Tutkimus: ylipitkät maksuehdot uhkaavat yritysten toimintaedellytyksiä

Intrumin teettämän tutkimuksen mukaan seitsemän kymmenestä yrityspäättäjästä sanoo hyväksyneensä pidempiä maksuaikoja kuin mihin olisi ollut halukas. Koronapandemia lisäsi samoin vastaavien lukumäärän 89 prosenttiin. Pitkät maksuehdot ovat erityisen suuri ongelma Pohjoismaissa.

Osto- ja myyntisaataviin sitoutuu merkittävät summat yrityksen käyttöpääomaa. Siksi pitkät maksuajat aiheuttavat kassavirtaongelmia, mikä puolestaan hidastaa yritysten kasvua, vaikeuttaa työllistämistä ja lisää konkurssiriskiä.

Lain mukaan maksuaika saa olla enintään 30 päivää, kun velallisena on hankintayksikkö, paitsi jos siitä on nimenomaisesti sovittu ja se on perusteltua sopimuksen erityisluonteen tai -piirteiden vuoksi, jolloin maksuaika voi olla enimmillään 60 päivää. Silloin kun velallisena on elinkeinonharjoittaja, maksuaika saa ylittää 60 päivää vain, jos siitä on nimenomaisesti sovittu.

– Laissa mainittu sopimusvapaus on monessa tilanteessa perusteltua, mutta käytäntö on johtanut tilanteeseen, jossa isommat sanelevat etujensa mukaiset sopimusehdot pienemmille kun neuvotteluosapuolet eivät ole keskenään sopimustilanteessa tasavertaisia. Tämä on johtanut pitkien maksuehtojen ongelmaan. Tietyissä tilanteissa, esimerkiksi jälleenmyynti- ja sesonkiluonteisessa kaupankäynnissä, voi olla täysin perusteltua sopia pitkistä maksuehdoista, jotta ostaja ehtii kerryttää tuotemyynnillä riittävästi myyntituloja, joilla kuitata maksut, Intrumin myyntijohtaja Juha Iskala korostaa.

Tutkimuksen mukaan ylipitkiä maksuehtoja on pyydetty ja hyväksytty hyvin yleisesti kaikilla toimialoilla, mutta niiden vaikutukset ovat aina ankarimmat heikoimman kassan omaavalle yrityksille, jonka taloudelliset puskurit ja joustot ovat vähäisimmät. Iskalan mukaan lainsäädännön lisäksi ongelman ratkaisu edellyttää toimijoilta bisneseettistä pohdintaa.

Lataa raportti:

Intrum EPR covid-19 white paper, Suomen tulokset

Intrum EPR covid.19 white paper, Euroopan tulokset

Juha Iskala, myyntijohtaja, Intrum Oy
puh: +358 50 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Oy
puh: +358 9 2291 1623, sähköposti: leena.rindell@intrum.com

Tutkimuksesta:

Intrum on julkaissut European Payment Report -julkaisua vuosittain vuodesta 1998 lähtien. Nyt käsillä oleva White Paper on erikoispainos, joka keskittyy tunnistamaan covid-19:n vaikutuksia yritysten liiketoimintaan ja maksukäyttäytymiseen. Tässä julkaisussa vertailemme erityisesti Suomen tuloksia Euroopan keskiarvoihin. Konsernin Euroopan laajuinen White Paper on ladattavissa osoitteessa www.intrum.com/press.

White Paper perustuu kyselytutkimukseen, joka toteutettiin samanaikaisesti 14.2.-14.4.2020 29 Euroopan maassa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 9 980 yritystä 12 teollisuudenalalta Euroopasta. White Paperin sisältö on kehitetty yhteistyössä tutkimusyhtiö Longituden kanssa, joka tarjoaa tutkimuspalveluja monikansallisille yrityksille ja instituutioille.

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja, jolla on toimintaa 24 markkinoilla Euroopassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla ratkaisuja, jotka on suunniteltu parantamaan kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta, sekä huolehtimalla asiakkaistaan. Yksi tärkeä osa yrityksen missiota on varmistaa, että yksityishenkilöt ja yritykset saavat tarvittavan tuen vapautuakseen veloista.

Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä ympäri Eurooppaa. Vuonna 2019 liikevaihto oli 16,0 miljardia kruunua. Intrumin pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa, ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Maksuviiveellisten yritysten osuuden laskusta huolimatta konkurssien uhka kasvaa - väliaikaisen konkurssilain tavoite tuskin toteutuu21.1.2021 09:45:46 EETTiedote

Vuoden 2020 viimeisellä vuosineljänneksellä maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus jatkoi laskuaan, mutta aiempaa hitaammin. Myös yritysten välinen perintätoimeksiantojen määrä jäi viime vuodesta. Yritysten taloudellinen tilanne Lapissa sekä ravitsemus- ja rakennusalalla on entisestään vaikeutunut ja konkurssien määrä tulee kasvamaan väliaikaisesta konkurssilaista huolimatta.

Suomalaiset säästävät aiempaa enemmän, huoli tulevista eläkepäivistä kasvaa14.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Koronakriisillä on välittömien vaikutusten lisäksi myös pidempiaikaisia vaikutuksia suomalaisten kuluttajien elämään. Suomalaiset säästävät nyt viime vuoteen verrattuna enemmän sukanvarteen selviää tuoreesta Intrumin European Consumer Payment -raportista. Säästäminen kohdistuu yhä odottamattomiin menoihin ja työttömyyden tai muiden tulojen menetyksen pelkoon. Tulevien eläkepäivien taso myös huolestuttaa.

Suomalaisilla yhä Euroopan parhaimmat taloudenlukutaidot, mutta maksuongelmat kasaantuvat lapsiperheille ja nuorille8.12.2020 12:00:00 EETTiedote

Intrumin julkaisema European Consumer Payment -raportti vertailee vuosittain 24:n Euroopan maan kuluttajien taloudellista hyvinvointia maksukyvyn, säästäminen tulevaisuutta varten ja talouslukutaidon osa-alueella. Suomi sijoittui kokonaistuloksissa kahdeksanneksi ja talouslukutaidossa kärkeen jo toista vuotta peräkkäin. Samanaikaisesti lapsiperheiden ja nuorten taloudellinen hyvinvointi on laskussa.

Maksuviiveet keskittyvät nyt tietyille yrityksille, vaikka yleinen talouden hidastuminen on vähentänyt maksuviiveellisten yritysten suhteellista osuutta20.10.2020 07:00:00 EESTTiedote

Intrum julkaisee neljännesvuosittain yritysten maksuviiveiden kehitystä kuvaavan raportin. Kolmannen vuosineljänneksen raportista nähdään, että maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus on pienentynyt, mihin vaikuttaa osaltaan taloudellisen toimeliaisuuden väheneminen koronapandemiasta johtuen. Intrumin omasta datasta on kuitenkin nähtävissä, että kumulatiivisesti yritysten välisten perintätoimeksiantojen määrä on hieman viime vuotta korkeammalla tasolla, mikä kertoo maksuviiveiden kertymisestä tietyille yrityksille.

Intrumin tutkimus: Yritykset varautuvat taantumaan kustannuksia leikkaamalla5.10.2020 07:00:00 EESTTiedote

Yritysten maksukäyttäytymistä ja siinä tapahtuvia muutoksia mittaava Intrum European Payment Report -kyselytutkimus toteutettiin helmi-huhtikuussa 2020. Kyselyyn vastasi 10000 yrityspäättäjää 29 Euroopan maasta. Suomessa kyselyyn vastasi 500 talouspäättäjää eri toimialoilta. Tutkimuksesta nousi esille yksi havainto yli muiden: yrityspäättäjät uskoivat jo silloin taantuman olevan käsillä ja sen aiheuttavan vakavia vaikutuksia yritysten toimintaan seuraavan 12 kuukauden aikana.

Intrumin tutkimus: Korona räjäytti maksuajat Suomessa1.10.2020 07:00:00 EESTTiedote

Koronakriisi on tuonut erittäin paljon epävarmuutta yritysten maksukäyttäytymiseen Suomessa, mikä näkyy sekä maksuehtojen että todellisten maksuaikojen pidentymisenä. Jos vuonna 2019 kuluttajille (B2C) myönnetty maksuehto oli keskimäärin 12 päivää, on se tänä vuonna jo 21 päivää. Yritysten välisessä kaupassa keskimääräinen maksuehto on venynyt 21 päivästä 47 päivään ja julkisella puolella 20 päivästä 60 päivään. Tulokset selviävät Intrumin vuosittain julkaisemasta European Payment Report:sta.