Tutkimustulos: Tuetun loman positiivinen vaikutus kestää pitkään

Loman vaikutusta terveyteen ja hyvinvointiin on pidetty lyhytkestoisena. Myönteisten vaikutusten uskotaan hiipuvan muutamassa päivässä, korkeintaan viikossa. Itä-Suomen yliopiston tuore tutkimus tuetuista lomista osoittaa, ettei asia välttämättä ole näin. Tuetun loman positiivinen vaikutus koettuun hyvinvointiin tuntui vielä yli kuukauden loman jälkeen tehdyssä mittauksessa kaikilla tutkimuksen osa-alueilla.

– Loman vaikuttavuutta on tutkittu aiemmin pääasiassa työssäkäyvien keskuudessa, kun taas tässä laajassa, kaikkiaan yli kolme tuhatta vastauslomaketta käsittävässä aineistossa mukana oli myös työelämän ulkopuolella olevia sekä muita kohderyhmiä, joilla ei ilman tukea ole mahdollisuutta lomaan kodin ulkopuolella, tähdentää professori Raija Komppula Itä-Suomen yliopistosta. Tutkimusaineisto koottiin Hyvinvointilomat ry:n asiakkaiden keskuudessa. – Tavoitteena on kehittää mittari, jonka avulla saadaan entistä luotettavampaa tietoa lomatoiminnan vaikuttavuudesta, toteaa professori Komppula.

Tuettujen lomien vaikuttavuutta on selvitetty aiemminkin. Sosiaali- ja terveysministeriön alaisen STEAn selvityksen (2019) mukaan kaksi kolmesta tuetun loman osallistujista oli lisännyt liikunta-aktiivisuuttaan. Kolme neljästä lomalaisesta arvioi henkisen hyvinvointinsa ja arjessa selviytymisen parantuneen.

Loma on oikeus ja kannattava investointi

– Tuettu loma hahmottuu sosiaalisena oikeutena, ehkäisevänä työnä ja investointina sosiaaliseen osallisuuteen, kertoo Solaris-lomat ry:n lapsiperhelomalaisia haastatellut THL:n vieraileva tutkija Erika Mäntylä. – Loma vähentää eriarvoisuutta ja avaa mahdollisuuksia. Paitsi että loma virkistää, se voi olla ihmiselle käänteentekevä kokemus elämässä.

Mitä on sosiaalinen lomatoiminta?

Tuetun lomatoiminnan tarkoituksena on tarjota loma lapsiperheille, aikuisille sekä erityisryhmille, joilla ei siihen muuten olisi mahdollisuutta kodin ulkopuolella. STM jakaa viidelle lomajärjestölle vuosittain noin 12 miljoonaa euroa Veikkauksen tuotoista ja lomajärjestöt myöntävät tuetun loman taloudellisin, sosiaalisin ja terveydellisin perustein lähes 50 000 suomalaiselle joka vuosi.

Lisätietoa julkaisijasta lomajärjestöt

Lomajärjestöjen yhteistyöryhmä LYR

Maaseudun Terveys ja Lomahuolto ry - Anne Ylönen, p. 050 5767388, anne.ylonen@mtlh.fi

Hyvinvointilomat ry - Esa Kaskimo p. 010 830 3406, esa.kaskimo@hyvinvointilomat.fi