Tutkimus: Suomalainen haluaa 2,5 etäpäivää viikossa - “Hybriditoimisto palkkaakin tärkeämpi”

JLL:n Suomessa tekemän tutkimuksen mukaan toimistojen merkitys vahvistuu osana hybridimäistä työn tekoa, JLL:n johtaja Sofia Jakas sanoo.
Sofia Jakas, JLL:n  Workplace & Design -palveluista vastaava johtaja
Sofia Jakas, JLL:n Workplace & Design -palveluista vastaava johtaja

Suomalaisten toimistotyöntekijöiden halu tehdä etätyötä on moninkertaistunut koronaa edeltävään aikaan verrattuna.

JLL:n toukokuussa tekemän, toimistotyöntekijöille suunnatun verkkokyselyn mukaan suomalainen haluaa tehdä keskimäärin joka toisen työpäivän etänä eli 2,5 päivää viikossa. Vielä ennen koronaa etätyötä tehtiin 0,9 työpäivää viikossa.

Pandemian jälkeen 97 prosenttia työntekijöistä haluaa jatkaa töiden tekemistä etänä vähintään yhden päivän viikossa, mikä eroaa kansainvälisistä tuloksista selvästi. Jopa 33 prosenttia ulkomaisista työntekijöistä haluaisi lopettaa etätyöt kokokaan.

Tutkimus on tiedotteen liitteenä.

Työssä lähellä ja kaukana

Jatkossa suomalaiset haluavat työskennellä hybridimäisesti, tutkimus kertoo. Hybridityötä tehdään niin toimistolla, kotona kuin kolmannessa paikassa, kuten vapaa-ajan asunnossa tai kahvilassa.

Peräti 94 prosenttia suomalaisista työntekijöistä haluaa säilyttää tulevaisuudessa mahdollisuuden vuorotella eri sijaintien välillä.

Korona-ajan kahvipöytäpuheet toimiston kuolemasta ovat vahvasti liioiteltuja, JLL:n Workplace & Design palveluista -vastaava johtaja Sofia Jakas tulkitsee.

“Työntekijöille mahdollisuus tehdä työtä hybridinä on jopa palkkaakin tärkeämpi työpaikan valinnan kriteeri”, Jakas sanoo.

“On rekrytointivaltti, jos työnantaja joustaa työtavoissa niin ajan kuin paikankin suhteen. Joustavuus voi myös voi tarkoittaa esimerkiksi monipuolista palvelukantaa ja älykkäitä toimistoratkaisuja”.

Tutkimuksen mukaan lähes joka kolmas suomalainen (32%) kokee olevansa tuottavampi etänä kuin toimistolla. Suomalaiset eivät näytä merkittävästi ylirasittuneen etätyön takia.

Toimistoille on syntymässä uusi tarkoitus

Toimistoille on syntymässä uusi tarkoitus, tutkimus kertoo. Työpaikalle tullaan yhä harvemmin puurtamaan omiin oloihinsa. Siellä tehdään yhteistyötä, ratkaistaan ongelmia tiimin kanssa ja verkostoidutaan, mikä tukee urakehitystä.

Merkittävä osa nykyisistä toimitiloista ei kuitenkaan kannusta riittävästi yhteisöllisyyteen.

Suomalaiset toivovat toimistoltaan lisää luovan työn tiloja (60% vastaajista), keskittymistä tukevia tiloja (59%), tiimityöskentelytiloja (51%), yhteisöllisiä tiloja (47%), luontoon liittyviä tiloja (46%) ja harrastetiloja (28%).

JLL:n Head of Development & Design Tomi Tiainen kertoo, että lähes jokainen yritys pohtii, tukevatko heidän tilansa uutta työnteon normia.

“Nyt kannattaa unohtaa vanha sääntö, jossa yritysten tilahaasteet koettiin ratkaistuksi vain mitoittamalla jokaiselle 15 m2 tilaa”, hän sanoo.

“Tärkeää on, että yritys tunnistaa millainen toimistoratkaisu sopii juuri sen henkilöstölle ja liiketoiminnalle. Useimmiten tämä selviää parhaiten kysymällä työntekijöiltä sitä suoraan”, hän sanoo.

JLL toteutti tutkimuksen toimistotyöntekijöille verkkokyselynä toukokuussa 2021. Kyselyyn vastasi 399 suomalaista.

Kyselyssä vastauksia verrattiin JLL:n maaliskuussa 2021 tekemään kyselyyn kymmenessä eri maassa (Yhdysvallat, Kanada, Iso-Britannia, Saksa, Ranska, Kiina, Intia, Singapore, Australia ja Japani). Kansainväliseen kyselyyn tuli 3317 vastausta.

JLL:n Workplace & Design palveluista vastaava johtaja Sofia Jakas, sofia.jakas@eu.jll.com, 050 328 9305.

JLL:n Head of Development & Design Tomi Tiainen, tomi.tiainen@eu.jll.com, 050 344 0986.

JLL Suomen toimitusjohtaja Tero Lehtonen, tero.lehtonen@eu.jll.com,

Sofia Jakas, JLL:n  Workplace & Design -palveluista vastaava johtaja
Sofia Jakas, JLL:n Workplace & Design -palveluista vastaava johtaja
Millaisia tiloja suomalaiset haluaisivat lisää toimistolleen?
Mitä arvostat toimistossasi?

JLL on johtava kiinteistöalan neuvonantaja 19,4 miljardin dollarin liikevaihdolla. Yritys on mukana Fortune 500 -listalla. Yli 102 000 työntekijäämme 80 maassa palvelevat asiakkaitamme laajasti toimitilojen asiantuntijapalveluiden parissa.

JLL on Suomen johtava kiinteistöasiantuntija, joka palvelee noin 80 työntekijän voimin Suomen tunnetuimpia yrityksiä ja kiinteistösijoittajia sekä kansainvälisiä asiakkaita. JLL on rekisteröity tavaramerkki, jota käytetään Jones Lang LaSalle inc. brändinä.

Lisätietoja jll.com.