Tuulettuva jäteastia tyhjennetään vain tilauksesta – HSY etsii keinoja pidentää biojäteastian tyhjennysväliä

Helsingin seudun ympäristöpalvelut kokeilee uudenlaista tuulettuvaa biojäteastiaa 150 pientalolla. Kokeilussa selvitetään, voisiko uuden astian avulla pidentää biojäteastian tyhjennysväliä nykyisestä kahdesta viikosta. Lähes viisinkertainen määrä asukkaita haki mukaan vuoden kestävään maksuttomaan kokeiluun. Uudet jäteastiat saapuivat kokeilijoiden pihoille syyskuun lopussa.

Tuulettuvassa biojäteastiassa on tuuletusaukkoja ja välipohja, jonka alle biojätteen mahdolliset nesteet valuvat. Perinteistä biojäteastiaa parempi “ilmastointi” pitää biojätteen kuivempana, mikä voi vähentää jätteiden muodostamaa hajua.

Kokeilun osallistujat tilaavat tuulettuvalle biojäteastialle tyhjennyksen, kun se on tarpeen. He pakkaavat biojätteensä HSY:n jakamiin biojätepusseihin ja arvioivat jäteastian hajua tilatessaan sille tyhjennyksen. Näin HSY saa asiakkailtaan tärkeää tietoa uudenlaisen astian toimivuudesta.

Asukkaat innostuivat uudesta lajittelumahdollisuudesta

Kokeiluun etsittiin pientaloasukkaita pääkaupunkiseudulta ja Kirkkonummelta kesäkuussa. Mukaan haki 725 kiinnostunutta asukasta, joista kokeiluun valittiin 150 ensimmäistä, jotka täyttivät osallistumisen kriteerit. Astiat saapuivat kokeilijoiden pihoille syyskuun lopulla.

HSY jakoi kokeilun osallistujille erilaisia biojätepusseja, joita he käyttävät biojätteensä pakkaamiseen.

– Seuraamme kokeilussa vaikuttaako pussin tyyppi siihen, kuinka usein ja mistä syistä tuulettuvalle biojäteastialle täytyy tilata tyhjennys, kertoo HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen.

Tuulettuvan biojäteastian kokeilussa selvitetään, voisiko biojäteastian tyhjennysväliä pidentää nykyisestä kahdesta viikosta. Tämä on yksi tapa, jolla HSY kehittää biojätteen keräyksestä entistä ympäristöystävällisempää ja edullisempaa pientalojen asukkaille. Uuden jätelakiesityksen mukaan biojätteen keräys on laajenemassa lähivuosina merkittävästi.

hsy.fi/tuulettuvabiojateastia

HSY:n hallituksen päätökset 15.10.202115.10.2021 10:54:16 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle hyväksyttäviksi: - toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2022 - 2024 - valtuutus pitkäaikaiselle lainanotolle - Kruunusillat-hankkeen toteutusvaiheen vesihuoltojärjestelyiden hankesuunnitelma. Hallitus päätti hyväksyä HSY:n vesihuollon maksut ja palvelumaksuhinnaston sekä jätehuollon jätetaksan 1.1.2022 alkaen. Hallitus päätti hyväksyä myös seuraavat hankesuunnitelmat ja hankinnat: - Finavian vedenjakelun varmuus ja Aviapoliksen kehittyminen -hankesuunnitelma - Kivikon vaarallisen jätteen varaston saneerauksen ja laajennuksen rakennustöiden urakoitsijaksi valittiin Rakennusliike V. Mättölä Oy - jätevesilietteen kuljetus jaksolla 2022 - 2023 tilataan Rauno Tarkkonen Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2022 - 2024, Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.9.2021

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.10.202112.10.2021 16:06:22 EEST | Tiedote