Tutkimus: Yrittäjien kannattaisi pitää kesälomaa – jatkuvat pitkät työviikot vaarantavat työkyvyn

Työkykyhaasteita kohtaavat yrittäjät tekevät enemmän töitä ja lomailevat vähemmän kuin hyvinvoivat yrittäjät. Työkykyhaasteiden kanssa painivista yrittäjistä lähes kolmasosa tekee vähintään 55 tuntia töitä viikossa.

Jatkuvat pitkät päivät ja kova kuormitus ilman palautumista rasittavat työkykyä. Yrittäjien olisi hyvä pitää 2–3 viikkoa lomaa vuodessa, jos se vain on mahdollista.

Tiedot käyvät ilmi työeläkeyhtiö Elon tutkimuksesta, jossa selvitettiin Suomessa toimivien yrittäjien työhyvinvoinnin tilaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Kyselyyn vastanneista yrittäjistä hieman yli 60 prosentin työkyky oli vaarantunut yhdestä tai useammasta tekijästä, joita olivat vähintään lievät työuupumusoireet, alentunut työkyky, heikentynyt oma arvio kyvystä jatkaa työssä kahden vuoden kuluttua, sairauspoissaolot ja taloudellinen ahdinko. Kun eri ikäryhmiä tarkasteltiin, huomattiin, että vaarassa olevien osuus oli suhteellisesti suurin alle 30-vuotiailla.

– Lähes kolmasosa yrittäjistä, joiden työkyky on vaaravyöhykkeellä, kertoi tekevänsä vähintään 55-tuntista työviikkoa. Osa tästä joukosta kertoi työskentelevänsä vähintään 65 tuntia viikossa. Tutkimustiedon mukaan yli 55 tuntia viikossa työskentelevillä on lievästi kohonnut riski saada masennusoireita, kertoo Elon työkykyjohtamisen kehittämispäällikkö Marjo Wallin.

61 prosenttia yli 55-tuntista työviikkoa tekevistä yrittäjistä kertoi kärsivänsä vähintään lievästä työuupumuksesta. Alle 55 tuntia työskentelevistä alle puolet kertoi kokevansa työuupumuksen oireita.

Hyvinvoivat yrittäjät lomailevat enemmän ja työskentelevät vapaa-ajalla vähemmän

Tutkimuksen mukaan pitkää työviikkoa painavat työkykyriskissä olevat yrittäjät pitävät vähemmän lomaa kuin muut yrittäjät. Heistä lähes kaksi kolmasosaa (63 %) kertoi lomailleensa vain 1–2 viikkoa, alle viikon tai ei lainkaan viimeisen vuoden aikana. Hyvinvoivista yrittäjistä 59 prosenttia oli lomaillut 3–4 viikkoa tai enemmän.

– Työkykynsä äärirajoilla sinnittelevistä yli kolme neljäsosaa kertoi tekevänsä töitä myös vapaa-ajalla, kun taas hyvässä tilanteessa olevista yrittäjistä 40 prosenttia tekee työtä vapaalla, sanoo Wallin.

Ajoittainen suuri työmäärä ja kova kuormitus eivät itsessään ole vaarallisia, mutta yrittäjä liikkuu riskirajoilla, jos palautumiselle ei jää työpäivien tai -rupeamien välillä aikaa. Yrittäjien olisi hyvä pitää 2–3 viikkoa lomaa vuodessa, jos se vain on mahdollista.

– Jos yrittäjä ei huolehdi työkyvystään, ennen pitkää yritystoiminta ja terveys kärsivät. Työhön palaaminen onnistuneesti voi olla hyvin haastavaa vakavan sairastumisen jälkeen. Pahimmassa tapauksessa yrittäjä joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle.

Joka kymmenes yrittäjä työkyvyttömyyseläkkeelle

Joka kymmenes vuonna 2018 työkyvyttömyyseläkkeelle jääneistä oli yrittäjä. Heistä yli 60 prosenttia oli miehiä niin Elossa kuin laajemmin työeläkealalla. Elossa vuonna 2018 myönnetyistä uusista työkyvyttömyyseläkkeistä 15 prosenttia myönnettiin yrittäjille.

– Meillä on hyvin paljon yrittäjäasiakkaita, mikä luonnollisesti heijastuu myös yrittäjien työkyvyttömyystilastoihimme. Oman yrittäjyysosaamisen jatkuva kehittäminen ja sitä tukeva ammatillinen verkostoituminen auttaa yrityksen menestymisessä. Perusasioista huolehtiminen omassa hyvinvoinnissa on erittäin tärkeää – muista nukkua, syödä ja liikkua äläkä jätä näkemättä kavereita!

Elo on Suomen suurin yrittäjien työeläkevakuuttaja. Noin 40 prosenttia Suomessa toimivista yrittäjistä on valinnut Elon työeläkevakuutuskumppanikseen.

Voit tutustua aiempaan tutkimuksesta julkaistuun tiedotteeseen Elon sivuilla.

Tietoja tutkimuksesta

Menesty yrittäjänä -tutkimus toteutettiin verkkokyselynä touko–kesäkuussa 2018 yhteistyössä Suomen Yrittäjien kanssa. Kyselyyn vastasi yhteensä 964 yrittäjää, joista 53 prosenttia on yksinyrittäjiä, 27 prosentilla on 1–4 työntekijää, 13 prosentilla on 5–15 työntekijää ja 7 prosentilla on yli 15 työntekijää. Vastaajista 50,4 prosenttia vastaajista oli naisia, 49,3 prosenttia miehiä ja 0,3 prosenttia ilmoitti sukupuolekseen ”Muu”. Tutkimuksen toteutti työeläkeyhtiö Elon toimeksiannosta VIKTOR Work-Life Metrics Oy.

Marjo Wallin, työkykyjohtamisen kehittämispäällikkö, puh. 020 703 5260

Kristiina Nieminen, viestinnän suunnittelupäällikkö, puh. 040 586 8778 tai 020 7035 106, kristiina.nieminen@elo.fi

Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä noin 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastaamme noin puolen miljoonan työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 244 000 eläkkeensaajasta ja noin 29 miljardin euron sijoitusomaisuudesta.

Elo syntyi 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Arbetspensionsbolaget Elo inleder omställningsförhandlingar15.8.2022 14:34:24 EEST | Tiedote

Arbetspensionsbolaget Elo har den 15 augusti gett en förhandlingsframställning i enlighet med samarbetslagen för inledande av omställningsförhandlingar. Omställningsförhandlingarna kan leda till att högst 50 arbetsuppgifter upphör. Målet med omställningsförhandlingarna är att svara mot förändringar i Elos verksamhetsmiljö och kundbeteendet. Förhandlingarna har även som mål att förtydliga och effektivera Elos organisation. – Pensionsbranschen har de senaste åren aktivt satsat på att effektivera verksamheten. Samtidigt använder kunderna våra tjänster annorlunda än tidigare i och med den ökade digitaliseringen. Vi måste anpassa oss till trenderna inom branschen för att kunna betjäna våra kunder på bästa möjliga sätt. För oss är det en hederssak att ha den bästa kundtillfredsställelsen bland pensionsbolagen även framöver, säger Elos verkställande direktör Carl Pettersson.

Työeläkeyhtiö Elo käynnistää muutosneuvottelut15.8.2022 13:31:40 EEST | Tiedote

Työeläkeyhtiö Elo on antanut 15.8. yhteistoimintalain mukaisen neuvotteluesityksen muutosneuvottelujen käynnistämiseksi. Muutosneuvottelut voivat johtaa enimmillään 50 työtehtävän lakkaamiseen. Muutosneuvotteluiden tavoitteena on vastata Elon toimintaympäristön ja asiakkaiden käyttäytymisen muutokseen. Neuvotteluilla pyritään myös selkeyttämään ja tehostamaan Elon organisaatiota. – Eläkeala on viime vuosina panostanut aktiivisesti toimeenpanon tehostamiseen. Samaan aikaan asiakkaamme käyttävät palveluitamme eri tavalla kuin ennen, kasvavan digitalisaation myötä. Meidän on sopeuduttava alan trendeihin, jotta pystymme palvelemaan asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla. Meille on kunnia-asia, että pysymme asiakastyytyväisyydessä eläkeyhtiöiden ykkösenä myös jatkossa, sanoo Elon toimitusjohtaja Carl Pettersson.

KUTSU: Työeläkeyhtiö Elon tulosinfo perjantaina 26.8. klo 915.8.2022 07:45:00 EEST | Kutsu

Hyvä toimittaja! Tervetuloa työeläkeyhtiö Elon tammi-kesäkuun tulosinfoon perjantaina 26.8. klo 9.00. Tilaisuudessa Elon toimitusjohtaja Carl Pettersson ja sijoitusjohtaja Hanna Hiidenpalo kertovat Elon ensimmäisestä vuosipuoliskosta. Elon pääekonomisti Tiina Helenius avaa näkymää myös tulevan syksyn talousympäristöön. Tilaisuuteen voi osallistua joko Elon toimitiloissa Tapiolassa (Revontulentie 7, Espoo) tai etäyhteydellä. Puheenvuorojen jälkeen on aikaa toimittajien kysymyksille. Pyydämme ilmoittautumaan tulosinfoon viimeistään 25.8. sähköpostitse sara.salomaa@elo.fi. Kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä, osallistutko tilaisuuteen Elon toimistolla vai etäyhteydellä. Tervetuloa tilaisuuteen!

Kevytyrittäjistä yli puolet toivoo yrittäjän eläkevakuutukseen uutta vaihtoehtoa5.7.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Yli puolet (59 %) kevytyrittäjistä katsoo, että yrittäjän eläkevakuutuksen tulisi perustua toteutuneisiin ansioihin ja YEL-maksu tulisi pidättää suoraan palkanmaksun yhteydessä. Suurinta kannatus on yli 58-vuotiaiden keskuudessa, joista 64 prosenttia kannattaa ajatusta. Nykyisellään YEL-vakuutus perustuu työtuloon, joka tarkoittaa yrittäjätoiminnalle annetun työpanoksen arvoa. Peräti 43 prosenttia kevytyrittäjistä arvioi yrittäjän eläketurvan pohjana toimivan työtulon määrittelyn vaikeaksi. Erityisen hankalaksi kevytyrittäjät kokevat sitoutumisen kiinteään maksuun, kun tulot vaihtelevat ja niitä on monen vaikea ennakoida. Yleisesti yrittäjän eläkevakuuttamisen koki helpoksi vastaajista kolmasosa (35 %) ja vaikeaksi samoin kolmasosa (36 %). Tiedot käyvät ilmi työeläkeyhtiö Elon ja Uusi työ ry:n touko-kesäkuun aikana teettämästä tutkimuksesta. Yrittäjän eläkelakia on tarkoitus muuttaa vuodenvaihteessa. Lakia tarkennetaan sen osalta, miten yrittäjän eläkevakuuttamisen pohjana olevaa vuotu

Suunnitteletko eläkkeelle jäämistä? Nämä neljä asiaa jokaisen tulisi ottaa huomioon3.7.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset jäävät perinteisesti ahkerimmin eläkkeelle kesällä ja vuodenvaihteessa. Eläkkeelle siirtyminen tuo muutoksia paitsi toimeentuloon, myös sosiaalisiin suhteisiin ja elämänrytmiin. Elon eläkeneuvontapäällikkö Satu Saulivaara listaa neljä asiaa, jotka jokaisen eläkkeelle jäämistä suunnittelevan tulisi ottaa huomioon. Testaa, miten pärjäät tulevalla eläkkeelläsi – Jotta tulevan eläkkeen tasosta ei tarvitse yllättyä, kannattaa eläkkeen taso tarkastaa hyvissä ajoin. Kannustan myös kokeilemaan, miten tulevalla eläkkeellä tulee toimeen ja miten arkiset menot tulee katettua, sanoo Saulivaara. Tulevan eläkkeen määrän voi tarkistaa oman työeläkeyhtiön verkkopalvelusta. Jos eläkkeen taso yllättää kielteisesti, on yksi vaihtoehto jatkaa työntekoa pidempään kuin alimpaan eläkeikään tai jatkaa työskentelyä myös eläkkeen rinnalla. Vanhuuseläkkeellä voi työskennellä rajoituksetta. Ota verotus huomioon Moni yllättyy eläkkeensä verotuksen tasosta. Kun omaa eläkeaikaista toimeentuloa suunnittel