Tutkinnot 2020: Ennätysmäärä tutkintoja poikkeusvuonna

Maistereita valmistui vuonna 2019 1575, kandidaatteja 1235 ja tohtoreita 127. Koronatilanteesta huolimatta kaikkien tutkintojen määrä siis kasvoi huomattavasti.
- Olemme erittäin ilahtuneita valmistuneiden suuresta määrästä. Henkilökuntamme on venynyt upeasti ja pystynyt ohjaamaan opiskelijoita ja järjestämään opetuksen laadukkaasti myös poikkeusoloissa. Tutkintopiikkiin voi vaikuttaa myös pääainepohjaisten opiskelu-oikeuksien lakkaaminen ja siirtyminen tutkinto-ohjelmiin vuoden vaihteessa, koulutuspalvelujohtaja Mari Ikonen kertoo.
Tohtorintutkintoja valmistui eniten humanistis-yhteiskuntatieteellisessä (61 tutkintoa), matemaattis-luonnontieteellisessä (36) sekä kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa (36). Informaatioteknologian tiedekunnassa tutkintoja valmistui 17, liikuntatieteellisessä tiedekunnassa 13 ja kauppakorkeakoulussa 10.
Maisterintutkintoja valmistui eniten humanistis-yhteiskuntatieteellisessä (460) ja kasvatustieteiden ja psykologian (460) tiedekunnassa. Informaatioteknologian tiedekunnasta valmistui 274 maisteria, liikuntatieteellisestä tiedekunnasta 255, kauppakorkeakoulusta 224 sekä matemaattis-luonnontieteellisestä tiedekunnasta 170 maisteria.
Luvut ovat alustavia, niihin saattaa tulla vielä muutaman tutkinnon lisäys tammikuun loppuun mennessä.
Jyväskylän yliopiston opetus-ja kulttuuriministeriön kanssa sovitut tutkintotavoitteet vuosille 2017–2020 olivat keskimäärin 1 475 maisteria ja 138 tohtoria vuodessa. Kandidaatintutkintojen keskiarvotavoite oli 1360 tutkintoa.
Lisätietoja:
Koulutuspalvelujohtaja Mari Ikonen, puh. 040 8054678, mari.ikonen@jyu.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Tutkimus: Varhaiskasvatuksen opettajilla ja kielivähemmistöön kuuluvilla vanhemmilla erilaisia käsityksiä lasten suomen kielen taidoista24.11.2025 09:32:44 EET | Tiedote
Kun monikielisen perheen lapsi aloittaa varhaiskasvatuksessa, alkaa paitsi uuden arjen, myös kielen oppimisen matka. Tutkimus paljastaa, miten kielivähemmistöperheiden lasten suomen kielen taitoa tarkastellaan varhaiskasvatuksessa ja millaisia jännitteitä se synnyttää vanhempien ja varhaiskasvattajien välille.
Väitös: Tietojärjestelmät sosiaalityössä – kriittisiä kokemuksia ja jännitteistä vuorovaikutusta24.11.2025 08:35:46 EET | Tiedote
YTL Katri Ylönen tutkii väitöskirjassaan sosiaalityöntekijöiden käyttäjäkokemuksia tietojärjestelmistä sekä vuorovaikutusta sosiaalityöntekijän ja tietojärjestelmän välillä asiakastyön käytännöissä.
Tuhkatutkimus tukee metsälannoituksen kehittämistä ja kiertotaloutta24.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopisto edistää metsien elinvoimaisuutta kehittämällä tuhkan hyötykäyttöä metsälannoituksessa selvittämällä tuhkan sisältämiä ravinteita ja metalleja. Juuri julkaistu Heleä -yhteishankkeen osaraportti tarjoaa tärkeää tietoa tuhkan laadusta ja sen merkityksestä tuhkan tuottajille, metsänomistajille sekä muille alan toimijoille.
Väitös: Ranskalaisfilosofi Rancièren ajattelu haastaa suomalaisen demokratiakasvatuksen: tavoitteena tasa-arvo ja osallisuus (Hietamäki)21.11.2025 13:00:26 EET | Tiedote
YTM Sari Hietamäki tarkasteli väitöstutkimuksessaan ranskalaisfilosofi Jacques Rancièren ajattelun merkitystä demokratiakasvatukselle. Tutkimukseen kuului filosofian lisäksi etnografista tutkimusta opettajankoulutuksessa ja lukiossa. Tutkimus osoittaa, että demokratiakasvatus hyötyy erilaisista ajattelutavoista myös käytännön opetustyössä ja sen tutkimisessa.
Väitös: Tietotekniikan opetuksen tueksi kehitetty menetelmä auttaa tunnistamaan opiskelijoiden tuen tarpeen varhaisessa vaiheessa21.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
FM Denis Zhidkikh kehitti väitötutkimuksessaan menetelmän, joka yhdistää toisiinsa digitaalisten oppimisympäristöjen keräämän datan ja opiskelijoiden omat kokemukset oppimisestaan. Menetelmä auttaa opetushenkilökuntaa muodostamaan tarkemman kuvan opiskelijan henkilökohtaisista oppimiseen liittyvistä haasteista ja tunnistamaan tuen tarpeen varhaisessa vaiheessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

