajista 76 prosenttia kertoo grillaavansa mielellään isommallekin porukalle. Kun grillin antimien äärelle istuu vieraita, ostaa 75 prosenttia vastaajista usein tavallista laadukkaampia ja parempia raaka-aineita.

Mitä tulee grillauksen haasteisiin, ovat HOK-Elannon grillaavat asiakasomistajat varsin yksimielisiä suurimmasta kompastuskivestä: lähes viidennes (19 %) nimeää ruoan kypsyyden tai valmistumisen haastavimmaksi osa-alueeksi grillaamista. Muita yleisiä haasteita ovat muun muassa grillin käyttö ja sen puhtaanapito sekä erilaiset raaka-aineisiin liittyvät pulmat, kuten tuotteiden saatavuus ja uudet grillausideat.

- Ruokakauppojen tuoretiskeiltä kannattaa rohkeasti käydä kysymässä valmistusvinkkejä ja tarjoiluideoita. Kaupan henkilökunta tuntee tuotteet ja osaa suositella grillaajan osaamiseen sopivaa menua tai auttaa eri makujen yhdistelemisessä, Mikkonen muistuttaa.

- Yksi grillaamisen suosion syy on sen rentous – ei siis kannata turhaan jännittää onnistumista tai vaatia itseltään ravintolakokin taitoja. Esimerkiksi esivalmistelluilla tuotteilla voi vähentää merkittävästi stressiä.

Joka kymmenes grillaa ympäri vuoden

Kyselyn mukaan 81 prosenttia HOK-Elannon grillaavista asiakasomistajista aloittaa grillikautensa vappuun mennessä ja lähes joka kymmenes (9 %) grillaa päättäväisesti vuoden ympäri.

Kauden aikana grillit kuumenevat vähintään kerran viikossa 78 prosentilla vastanneista kotitalouksista. HOK-Elannon toimialueen innokkaimmat, vähintään pari kertaa viikossa grillaavat asiakasomistajat löytyvät Vantaalta (48 %).

Enemmistö kyselytutkimuksen vastaajista (58 %) suosii grillaamisessa kaasugrilliä. Ahkerimmin kaasugrilliä käytetään Espoossa ja Kauniaisissa (57 %) sekä HOK-Elannon toimialueen pienemmissä kunnissa ja kaupungeissa, jotka kattavat Nurmijärven, Tuusulan, Keravan, Järvenpään, Hyvinkään ja Mäntsälän (57 %). Hiiligrilliä käytetään sen sijaan eniten Vantaalla (29 %).

*Kyselytutkimus toteutettiin maalis-huhtikuussa 2023. Kysely lähetettiin HOK-Elannon asiakasomistajille, jotka ovat ostaneet grillaustuotteita käyttö- tai päivittäistavaraosastolta viime vuoden sesonkina 1.5.-31.8.2022. Kyselyyn vastasi yhteensä 1 369 asiakasomistajaa. Tutkimustuloksissa Hyvinkäätä, Järvenpäätä, Keravaa, Mäntsälää, Nurmijärveä ja Tuusulaa tarkastellaan yhteisesti yksittäisten alueiden pienempien vastaajamäärien takia. Tiedonkeruusta ja tulosten analysoinnista vastasi SOK Markkina- ja asiakasymmärrys yhdessä FeelBack Groupin kanssa. HOK-Elanto on S-ryhmin suurin alueosuuskauppa ja sen toimialueeseen kuuluvat Espoo, Helsinki, Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Mäntsälä, Nurmijärvi, Tuusula ja Vantaa.