Tutkimus selvitti verkkokaupan nykytilaa, trendejä ja mahdollisuuksia Euroopassa

Kesällä 2017 kansainvälinen shoppailusivusto ShopAlike lähestyi verkkokauppakumppaneitaan yhteensä 13 Euroopan maassa “Verkkokauppa Euroopassa: nykytila, trendit ja mahdollisuudet” -kyselytutkimuksen merkeissä. Tutkimusta varten räätälöidyn kyselyn tavoitteena oli saada kokonaisvaltainen kuva alan keskeisimmistä vaikuttimista, trendeistä ja mahdollisuuksista eri markkina-alueilla. Tutkimuksen otos käsitti 100 verkkokauppaa eri toimialoilta (mm. vaatteet, kengät, kodin sisustus ja -tekstiilit, huonekalut, kauneus, terveys, hyvinvointi, korut, lelut, urheilu- ja ulkoiluvarusteet) ja eri kokoluokista perustuen myytävien tuotteiden lukumäärään.

Tutkimuksen tulokset

Markkinoiden nykytila ja tulevaisuudennäkymät

Suurin osa verkkokaupoista on joko tyytyväisiä (56 %) tai kohtalaisen tyytyväisiä (31 %) sähköisen kaupan alan nykytilaan omalla markkina-alueellaan. Useimmat vastaajista suhtautuvat joko optimistisesti (52 %) tai kohtalaisen optimistisesti (26 %) kotimaanmarkkinoiden tulevaisuuden kehitykseen.

Verkkokaupan tilannenäkymä kotimaan markkinoilla

Markkinaesteet

Oleellisimpina liiketoiminnan kehityksen esteinä vastaajat näkevät kansainvälisen kilpailun sekä laki- ja verotuskysymykset. Asiakkaiden näkökulmasta suurimpina verkko-ostamisen haasteina nähdään verkkomaksamiseen liittyvät tietoturvakysymykset sekä halu kokeilla fyysistä tuotetta.

Verkkokaupan markkinaesteet Euroopassa

Viestinnän kohdentaminen milleniaaleille

Suurin osa kyselyyn vastanneista kaupoista ilmoitti pyrkivänsä kohdentamaan viestintää milleniaaleille. Pääasiallisesti näkyvyyttä tavoitellaan olemalla läsnä sosiaalisessa mediassa (86 % kaupoista). 90 % vastaajista käyttää Facebookia, 76 % Instagramia ja 41 % Twitteriä.

Milleniaalien sitouttaminen verkkomarkkinoilla

Milleniaalien sitouttaminen

Trendit

83 % vastaajista kokee, että omilla kotimarkkinoilla seurataan verkkokaupan viimeisimpiä trendejä joko paljon tai jonkin verran. Uusista toimintamalleista suosituimpia ovat innovatiiviset maksuvaihtoehdot (70 % kaupoista käyttää tai aikoo käyttää lähitulevaisuudessa), monikanavainen toimintaympäristö (70 %), “big datan” hyödyntäminen (65 %) sekä uudet toimitusvaihtoehdot (64 %).

Verkkokaupan trendit Euroopassa

Kansainvälinen liiketoiminta

72 % vastaajista sekä myy että toimittaa tuotteita ulkomaille ja 50 % vastaajista kertoo mainostavansa aktiivisesti ulkomaisilla markkinoilla. Suurimpina kansainvälistymisen esteinä nähdään logistiset haasteet, kova kilpailu ja eri kielialueiden asettamat vaatimukset. Paikallisten lakien, säädösten tai valuutan aiheuttamia vaatimuksia ei nähdä erityisen merkittävinä haasteina.

Kansainvälisen verkkokaupan esteet

Tarkemmat tutkimustulokset löytyvät osoitteesta: https://www.shopalike.fi/verkkokauppa-euroopassa

Anna-Maria Vuosmala
ShopAlike.fi
anna-maria.vuosmala@shopalike.fi

ShopAlike.fi / Visual Meta GmbH
Alexander Str. 1-3
10178 Berliini, Saksa

ShopAlike.fi on shoppailusivusto, joka kokoaa eri verkkokaupat ja niiden tuotteet yhteen osoitteeseen. ShopAlikea hallinnoi saksalainen Visual Meta GmbH ja vertailusivusto toimii yli kymmenessä Euroopan maassa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta ShopAlike.fi / Visual Meta GmbH