Schibsted Suomi Oy

Tutkimus: Suomalaiset vaativat rakennusalan yrityksiltä ilmastotekoja – ovat valmiita maksamaan enemmän vastuullisista tuotteista ja palveluista

Jaa
Vaikka rakennusmateriaalien hinta ja saatavuus ovat pandemia-aikana eläneet raaka-aine- ja toimitusvaikeuksien vuoksi, kuluttajat ovat tarkkoja siitä mitä ja keneltä hankkivat. Nyt rakennetaan ja remontoidaan materiaaleista, joiden tuottaminen ja käyttäminen on ympäristöystävällistä ja ostetaan palveluita toimijoilta, jotka hoitavat työnantajavelvoitteensa vastuullisesti.

Pandemian myötä hurjaan kasvuun lähtenyt rakennus- ja remontointibuumi ei taltu tänäkään vuonna - yli puolet suomalaisista suunnittelee remonttia tai rakennusprojektia ja peräti 39 prosenttia aikoo remontoida tänä vuonna. Rakennusmateriaaleja ja -palveluita tuottaville yrityksille suosio näkyy paitsi kysyntänä, myös kasvavina vastuullisuusvaatimuksina. Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaiset kuluttajat höllentävät auliisti kukkaronnyörejään, jotta rakentamisen ja remontoinnin tuotteet ja palvelut tuotetaan ympäristön ja työntekijöiden kannalta vastuullisesti.

Rakentajan ja Kantar TNS:n yhteiseen tutkimukseen vastasi helmikuussa 1 066 suomalaista. Heistä yli 40 prosenttia oli valmiita maksamaan enemmän ympäristön kannalta vastuullisesta kuin vaihtoehtoisesta tuotteesta. Kolmasosa suhtautui valintatilanteeseen neutraalisti ja vain alle 20 prosenttia ei maksaisi enempää ympäristöystävällisestä tuotteesta.

Yli 45 prosenttia tutkimukseen vastanneista vaatii saada tietää rakennustuotteiden ja raaka-aineiden alkuperän sekä tuotantoketjun vaiheet.

– Tämä asettaa vaatimuksia yritysten markkinoinnin ja viestinnän avoimuuteen. Kuluttajat tunnistavat kyllä viherpesuyritykset. Ihmiset haluavat uskottavaa ja luotettavaa tuotetietoa, esimerkiksi suoraa kuvaa ja tarinaa siitä, miten, missä ja miten tuotteet valmistetaan, sanoo Rakentajan liiketoimintajohtaja Inka Partanen.

Kotimaisuus nousee valintakriteerinä

Yli 41 prosenttia suomalaisista sanoo, että kotimaisuus on yksi tärkeimmistä valintakriteereissä rakentamisen ja remontoinnin tuotteita tai palveluita hankittaessa. Yhtä tärkeinä pidettiin vain hintaa, asiakaspalvelua sekä takuu- ja huoltomahdollisuuksia.

– Kotimaisuus ja tuotantoketjujen läpinäkyvyys ovat korkealla suomalaisten rakentajien arvoasteikossa. Se näkyy selvästi myös niissä sisällöissä, joita Rakentajan kanavissa eniten kulutetaan, sanoo Partanen.

Tutkimuksen mukaan valtaosa suomalaisista luottaa siihen, että kotimaisissa rakennusalan yrityksissä työntekijöiden työskentelyolosuhteet ovat hyvät ja työehdot lain ja yhteisten sopimusten mukaisia. Vain 12 prosenttia tutkimukseen vastanneista epäili, että työskentelyolosuhteet suomalaisissa rakennusalan yrityksissä eivät ole kunnossa.

Työntekijöiden vastuullinen kohtelu painaa kuluttajien valinnoissa. Jos työskentelyolosuhteista ja työehtojen noudattamisesta on kerrottu avoimesti ja kuluttaja voi vakuuttua siitä, että asiat ovat kunnossa, hän valitsee todennäköisemmin tämän kuin kilpailevan yrityksen tuotteen tai palvelun. Yli 50 prosenttia vastaajista on jopa valmiita maksamaan enemmän vastuullisena työnantajan tunnetun yrityksen palveluista.

Kuluttaja odottaa rakennusalalta taistelevan ilmastonmuutosta vastaan

50-luvun omakotitalotyömaalla suoristettiin vääntyneitä nauloja kustannusten kurissa pitämiseksi. Nyt kierrättäminen nousee tuotteiden valintakriteeriksi ympäristö- ja ilmastosyistä.

Rakentajan teettämän tuoreen kuluttajatutkimuksen mukaan 53 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että rakennusalan pitäisi taistella ponnekkaammin ilmastonmuutosta vastaan. Heidän mielestään suomalaisten rakennusalan yritysten pitäisi taistella enemmän ilmastonmuutosta vastaan esimerkiksi jätteenkäsittelyn ja materiaalien avulla.

– Vaatimus on vahvasti linjassa sen kanssa, että tuotteiden alkuperä ja valmistustapa halutaan selvittää. Ihmiset eivät ehkä itse enää halua oikoa vääntyneitä nauloja, mutta he haluavat varmistua siitä, että heidän valitsemansa materiaalit on valmistettu ilmastoystävällisesti, että niiden elinkaari on pitkä ja että elinkaaren lopussa materiaalit on mahdollista kierrättää uudelleen käyttöön, Rakentajan liiketoimintajohtaja Inka Partanen sanoo.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Inka Partanen
Liiketoimintajohtaja
+358 40 587 9278
inka.partanen@rakentaja.fi

Tietoja julkaisijasta

Schibsted Suomi Oy
Schibsted Suomi Oy
PL 18
00271 Helsinki

Rakentaja.fi on Suomen tunnetuin rakentamisen kuluttajasivusto, joka on tarjonnut tietoa ja palveluita rakentajille ja remontoijille jo yli 20 vuoden ajan. Aktiivisista kuluttajista eli rakentajista ja remontoijista yli 70 prosenttia tuntee Rakentaja.fi-sivuston.

Rakentaja-tuoteperheeseen kuuluvat taloyhtiöpäättäjien Omataloyhtiö.fi, pihan ja puutarhan harrastajien Puutarha.net sekä rakentamisen ammattilaisten Rakentaja.fi/Pro. Rakentaja-tuoteperheen sivustoilla vieraillaan lähes miljoona kertaa kuukausittain.

Rakentajan tuoteperhe on osa Schibsted-konsernia, johon Suomessa kuuluvat myös Oikotie ja Tori.fi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Schibsted Suomi Oy

Kuluttajat hakevat rakennus- ja remonttiprojekteihinsa tietoa mielellään alan tapahtumista – Rakenna & Remontoi -messut vastaavat tähän kysyntään19.1.2024 09:28:40 EET | Tiedote

Rakentaja.fi selvitti kuluttajien rakennus- ja remontointisuunnitelmia sekä, mistä tietoa projekteihin yleensä haetaan. Kyselyn perusteella kuluttajat arvostavat edelleen henkilökohtaista palvelua ja fyysistä läsnäoloa rakennusalan tapahtumissa. Vantaalla 26.–28. tammikuuta 21. kertaa järjestettävät Rakenna & Remontoi -messut tarjoavat kuluttajille mahdollisuuden saada laadukasta tietoa, vinkkejä ja inspiraatiota alan eturivin yritysten ja asiantuntijoilta.

Millaista on elää hometaloprojektin keskellä? Mikä eri remonteissa maksaa? Vastaukset kysymyksiin OMAKOTI-messuilta25.10.2023 08:10:00 EEST | Tiedote

OMAKOTI-messut ovat kohtaamispaikka kaikille, jotka etsivät tietoa ja ideoita kodin rakentamiseen, remontoimiseen tai sisustamiseen liittyen. Rakentaja.fi tarjoaa OMAKOTI-messujen kävijöille kattavan näytteilleasettajalistauksen lisäksi laadukasta ja monipuolista messuohjelmaa. Lavalle nousee alan asiantuntijoita ja TV:stäkin tuttuja ammattilaisia. Perinteikäs tapahtuma järjestetään Myyrmäki-hallissa, Vantaalla 27.–29. lokakuuta 2023 jo 27. kerran.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye