TUTKIMUS: Yli puolet suomalaisyrityksistä odottaa maksuviiveiden lisääntyvän vuoden loppupuoliskolla - Erityisesti pankki- ja rahoitusala, rakennusala ja pk-sektori huolissaan maksuongelmien kasvusta

Kuusi kymmenestä suomalaisyrityksestä on huolissaan velallisten kyvystä suoriutua maksuista ajallaan kertoo Eurooppalainen yritysten maksutaparaportti. Yritysten määrä, jotka ennakoivat maksuviiveiden kasvua, on pienentynyt viime vuodesta, mutta se on edelleen huomattavasti korkeammalla tasolla kuin vuonna 2020. Asiakkaiden maksuongelmia aiheuttavat kiihtyvä inflaatio, lisääntyvä sääntely ja nousevat korot. Erityisesti pankki- ja rahoitusala, rakennusala sekä pk-sektori ovat huolissaan kasvavista maksuviiveistä seuraavan vuoden aikana.

Viimeisen kahden vuoden aikana koronapandemian estämiseksi asetetut rajoitustoimet hidastivat taloudellisia aktiviteettejä merkittävästi, jonka seurauksena maksuviiveet kääntyivät laskuun. Rajoitusten poistuessa nähtiin jo patoutuneen kysynnän aktivoivan kuluttajien ostokäyttäytymistä. Nyt kuluttajien ostovoiman pelätään heikkenevän historiallisen paljon kiihtyvän inflaation ja nousevien korkojen vuoksi. 60 prosenttia suomalaisyrityksistä kertoo olevansa huolestuneempi kuin koskaan velallisten kyvystä maksaa ajallaan.

”Vaikka Suomessa inflaatio on pysynyt muita Euroopan maita maltillisempana, on se kivunnut jo 6,8 prosenttiin*. Korkean inflaation vuoksi yritysten on muun muassa vaikeampi maksaa tavarantoimittajilleen ajoissa. Elintarvikkeet, bensiini ja energiakustannukset haukkaavat tällä hetkellä ison osan palkansaajien lompakosta ja tämä näkyy heikentyneenä ostovoimana. Maksuongelmilla on taipumus kasaantua jo valmiiksi heikommassa asemassa oleviin eli työttömiin, nuoriin ja eläkeläisiin,” kertoo Intrumin myyntijohtaja Juha Iskala.

Toimintaympäristön muutoksiin on kuitenkin osattu valmistua. Yritykset nimesivät liiketoiminnan strategisiksi tavoitteiksi seuraavien 12 kuukauden aikana muun muassa maksuvalmiuden ja kassavirran vahvistamisen (73 %), velanhoidon parannuksen (72 %) ja luottoriskien hallinnan parantamisen (70 %). Näin yritykset pyrkivät suojaamaan itseään makroekonomisilta vaikutuksilta.

Toimialakohtainen tarkastelu nostaa pankki- ja rahoitusalan, rakennusalan ja pk-sektorin maksuongelmat esiin

Pitkät maksuehdot ja maksuviiveet aiheuttavat ongelmia yritysten toiminnalle, koska silloin raha ei kierrä tehokkaasti kassassa. Lähes neljä viidestä yrityksestä kertoo joutuneensa hyväksymään pidempiä maksuehtoja, kuin mitä olisivat halunneet. Globaali komponenttipula ja toimitusketjujen häiriöt ovat pakottaneet yrityksiä siirtämään omaa maksamistaan ja pyytämään pidempiä maksuaikoja toimittajiltaan. Tämä korostuu tietyillä toimialoilla enemmän. Pankki- ja rahoitusalalla 69 prosenttia yrityksistä näkee riskin velallisten maksujen viivästymisestä kasvavan merkittävästi tai jossain määrin tulevien 12 kuukauden aikana. Rakennusalalla vastaava luku on 68 prosenttia ja pk-sektorilla 62 prosenttia.

Maksuehdoissa joustaminen on kääntynyt kasvuun. 45 prosenttia yrityksistä kertoo tarjoavansa asiakkaille tällä hetkellä liian joustavia maksuehtoja, joista on haittaa liiketoiminnalle. Vielä viime vuonna vastaava luku oli 40 prosenttia. Maksuviiveisiin varautumisessa ennakkomaksujen osuus on kasvanut merkittävästi viimeisten kahden vuoden aikana ja on nyt 44 prosenttia. Toiseksi tärkeimmäksi varautumiskeinoksi nousee luottotarkistukset 32 prosentin osuudella.

”Luottokelpoisuuden arviointi on taloudellisen turbulenssin keskellä olevassa liiketoimintaympäristössä merkittävä ja tehokas keino suojautua maksuviiveiltä. Tutkimuksemme osoitti, että jopa 73 prosenttia yrityksistä pyrkii vahvistamaan maksuvalmiuttaan vähintään jonkin verran tulevan vuoden aikana. Tämä osoittaa yritysten omaa tahtoa maksaa sidosryhmilleen ajallaan,” summaa Iskala.

*) Suomen Pankki 9.6.2022, lehdistötiedote

Intrum Oy, Viestintä

puh: +358 46 5002 8693, sähköposti: viestinta@intrum.com

Juha Iskala, Intrum Oy, myyntijohtaja

puh: +358 50 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

European Payment Report lyhyesti:

• Intrumin European Payment Report eli yritysten maksutaparaportti arvioi vuosittain yritysten maksukäyttäytymistä ja siinä tapahtuvia muutoksia sekä riskejä.
  • Intrum on julkaissut yritysten maksutaparaporttia jo vuodesta 1998 alkaen. Nyt ilmestynyt Suomea koskeva raportti on järjestyksessä kahdeksas.
  • Vuosittaisen raportin tuottaa ulkoinen tutkimuslaitos - Longitude - joka kerää tietoja samanaikaisesti 29 Euroopan maasta. Tänä vuonna tutkimukseen osallistui 11 007 yritystä 15 teollisuudenalalta Euroopasta. Suomessa kyselyyn vastasi 500 talouspäättäjää.
  • Tutkimuksen kenttätyö on tehty 14.1.-12.4.2022 välisenä aikana.
  • European Payment Report 2022 julkaistiin 21.6.2022 osoitteessa www.intrum.com/epr2022  ja Suomen osio julkaistiin osoitteessa www.intrum.fi/epr2022
  • Lataa Suomea koskeva EPR 2022 -raportti ja Euroopan laajuinen EPR 2022 -raportti

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja 24 markkinoilla Euroopassa. Auttamalla yrityksiä saamaan maksunsa ja tukemalla ihmisiä maksuviiveiden kanssa, Intrum näyttää tietä kohti tervettä taloutta ja on ratkaisevassa asemassa yhteiskunnassa. Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2021 liikevaihto oli 17,8 miljardia Ruotsin kruunua. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

TUTKIMUS: Oikea-aikainen maksaminen nähdään luottamuksen rakentajana ja katalysaattorina yrityksille investoida kestävään kehitykseen21.6.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Tänään julkaistu Eurooppalainen yritysten maksutaparaportti kertoo haastavasta taloustilanteesta huolimatta kolmanneksen suomalaisyrityksistä uskovan liiketoimintansa olevan nyt vahvempi kuin ennen koronapandemiaa, ja yli puolella liiketoiminnan kasvattaminen on tänä vuonna ykkösprioriteetti. Jos yritykset aikovat selvitä talouden myrskystä ja vauhdittaa kasvuaan, maksuaikojen varmistaminen on kriittistä. Oikea-aikaiset maksut toimivat moottorina kestävään kehitykseen tehtäville investoinneille, mutta maksumoraali laahaa edelleen jäljessä. Kasvun esteeksi saattaa muodostua korkea inflaatio ja vanhentuneet prosessit.

Intrum AB – Interim results January-March 202229.4.2022 08:25:46 EEST | Tiedote

- Strong delivery in seasonally slower first quarter, with no direct impact from the war in Ukraine · Macro challenges expected to further drive demand for Intrum services - Delivery on key priorities, transformation program and organic growth – all segments positively contributing to 10 per cent cash revenues growth compared to first quarter 2021 - ONE Intrum program remains fully on track, the new global operating platform is now covering 20 per cent of all cases and global front offices are now serving 16 Intrum markets

Osa nuorista putoamassa velkakuoppaan. Kansainvälinen rahaviikko 21.-25.3.2022: Miten auttaa nuorta navigoimaan talouden turbulenssissa?22.3.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Intrumin tuore Taloudellisen hyvinvoinnin barometri antaa kuvan eurooppalaisten kuluttajien kyvystä hoitaa henkilökohtaista talouttaan. Suomi on sijoittunut kokonaistuloksissa perinteisesti kymmenen parhaan joukkoon. Kiihtyvä inflaatio, suomalaisten kotitalouksien lisääntynyt epätasa-arvo sekä nuorten vaikean velkaantumisen kasvu luovat kuitenkin synkkiä näkymiä Suomen talouden ylle. Harmaista pilvistä huolimatta on tärkeää, että nuorten velanhoitokykyä vahvistetaan ja heillä säilyy usko paremmasta tulevaisuudesta.

Analyysi: Pohjoismaissa 20 prosenttia vähemmän perintätapauksia pandemian aikana4.2.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Intrumin tuoreesta analyysista käy ilmi, että huolimatta pandemian aikana tapahtuneista supistuksista ja työttömyyden lisääntymisestä, valtaosalla pohjoismaisista kotitalouksista ja yrityksistä maksukyky on vahvistunut koronaepidemian puhkeamisen jälkeen. Perintätapausten määrä ja koko olivat joulukuun 2021 lopussa keskimäärin 20 prosenttia pienempiä verrattuna pandemian alkuun. Myös taantuma oli lievempi ja elpyminen on ollut nopeampaa kuin euroalueella keskimäärin. Tulevaisuudessa haasteena ovat kuitenkin inflaatio, korkojen nousu sekä pohjoismaisten kotitalouksien korkea velkaantumisaste.