Intrum Oy

Tutkimus: Suomalaiset jättävät laskuja maksamatta useammin kuin eurooppalaiset

Jaa
Intrumin vuotuinen eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti osoittaa, että inflaatio on kiristänyt otettaan suomalaisten kotitalouksista. Kuluttajien luottamus on pudonnut ennätyksellisen alhaiselle tasolle ja useimmat kertovat muuttavansa kulutustottumuksiaan. Neljä kymmenestä suomalaisesta on jättänyt yhden tai useamman laskun maksamatta, mikä on enemmän kuin eurooppalaisilla keskimäärin.
Suomalaiset jättävät laskuja maksamatta todennäköisemmin kuin eurooppalaiset keskimäärin.
Suomalaiset jättävät laskuja maksamatta todennäköisemmin kuin eurooppalaiset keskimäärin.

Kiihtyvä inflaatio lisää kuluttajien taloudellisia huolia, kun kotitaloudet kamppailevat tulojen ja menojen tasapainottamiseksi. Intrumin vuotuinen eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti kertoo 24 000 kuluttajan taloudellisesta tilanteesta.

Tutkimuksen mukaan suomalaiset jättävät laskuja maksamatta useammin kuin eurooppalaiset keskimäärin. Viimeisen 12 kuukauden aikana neljä kymmenestä (39 %) suomalaisesta kuluttajasta on joutunut jättämään yhden tai useamman laskun maksamatta. Euroopan keskiarvo on 29 prosenttia.

Vastaajista 27 prosenttia arvioi, että heidän on jätettävä joitakin vähemmän tärkeitä laskuja maksamatta, jotta pystyvät maksamaan välttämättömät kulunsa. Kolme kymmenestä vastaajasta kertoo pyytävänsä pidempää maksuaikaa todennäköisemmin kuin ennen koronapandemiaa. Kuluttajista, jotka arvioivat joutuvansa jättämään laskuja maksamatta seuraavan 12 kuukauden aikana, useimmat sanovat, että he todennäköisesti jättävät maksamatta verkkokauppa- tai postimyyntiostoksia.

”Pitkän alhaisen inflaation ja korkotason jälkeen jyrkästi nousevat hinnat ja korot ovat heikentäneet suomalaisten kuluttajien luottamusta talouteen ja tulevaisuuteen. Monet kuluttajat, joihin koronapandemia ei juuri vaikuttanut, tuntevat tämän talouskriisin vaikutuksen", Intrum Oy:n kaupallinen johtaja Juha Iskala sanoo. 

Hintojen nousu huolestuttaa – moni voi joutua jättämään sähkölaskunsa maksamatta

Tutkimuksen mukaan yli seitsemän kymmenestä suomalaisesta on huolissaan päivittäistavaroiden ja energian nousevien hintojen vaikutuksista taloudelliseen hyvinvointiinsa. Joka kolmas (31 %) vastaaja arvioi, että heillä ei ole varaa maksaa käyttökulujaan, eli sähkö- tai kaasulaskuaan seuraavan 12 kuukauden aikana ja yhtä suuri osa sanoo joutuneensa jättämään laskun maksamatta jo viime vuoden aikana.

”Hintojen nousu vaikuttaa luonnollisesti kulutustottumuksiin. Kulutuksen sopeuttaminen ei ole kuitenkaan helppoa ja mahdollisuudet ovat monilla ylipäätään rajallisia. Ihmiset joutuvat priorisoimaan laskujaan, kun raha ei riitä kaikkiin laskuihin. Maksuvaikeudet lisääntyvät väistämättä ja osa kuluttajista ajautuu maksukyvyttömyyteen. Yhteiskunnan tukitoimenpiteiden kohdentuminen todella apua tarvitseville on keskeisen tärkeää”, Iskala toteaa.

Suomalaiset vähemmän huolissaan inflaatiosta kuin eurooppalaiset keskimäärin

Yli puolet vastaajista arvioi inflaation jatkuvan vuosia, mikä viittaa siihen, että he eivät usko maansa johtajien kykyyn saada hinnat hallintaan. Taloudelliset epävarmuustekijät saavat myös suurimman osan, kuusi kymmenestä vastaajasta, pelkäämään, etteivät he pysty säästämään riittävästi tulevaisuutta ja taloudellisesti huolettomia eläkepäiviä varten.

Huolimatta siitä, että suomalaiset jättävät todennäköisemmin laskuja maksamatta kuin eurooppalaiset keskimäärin, he ovat silti vähemmän huolissaan inflaatiosta. Vain 56 prosenttia suomalaisista oli huolissaan inflaation vaikutuksista säästöihinsä verrattuna Euroopan keskiarvoon, joka on 71 prosenttia.

Yksi tapa kuluttajille korjata henkilökohtaisen taloutensa synkkiä näkymiä on kasvattaa kotitalouksien tuloja. Silti suomalaisista vain alle viidennes (18 %) kertoi pyytävänsä normaalia suurempaa palkankorotusta. Kuusi kymmenestä vastaajasta kuitenkin kertoo tekevänsä muutoksia rahankäyttöönsä ja yhtä suuri osa arvioi olevansa yhä tietoisempi tarpeettomista kustannuksista.

”Vaikka emme ole vielä nähneet palkkojen ja hintojen niin sanottua tuomiopäivän kierrettä Suomessa, tilanne muuttuu nyt äärimmäisen nopeassa tahdissa. Kyselyn toteutuksen jälkeen kuluttajien kärsivällisyys reaalipalkkoja kohtaan voi olla heikkenemässä myös Suomessa”, Iskala pohtii.

Vastaajat, jotka kertoivat muuttavansa kulutustottumuksiaan, keskittävät ostoksiaan halpakauppoihin ja vähentävät sosiaaliseen elämään liittyvien palvelujen käyttöä, kuten ravintoloissa aterioimista. Tämä on huono uutinen ravintola- ja viihdealalle, jotka ovat juuri alkaneet toipua koronapandemian vaikutuksista.

Tietoja eurooppalaisesta kuluttajien maksutaparaportista 2022

Intrumin Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti 2022 (European Consumer Payment Report 2022) kerää tietoa eurooppalaisten kuluttajien ja kotitalouksien arjesta, kuluttamisesta sekä kyvystä hallita talouttaan kuukausitasolla. Raportti perustuu kolmannen osapuolen, Longituden, toteuttamaan kyselyyn 24 Euroopan maassa. Vuoden 2022 kyselyyn osallistui yhteensä 24 011 kuluttajaa. Tutkimuksen kenttätyö tehtiin vuoden 2022 heinä- ja syyskuun välisenä aikana.

Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti on julkaistu 24. marraskuuta.

Lataa Suomea koskeva raportti

Lataa European Consumer Payment Report 2022

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Suomalaiset jättävät laskuja maksamatta todennäköisemmin kuin eurooppalaiset keskimäärin.
Suomalaiset jättävät laskuja maksamatta todennäköisemmin kuin eurooppalaiset keskimäärin.
Lataa
Mitä mieltä kuluttajat ovat inflaatiota koskevista väittämistä?
Mitä mieltä kuluttajat ovat inflaatiota koskevista väittämistä?
Lataa
Mitkä laskut kuluttajat todennäköisimmin jättävät maksamatta?
Mitkä laskut kuluttajat todennäköisimmin jättävät maksamatta?
Lataa
Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti 2022
Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti 2022
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Intrum Oy
Intrum Oy
Hitsaajankatu 20
00811 Helsinki

09 229 111http://www.intrum.fi

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja 24 markkinoilla Euroopassa. Auttamalla yrityksiä saamaan maksunsa ja tukemalla ihmisiä maksuviiveiden kanssa, Intrum näyttää tietä kohti tervettä taloutta ja on ratkaisevassa asemassa yhteiskunnassa. Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2021 liikevaihto oli 17,8 miljardia Ruotsin kruunua. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Intrum Oy

Maksuviiveiden määrä laskenut, mutta konkurssien aalto kasvaa4.1.2024 07:50:00 EET | Tiedote

Intrumin uusin maksuviivetutkimus vuoden 2023 viimeiseltä neljännekseltä kertoo, että yritysten maksuviiveiden suhteellinen määrä on laskenut 5,6 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen ajankohtaan. Suomen talous on kuluneen vuoden aikana ollut taantumassa ja se näkyy yritysten maksuvaikeuksissa. Lasku on suhteellisesti pienintä pienissä yrityksissä. Maksuviiveellisten yritysten määrä on laskenut lähes koko maassa. Suhteellisesti eniten maksuviiveitä on suhdanneherkillä majoitus- ja ravitsemisalalla sekä rakennusalalla. Konkurssien määrä on ollut merkittävässä kasvussa verrattuna aiempiin vuosiin.

Tutkimus: Yli puolet suomalaisista kuluttaa yhtä paljon kuin ansaitsee ja 22 prosenttia elää yli varojensa20.11.2023 08:54:28 EET | Tiedote

Intrumin Eurooppalaisen kuluttajien maksutaparaportin mukaan 75 prosenttia kuluttajista sanoo kuluttavansa kuukaudessa joko yhtä paljon kuin saa tuloja tai elävänsä yli varojensa. Niillä 22 prosentilla vastaajista, joiden menot ylittävät tulot, ylitys on keskimäärin 226 euroa. Peräti 31 prosentilla kuluttajista ei ole lainkaan säästöpuskuria odottamattomien kulujen varalle. Hyvä uutinen on, että 40 prosentilla on säästöjä pahan päivän varalle vähintään kahden kuukauden palkan verran.

Tutkimus: Suomalaisten asenteet laskujen maksamiseen muuttumassa17.11.2023 07:50:00 EET | Tiedote

Intrumin Eurooppalainen kuluttajien maksutapatutkimus paljastaa, että kuluttajien asenteet ajoissa maksamiseen ovat muuttumassa. Suomessa 43 prosenttia kuluttajista on jättänyt yhden tai useamman laskun maksamatta ajallaan viimeisen vuoden aikana. Neljännes tuntee aiempaa vähemmän syyllisyyttä laskun maksamatta jättämisestä. 68 prosenttia sanoo, ettei ostaisi yritykseltä, jonka uskovat käyttävän vaikeaa taloustilannetta hyväkseen.

Yritysten maksuviiveet kääntyneet laskuun, konkurssien määrä kasvaa5.10.2023 08:00:00 EEST | Tiedote

Intrumin uusin maksuviivetutkimus vuoden kolmannelta vuosineljännekseltä kertoo, että yritysten maksuviiveiden suhteellinen määrä on laskenut 7,8 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen ajankohtaan. Vuosi sitten energian hinnan voimakas nousu lisäsi selvästi maksuviiveellisten yritysten määrää. Laskua on lähes koko maassa ja valtaosalla toimialoista. Poikkeuksena tukku- ja vähittäiskaupan ala, jossa maksuviiveellisten yritysten määrä on kasvanut hieman. Rakennus- ja kiinteistöalalla maksuviiveellisten yritysten määrä on säilynyt lähes samalla tasolla, mutta alan ahdinko näkyy konkurssien määrän jyrkkänä kasvuna.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye