Tutkimusravintola TestEat avattiin Munkkiniemessä

IBM:n tiloissa Helsingin Munkkiniemessä on avattu uudenlainen tutkimus- ja pilottiravintola TestEat. Fazerin, VTT:n ja IBM:n käynnistämä crEATe-innovaatioekosysteemi tutkii ja auttaa kehittämään tulevaisuuden ruokailuun ja ruoantuotantoon liittyviä ratkaisuja oikeassa ravintolaympäristössä muun muassa tekoälyn avulla. Asiakkaille ravintola TestEat tarjoaa arkisin viihtyisän kahvilan sekä herkullista ja terveellistä lounasta.

Fazerin, IBM:n ja VTT:n perustaman ekosysteemin sydämenä toimii uusi tutkimus- ja pilottiravintola nimeltä TestEat Munkkiniemessä, IBM:n tiloissa. Ravintolassa on paljon nykyaikaista tutkimusteknologiaa, kuten syvyyskamerajärjestelmä ja IoT-alusta, joka mahdollistaa datankeruun eri laitteista saumattomasti sekä keittiön että ruokasalin puolella.

“Tuoreen trenditutkimuksemme mukaan vastuullisuus ja hyvinvointi ovat kasvavia trendejä suomalaisten arjessa. Ruokaa käytetään nyt myös oman identiteetin ja henkisen hyvinvoinnin rakentamiseen. Suuntana on kokonaisvaltainen hyvinvointi, jossa funktionaalisuus kohtaa fiiliksen. Samalla vihreä vallankumous kasvaa. Uusien teknologioiden ja innovaatioverkostojen avulla pystymme luomaan uudenlaisia yhä yksilöllisempiä ratkaisuja”, kertoo kaupallinen johtaja Hannu Rahnasto Fazer Food Services Suomesta.

Uusi ravintola TestEat on avattu Munkkiniemessä IBM:n tiloissa ja on avoinna kaikille, myös talon ulkopuolelta tuleville lounasruokailijoille. Ravintolasta on luotu viihtyisä coworking -tila, jossa on mukava työskennellä ja kaikki ravintolan palvelut ovat vieressä.

”Tekoälyllä, analytiikalla, IoT-ratkaisuilla ja lohkoketjuteknologialla mullistetaan parhaillaan myös ruoka- ja elintarviketoimialaa. On äärimmäisen mielenkiintoista olla mukana tässä yhteistyössä Fazerin ja VTT:n kanssa ja päästä tutkimaan ja todentamaan saatavan datan avulla sitä, miten ihmiset ruokailevat ja käyttäytyvät lounasravintolassa. Henkilöstömme on odottanut uutta ravintolaa innokkaasti koko alkusyksyn”, IBM:n toimitusjohtaja Mirva Antila kertoo.

Uudenlaisia ratkaisuja ruokaan: crEATe-ekosysteemi

Fazerin, VTT:n ja IBM:n käynnistämän yhteistyön tavoitteena on ruokaan liittyviä ratkaisuja tuottava avoin crEATe-innovaatioekosysteemi.

”Uusien teknologioiden sovellukset kehitetään yhdessä loppukäyttäjän kanssa. TestEat-tutkimusympäristössä voidaan havainnoida kuluttajien valintoja ja suhtautumista aidossa käyttötilanteessa. Uudet proteiinilähteet, ostotilanteessa viimeistellyt välipalat, älykkäät pakkaukset, digitaaliset suosittelijat ja ruokailuympäristön muokkaus ovat esimerkkejä tutkimuskohteista, joiden kehittämisessä ravintolaa tullaan hyödyntämään”, toteaa VTT:n tutkimusprofessori Kaisa Poutanen.

crEATe-ekosysteemi kutsuu eri toimijoita kuten startup-yrityksiä verkostoitumaan, tutkimaan ja kehittämään tulevaisuuden ruokailuun ja ruoantuotantoon liittyviä ratkaisuja aidossa kulutusympäristössä. Ekosysteemin toiminta alkaa kick off -tapahtumalla, joka pidetään 24.1.2019.

Ekosysteemin avulla rakennetaan osaamisverkostoa ja tuotetaan tulevaisuuden ratkaisuja ruoka-alalla. Tutkimus- ja kehitystyön kantavia teemoja ovat ihmisten elinvoimaisuuden tukeminen, vastuullisen ja kestävän ruokatuotannon edistäminen sekä hyvän käyttäjäkokemuksen tuottaminen ja ravintolaliiketoiminnan tehostaminen.

Tule lounaalle tutkimusravintolaan: Ravintola TestEat

Osoite: Laajalahdentie 23, Munkkiniemi.

Aukioloajat: Ravintola on auki arkisin 8-16. Lounas tarjolla 10.45-13.30.

Palvelut: TestEat tarjoaa arkisin viihtyisän kahvilan sekä herkullisen monipuolista ja terveellistä lounasta tarjoavan ravintolan. Päivittäin yhtenä vaihtoehtona on tarjolla erillinen Wicked Rabbit vegebuffet, josta on helppo valita täydellinen kasvislounas. Ruokaa myydään myös Take away -palveluna kotiin. Iltaisin ja viikonloppuisin ravintola toimii tilausravintolana.

www.fazerfoodco.fi/testeat

Lisätietoja:

Fazer:
Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8–16, puh. 040 668 2998, media@fazer.com

IBM:
Tomi Lehikoinen, Client Executive, Retail Industry, tomi.lehikoinen@fi.ibm.com, puh. 040 502 9080
Riikka Rytilahti, viestintäpäällikkö, puh. 050 522 8679, riikka.rytilahti@ibm.com

VTT Oy:
Erikoistutkija Kyösti Pennanen, puh. 040 1589679, kyosti.pennanen@vtt.fi

Lisätietoa crEATe-innovaatioekosysteemistä: www.createfood.fi

#createfood #TestEat #futurefood #fazerfoodservices #Foodeconomy

IBM on tekoälyä hyödyntävään tietojenkäsittelyyn ja pilvialustoihin erikoistunut teknologiayritys, joka tukee asiakkaidensa ja kokonaisten toimialojen digitaalista transformaatiota. Uudet innovaatiot ja toimialakyvykkyys ovat strategiamme ydin. IBM toimii yli 170 maassa. www.ibm.com/fi

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerin missiona on Ruokaa, jolla on merkitys. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.
www.fazergroup.com, www.fazerfoodservices.fi

VTT Oy on yksi Euroopan johtavista tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-organisaatioista. Autamme yrityksiä ja yhteiskuntaa menestymään ja uudistumaan soveltavan tutkimuksen keinoin. Asiakkaamme ja samalla koko yhteiskunta saavat parhaan hyödyn VTT:stä, kun ratkaisemme maailmanluokan osaamista vaativia haasteita yhdessä ja muutamme ne liiketoimintamahdollisuuksiksi. www.vtt.fi

IBM julkisti vuoden 2018 toisen vuosineljänneksen tulokset18.7.2018 23:16Tiedote

Revenue Up 4 Percent Year to Year; Strong Profit Performance Highlights GAAP EPS from continuing operations of $2.61; Operating (non-GAAP) EPS of $3.08; both up 5 percent GAAP Pre-tax income up 14 percent; Operating (non-GAAP) pre-tax income up 11 percent -- Pre-tax margins expanded more than 100 basis points year to year Revenue of $20.0 billion, up 4 percent (up 2 percent adjusting for currency) Strategic imperatives revenue of $39.0 billion over last 12 months, up 15 percent (up 12 percent adjusting for currency); represents 48 percent of IBM revenue Cloud revenue of $18.5 billion over last 12 months, up 23 percent (up 20 percent adjusting for currency) As-a-service annual exit run rate for cloud revenue of $11.1 billion in the quarter, up 26 percent year to year (up 24 percent adjusting for currency) Maintains full-year operating (non-GAAP) EPS and free cash flow expectations ARMONK, N.Y., July 18, 2018 . . . IBM (NYSE: IBM) today announced second-quarter results. "We delivered str