Tutkimus: ylipitkät maksuehdot uhkaavat yritysten toimintaedellytyksiä

Intrumin teettämän tutkimuksen mukaan seitsemän kymmenestä yrityspäättäjästä sanoo hyväksyneensä pidempiä maksuaikoja kuin mihin olisi ollut halukas. Koronapandemia lisäsi samoin vastaavien lukumäärän 89 prosenttiin. Pitkät maksuehdot ovat erityisen suuri ongelma Pohjoismaissa.

Osto- ja myyntisaataviin sitoutuu merkittävät summat yrityksen käyttöpääomaa. Siksi pitkät maksuajat aiheuttavat kassavirtaongelmia, mikä puolestaan hidastaa yritysten kasvua, vaikeuttaa työllistämistä ja lisää konkurssiriskiä.

Lain mukaan maksuaika saa olla enintään 30 päivää, kun velallisena on hankintayksikkö, paitsi jos siitä on nimenomaisesti sovittu ja se on perusteltua sopimuksen erityisluonteen tai -piirteiden vuoksi, jolloin maksuaika voi olla enimmillään 60 päivää. Silloin kun velallisena on elinkeinonharjoittaja, maksuaika saa ylittää 60 päivää vain, jos siitä on nimenomaisesti sovittu.

– Laissa mainittu sopimusvapaus on monessa tilanteessa perusteltua, mutta käytäntö on johtanut tilanteeseen, jossa isommat sanelevat etujensa mukaiset sopimusehdot pienemmille kun neuvotteluosapuolet eivät ole keskenään sopimustilanteessa tasavertaisia. Tämä on johtanut pitkien maksuehtojen ongelmaan. Tietyissä tilanteissa, esimerkiksi jälleenmyynti- ja sesonkiluonteisessa kaupankäynnissä, voi olla täysin perusteltua sopia pitkistä maksuehdoista, jotta ostaja ehtii kerryttää tuotemyynnillä riittävästi myyntituloja, joilla kuitata maksut, Intrumin myyntijohtaja Juha Iskala korostaa.

Tutkimuksen mukaan ylipitkiä maksuehtoja on pyydetty ja hyväksytty hyvin yleisesti kaikilla toimialoilla, mutta niiden vaikutukset ovat aina ankarimmat heikoimman kassan omaavalle yrityksille, jonka taloudelliset puskurit ja joustot ovat vähäisimmät. Iskalan mukaan lainsäädännön lisäksi ongelman ratkaisu edellyttää toimijoilta bisneseettistä pohdintaa.

Lataa raportti:

Intrum EPR covid-19 white paper, Suomen tulokset

Intrum EPR covid.19 white paper, Euroopan tulokset

Juha Iskala, myyntijohtaja, Intrum Oy
puh: +358 50 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Oy
puh: +358 9 2291 1623, sähköposti: leena.rindell@intrum.com

Tutkimuksesta:

Intrum on julkaissut European Payment Report -julkaisua vuosittain vuodesta 1998 lähtien. Nyt käsillä oleva White Paper on erikoispainos, joka keskittyy tunnistamaan covid-19:n vaikutuksia yritysten liiketoimintaan ja maksukäyttäytymiseen. Tässä julkaisussa vertailemme erityisesti Suomen tuloksia Euroopan keskiarvoihin. Konsernin Euroopan laajuinen White Paper on ladattavissa osoitteessa www.intrum.com/press.

White Paper perustuu kyselytutkimukseen, joka toteutettiin samanaikaisesti 14.2.-14.4.2020 29 Euroopan maassa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 9 980 yritystä 12 teollisuudenalalta Euroopasta. White Paperin sisältö on kehitetty yhteistyössä tutkimusyhtiö Longituden kanssa, joka tarjoaa tutkimuspalveluja monikansallisille yrityksille ja instituutioille.

Intrumin maksuviivetutkimus Q2 2020: Korona pysäytti talouden rattaat, mikä näkyi yritysten maksuviiveiden suhteellisena laskuna edellisvuoteen verrattuna31.8.2020 07:00:00 EESTTiedote

Yritysten maksuviiveet keskimäärin vähenivät 6,5 prosenttia vuoden toisella kvartaalilla verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2019. Todennäköisin selitys maksuviiveiden määrän laskuun löytyy siitä, että covid-19-pandemian pysäyttäessä talouden rattaat laskutus väheni. Näin ollen myöskään maksuviiveitä ei pääse syntymään. Maksuaikojen pidennykset ja suorat tuet yrityksille ovat osaltaan hillinneet maksuviiveiden syntymistä.

Tutkimus: Euroopan laajuisen taantuman riski on kohonnut koronapandemian aikana, ja se ajaa yrityksiä leikkaamaan kustannuksia2.7.2020 11:45:04 EESTTiedote

Yleiseurooppalaisen taantuman riski on merkittävin ajallaan maksamisen haasteista, selviää Intrumin teettämästä tutkimuksesta. Lähes seitsemän suomalaista yritysjohtajaa kymmenestä (69 %) nostaa Euroopan laajuisen taantuman suurimmaksi ajallaan maksamisen uhkaksi seuraavien 12 kuukauden aikana. Koronapandemia nosti samoin vastanneiden lukumäärää 87 prosenttiin, kun se oli 42 prosenttia ennen kriisiä. Suomi sijoittui tuloksellaan top viiden kärkeen Euroopassa eurooppalaisen keskiarvon ollessa 57 prosenttia.

Intrum White Paper: koronapandemian seurauksena kulutus keskittyi tarpeellisiin hankintoihin, osa koki syntyneen säästön positiivisena24.6.2020 07:00:00 EESTTiedote

Intrumin toukokuussa teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan 61 prosenttia suomalaisista kertoi keskittävänsä ostokset vain pakollisiin arkipäivän hankintoihin. Niiden vastaajien keskuudessa, joiden työllisyyteen koronakriisi on vaikuttanut, ostoksensa arkipäivän hankintoihin keskittävien osuus oli vieläkin suurempi, 77 prosenttia.

White Paper: kuluttajien velkaantuminen lisääntynyt koronakriisin seurauksena, rahan lainaaminen laskujen maksuun yleistynyt16.6.2020 08:30:00 EESTTiedote

Intrum teetti toukokuussa kuluttajien maksukäyttäytymistä ja taloudellista hyvinvointia luotaavan kyselytutkimuksen. 29 prosenttia kyselyyn vastanneista suomalaisista kertoo koronalla olleen vaikutuksia työllisyyteensä. 37 prosenttia kertoo kotitaloutensa tulojen laskeneen ja 42 prosenttia laskujensa kasvavan tuloja nopeammin. Myös maksuajat ovat pidentyneet, kun 35 prosenttia vastaajista kertoo lykänneensä laskujen maksua voidakseen maksaa päivittäiset pakolliset hankinnat. Luku on lähes 10 prosenttia Euroopan keskiarvoa korkeampi.

Intrum White Paper: Korona on heikentänyt kuluttajien taloudellista hyvinvointia11.6.2020 07:00:00 EESTTiedote

White Paperista käy ilmi, että lähes puolet (48 %) kyselyyn vastanneista eurooppalaisista kokee, että heidän taloudellinen hyvinvointinsa on laskenut kuuden kuukauden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Vain 23 % vastaajista uskoo taloudellisen tilanteensa paranevan seuraavan kuuden kuukauden aikana. Tulos on pessimistinen mutta odotettu ottaen huomioon, että joka neljäs vastaaja kertoo koronakriisillä olleen vaikutuksia työllisyyteensä ja joka toinen sanoo sen seurauksena kotitalouden tulojensa vähentyneen.