Tutkimus: Suomalaiset jättävät laskuja maksamatta useammin kuin eurooppalaiset

Kiihtyvä inflaatio lisää kuluttajien taloudellisia huolia, kun kotitaloudet kamppailevat tulojen ja menojen tasapainottamiseksi. Intrumin vuotuinen eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti kertoo 24 000 kuluttajan taloudellisesta tilanteesta.
Tutkimuksen mukaan suomalaiset jättävät laskuja maksamatta useammin kuin eurooppalaiset keskimäärin. Viimeisen 12 kuukauden aikana neljä kymmenestä (39 %) suomalaisesta kuluttajasta on joutunut jättämään yhden tai useamman laskun maksamatta. Euroopan keskiarvo on 29 prosenttia.
Vastaajista 27 prosenttia arvioi, että heidän on jätettävä joitakin vähemmän tärkeitä laskuja maksamatta, jotta pystyvät maksamaan välttämättömät kulunsa. Kolme kymmenestä vastaajasta kertoo pyytävänsä pidempää maksuaikaa todennäköisemmin kuin ennen koronapandemiaa. Kuluttajista, jotka arvioivat joutuvansa jättämään laskuja maksamatta seuraavan 12 kuukauden aikana, useimmat sanovat, että he todennäköisesti jättävät maksamatta verkkokauppa- tai postimyyntiostoksia.
”Pitkän alhaisen inflaation ja korkotason jälkeen jyrkästi nousevat hinnat ja korot ovat heikentäneet suomalaisten kuluttajien luottamusta talouteen ja tulevaisuuteen. Monet kuluttajat, joihin koronapandemia ei juuri vaikuttanut, tuntevat tämän talouskriisin vaikutuksen", Intrum Oy:n kaupallinen johtaja Juha Iskala sanoo.
Hintojen nousu huolestuttaa – moni voi joutua jättämään sähkölaskunsa maksamatta
Tutkimuksen mukaan yli seitsemän kymmenestä suomalaisesta on huolissaan päivittäistavaroiden ja energian nousevien hintojen vaikutuksista taloudelliseen hyvinvointiinsa. Joka kolmas (31 %) vastaaja arvioi, että heillä ei ole varaa maksaa käyttökulujaan, eli sähkö- tai kaasulaskuaan seuraavan 12 kuukauden aikana ja yhtä suuri osa sanoo joutuneensa jättämään laskun maksamatta jo viime vuoden aikana.
”Hintojen nousu vaikuttaa luonnollisesti kulutustottumuksiin. Kulutuksen sopeuttaminen ei ole kuitenkaan helppoa ja mahdollisuudet ovat monilla ylipäätään rajallisia. Ihmiset joutuvat priorisoimaan laskujaan, kun raha ei riitä kaikkiin laskuihin. Maksuvaikeudet lisääntyvät väistämättä ja osa kuluttajista ajautuu maksukyvyttömyyteen. Yhteiskunnan tukitoimenpiteiden kohdentuminen todella apua tarvitseville on keskeisen tärkeää”, Iskala toteaa.
Suomalaiset vähemmän huolissaan inflaatiosta kuin eurooppalaiset keskimäärin
Yli puolet vastaajista arvioi inflaation jatkuvan vuosia, mikä viittaa siihen, että he eivät usko maansa johtajien kykyyn saada hinnat hallintaan. Taloudelliset epävarmuustekijät saavat myös suurimman osan, kuusi kymmenestä vastaajasta, pelkäämään, etteivät he pysty säästämään riittävästi tulevaisuutta ja taloudellisesti huolettomia eläkepäiviä varten.
Huolimatta siitä, että suomalaiset jättävät todennäköisemmin laskuja maksamatta kuin eurooppalaiset keskimäärin, he ovat silti vähemmän huolissaan inflaatiosta. Vain 56 prosenttia suomalaisista oli huolissaan inflaation vaikutuksista säästöihinsä verrattuna Euroopan keskiarvoon, joka on 71 prosenttia.
Yksi tapa kuluttajille korjata henkilökohtaisen taloutensa synkkiä näkymiä on kasvattaa kotitalouksien tuloja. Silti suomalaisista vain alle viidennes (18 %) kertoi pyytävänsä normaalia suurempaa palkankorotusta. Kuusi kymmenestä vastaajasta kuitenkin kertoo tekevänsä muutoksia rahankäyttöönsä ja yhtä suuri osa arvioi olevansa yhä tietoisempi tarpeettomista kustannuksista.
”Vaikka emme ole vielä nähneet palkkojen ja hintojen niin sanottua tuomiopäivän kierrettä Suomessa, tilanne muuttuu nyt äärimmäisen nopeassa tahdissa. Kyselyn toteutuksen jälkeen kuluttajien kärsivällisyys reaalipalkkoja kohtaan voi olla heikkenemässä myös Suomessa”, Iskala pohtii.
Vastaajat, jotka kertoivat muuttavansa kulutustottumuksiaan, keskittävät ostoksiaan halpakauppoihin ja vähentävät sosiaaliseen elämään liittyvien palvelujen käyttöä, kuten ravintoloissa aterioimista. Tämä on huono uutinen ravintola- ja viihdealalle, jotka ovat juuri alkaneet toipua koronapandemian vaikutuksista.
Tietoja eurooppalaisesta kuluttajien maksutaparaportista 2022
Intrumin Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti 2022 (European Consumer Payment Report 2022) kerää tietoa eurooppalaisten kuluttajien ja kotitalouksien arjesta, kuluttamisesta sekä kyvystä hallita talouttaan kuukausitasolla. Raportti perustuu kolmannen osapuolen, Longituden, toteuttamaan kyselyyn 24 Euroopan maassa. Vuoden 2022 kyselyyn osallistui yhteensä 24 011 kuluttajaa. Tutkimuksen kenttätyö tehtiin vuoden 2022 heinä- ja syyskuun välisenä aikana.
Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti on julkaistu 24. marraskuuta.
Lataa Suomea koskeva raportti
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
MediadeskIntrum Oy, viestintä
Puh:046 5002 8693viestinta@intrum.comJuha IskalaMyyntijohtajaIntrum Oy
Puh:+358 50 370 6333juha.iskala@intrum.comKuvat
Tietoja julkaisijasta
Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja 24 markkinoilla Euroopassa. Auttamalla yrityksiä saamaan maksunsa ja tukemalla ihmisiä maksuviiveiden kanssa, Intrum näyttää tietä kohti tervettä taloutta ja on ratkaisevassa asemassa yhteiskunnassa. Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2021 liikevaihto oli 17,8 miljardia Ruotsin kruunua. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Intrum Oy
Talouslukutaito antaa nuorelle eväitä elämään20.3.2023 07:00:00 EET | Tiedote
Intrumin Eurooppalaisen kuluttajien maksutapatutkimuksen mukaan nuorilla aikuisilla on aiempaa heikompi käsitys omasta velkatilanteestaan ja he ovat muita ikäryhmiä huolestuneempia hintojen ja korkojen noususta. Kansainvälinen rahaviikko 20.-26.3. on hanke, jonka tavoitteena on edistää nuorten talousosaamista. Elinkustannusten ja korkojen noustessa nuorten taloustietämyksen vahvistaminen on ensiarvoisen tärkeää.
Tutkimus: Suomalaiset naiset hoitavat talouttaan tunnollisesti – haasteista huolimatta8.3.2023 07:00:00 EET | Tiedote
Eurooppalaisessa kuluttajien maksutapatutkimuksessa naiset kertovat taloudellisen tilanteen vaikuttavan haitallisesti hyvinvointiinsa, ovat epävarmempia taloustaidoistaan ja heikommin varautuneita talouden häiriöihin kuin miehet. Intrumin perintädatan mukaan naiset ovat kuitenkin miehiä harvemmin perinnän kohteena ja hoitavat maksunsa tunnollisemmin huolimatta siitä, että kokevat taloustilanteen vaikutukset miehiä raskaammin.
Nuori, vapaa ja... veloissa?27.1.2023 07:50:00 EET | Tiedote
Intrumin Eurooppalaisen kuluttajien maksutapatutkimuksen mukaan moni suomalainen nuori aikuinen haluaa sulkea silmänsä taloudellisilta tosiasioilta. Nuoret eivät seuraa menojaan ja käyttävät yhä enemmän mahdollisuutta maksaa myöhemmin.
Yritysten maksuviiveet ja konkurssien määrä kääntyivät nousuun9.1.2023 08:00:00 EET | Tiedote
Intrumin uusimman tutkimuksen mukaan maksuviiveellisten yritysten osuus kasvoi vuoden 2022 viimeisellä vuosineljänneksellä 12,13 % vuoden takaiseen verrattuna. Myös konkurssien määrän kasvu on kiihtynyt loppuvuonna 2022. Yritysten toimintaa haastavat nousevat kustannukset, Venäjän-kaupan voimakas supistuminen ja kuluttajakysynnän heikentyminen.
Tutkimus: Talouslukutaidon vaikutus hyvinvointiin korostuu vaikeina aikoina13.12.2022 08:00:00 EET | Tiedote
Intrumin uusimman tutkimuksen mukaan kuluttajat, joilla on hyvä talouslukutaito, kestävät paremmin talouden taantuman ja suhtautuvat toiveikkaammin tulevaisuuteen. Talouslukutaito vaikuttaa merkittävästi sekä taloudelliseen että yleiseen hyvinvointiin – tieto talousasioista vahvistaa taloudellista asemaa sekä vähentää huolta ja stressiä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme