Tutkitusti lähes puolet suomalaisista kokee käyttävänsä liikaa aikaa älylaitteilla – Älyvapaapäivä kannustaa keskittymään läsnäoloon

Älylaitteita ja verkkoja tarvitaan, jotta arki olisi mutkatonta ja sujuvaa. Toisaalta älylaitteilla vietettävän ajan määrästä ja liiallisen käytön vaikutuksista on käyty jo paljon keskustelua. DNA tutki älylaitteiden käyttöön liittyviä asenteita, ja peräti 44 prosenttia suomalaisista kokee viettävänsä liikaa aikaa laitteiden äärellä. Jotta älylaitteettomaan läsnäoloon olisi ainakin kerran vuodessa hyvä syy, DNA kannustaa kaikkia, joille se on mahdollista, viettämään 2.10. Älyvapaapäivää ja laittamaan tarkoituksellisesti laitteet sivuun.

DNA:n teettämä 16–74-vuotiaiden älylaitteiden käyttöä ja niihin suhtautumista kartoittanut tutkimus osoittaa älylaitteilla vietettävän päivittäin varsin huomattavia tuntimääriä. Vapaa-ajalla älylaitteita käyttää valtaosa (92 %), ja peräti viidesosa käyttää niitä yli 5 tuntia päivässä viihteen kuluttamiseen, kuten älytelevision katseluun ja internetin selailuun. Töissä älylaitteita käyttää vastaavasti lähes puolet (46 %). Työkäyttö korostuu erityisesti 25–34-vuotiaiden keskuudessa, joista peräti 66 prosenttia käyttää älylaitteita työssään. Töissä älylaitteilla yli 5 tuntia päivässä viettää 29 prosenttia.

Tulosten valossa yleinen suhtautuminen älylaitteisiin on pääasiassa positiivista. Suurin osa suomalaisista eli 64 prosenttia kokee älylaitteiden tuoneen elämään enemmän hyviä kuin huonoja puolia. Ikäryhmittäin vertailtuna 16–24-vuotiaat suhtautuvat älylaitteisiin negatiivisimmin. Heistä 14 prosenttia näkee niissä enemmän huonoja kuin hyviä puolia. 67 prosenttia kaikista vastaajista kokee älylaitteiden mahdollistaneen ajan säästämisen.

Viisi yleisintä syytä älylaitteiden liialliselle käytölle

Tutkimuksen mukaan jopa 44 prosenttia suomalaisista kokee käyttävänsä liikaa aikaa älylaitteilla ja noin neljännes ilmoitti olleensa tarkoituksellisesti ilman älylaitteita viimeisen kuukauden aikana. Datan perusteella pisimmillään ilman älylaitteita vietetty aika on enemmistöllä melko lyhyt. Puolella vastaajista pisin aika ilman älylaitteita hereilläoloajasta on ollut kuusi tuntia tai vähemmän. Vuorokauden tai enemmän ilman laitteita on ollut 17 prosenttia.

Yleisimmät syyt älylaitteiden liialliselle käytölle ovat luppoajan täyttäminen ja tylsyys (66 %), laitteiden parissa helposti ja huomaamatta aiottua pidempään oleminen (65 %), käytön tavaksi tuleminen (62 %), somen selailuun koukkuun jääminen (60 %) sekä tiedontarpeen täyttäminen (38 %).

“Emme pärjäisi nykyhteiskunnassa ilman toimivia verkkoja, digilaitteita ja digiosaamista. Laitteiden onkin tarkoitus tehdä elämästämme helpompaa ja mutkattomampaa, jotta meillä jäisi aikaa tärkeille asioille – yksin- ja yhdessäololle. Välillä tahtomattamme unohdumme laitteillemme, vaikka toisinaan olisi myös hyvä pysähtyä pohtimaan, mitkä asiat juuri itselle ovat elämässä kaikkein merkityksellisimpiä. Tutkimustuloksista onkin tulkittavissa selkeä tahto vähentää älylaitteilla vietettyä aikaa”, toteaa DNA:n toimitusjohtaja Jussi Tolvanen.

Älyvapaapäivä tähtää murtamaan älylaitteista irrottautumisen kynnystä

DNA rohkaisee ja kannustaa yhteisiin hetkiin ilman älylaitteita järjestämällä yleisen Älyvapaapäivän sunnuntaina 2. lokakuuta. Tutkimuksesta selviää, että valtaosa (76 %) kokee läsnäolon ilman laitteita tärkeäksi, mutta samalla noin kolmannes (30 %) kokee älylaitteista irrottautumisen vaikeaksi. Ikäryhmittäin vertailtuna erityisesti 16–24-vuotiaat (61 %) ja 25–34-vuotiaat (51 %) kokevat viettävänsä liikaa aikaa älylaitteiden parissa. 25–34-vuotiaat myös kokevat älylaitteista irtautumisen vaikeimmaksi.

Lisäksi tuloksista käy ilmi, että suurin osa toivoo älylaitteiden sivuun laittamista useammin. 56 prosenttia toivoo perheenjäsenten ja 50 prosenttia kavereiden laittavan tarkoituksellisesti älylaitteet pois nykyistä useammin kasvotusten aikaa vietettäessä. Moni uskoo älylaitteiden käytön häiritsevän selvästi enemmän perheenjäseniä (41 %) kuin kavereita (26 %).

“Älylaitteiden käytön vähentäminen on ollut julkisesti laajasti esillä, ja tutkimuksemme vahvistaa läsnäolon merkitystä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevan yhteisöllisen teemapäivän tarpeelliseksi. Haluamme osaltamme myös madaltaa kynnystä älylaitteista irrottautumiseksi tarjoamalla mahdollisuuden tehdä se samaan aikaan muiden kanssa. Älyvapaapäivä on samalla hyvä mahdollisuus testata, kuinka usein ja missä tilanteissa älylaite houkuttelee ja sitä kautta miettiä omaa laitteiden käyttöä”, Tolvanen jatkaa.

DNA:n Älylaitteiden käyttötutkimus

DNA:n Nepalta tilaama älylaitteiden käyttöä ja niihin suhtautumista kartoittanut tutkimus on toteutettu online-paneelina 20.–29.5.2022. Tutkimukseen vastasi valtakunnallisesti tuhat 16–74-vuotiasta suomalaista.

Lataa Älylatteiden käyttötutkimuksen tutkimusraportti täältä.

Tutustu Älylaitteiden käyttötutkimukseen ja Älyvapaapäivään nettisivuillamme.

Lisätietoja medialle

DNA:n toimitusjohtaja Jussi Tolvanen

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Are you trying to help a senior with IT, but feel that you are stuck at square one? DNA advises how to help with digital issues without losing your nerves6.10.2022 10:00:00 EEST | Press release

It is not uncommon to have at least one digital expert in the family that parents and grandparents turn to when their devices are screaming error. The issues may range from measures required to ensure data security to lack of skills related to digital map services. Even if the challenges are very basic stuff for the expert, it may be that teaching is not easy. DNA's customer service tells you how skills can be transferred from the helper to the person being helped so that no one gets frustrated.

Yritätkö opastaa ikäihmistä ”aateekoossa”, mutta ette tahdo päästä puusta pitkälle? DNA neuvoo, miten auttaa digiasioissa niin, ettei kukaan hermostu6.10.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Ei ole tavatonta, että suvusta löytyy vähintään yksi sellainen digiosaaja, jonka puoleen vanhemmat ja isovanhemmat kääntyvät, kun laite herjaa erroria. Kyse voi olla milloin tietoturvan raukeamisen vaatimista toimenpiteistä, milloin esimerkiksi digikarttapalveluihin liittyvästä osaamattomuudesta. Vaikka haasteet olisivat tietäjälle peruskauraa, opettaminen ei välttämättä ole. DNA:n asiakaspalvelu kertoo, millä keinoin oppi välittyy auttajalta autettavalle niin, ettei kukaan turhaudu.

DNA:n ja Telian 5G-verkon rakentaminen alkaa Loviisassa ja Pyhtäällä – entistä paremmat yhteydet helpottavat arkea monella tavalla4.10.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko aloittaa kattavan 5G-verkon rakentamisen Loviisassa ja Pyhtäällä maanantaina 10. lokakuuta. Nopeamman 5G-verkon rakentamisen myötä myös 4G-yhteydet paranevat alueella. Paremmille yhteyksille on tarvetta, sillä mobiilidatan käyttö on moninkertaistunut Suomessa viime vuosina.

DNA:n myydyimmät puhelimet, älykellot ja tietokoneet syyskuussa 2022 – OnePlus nappasi kärkisijan ensimmäistä kertaa DNA:n myydyimpien puhelinten listalla3.10.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

OnePlus nousi syyskuussa ensimmäistä kertaa DNA:n myydyimmäksi puhelimeksi, vaikka Apple ja Samsung veivät suurimman osan listasijoista. Apple kuitenkin dominoi DNA:n syyskuun myydyimpien älykellojen ja aktiivisuusrannekkeiden listaa peräti kahdeksalla laitteella. SIM-korttipaikalla varustetut tietokoneet ovat nostaneet suosiotaan kolmannella vuosineljänneksellä myydyimpien tietokoneiden listalla.

Five tips for a smart-device-free day – “It’s a good idea to stop for a day and think about your relationship with that device”28.9.2022 08:10:00 EEST | Press release

This coming Sunday, October 2nd, will be a Disconnect Day in Finland. The Disconnect Day is a theme day organised by DNA that focuses on the importance of spending time together face to face and encourages everyone who can to deliberately put their devices aside. The Disconnect Day is inspired by a survey that found that Finns generally want to reduce the time they spend on smart devices. Five families tested the Disconnect Day concept in advance and found it has significant positive effects, such as a greater sense of restfulness.