Tv-katselun tilastokärki uusiksi: Suomi–Kanada-jääkiekkofinaali vuoden katsotuin

Viime vuoden jääkiekon MM-kisojen loppuottelu ohitti Itsenäisyyspäivän juhlavastaanoton katsojien suosiossa. Myös lasten- ja luonto-ohjelmat nousivat ensi kertaa 20 suosituimman ohjelman joukkoon.

Televisiota katseltiin viime vuonna 2 tuntia ja 42 minuuttia vuorokaudessa. Tv-ruutua käytetään perinteisen lineaarisen tv:n lisäksi myös striimaus- ja suoratoistopalveluiden sekä dvd- ja blueray-katseluun ja pelaamiseen. Finnpanel mittasi ensimmäistä kertaa viime vuonna myös Netflixin katselua kotiverkossa.

Kotimaisten tv-yhtiöiden netti-tv-palvelut lisäävät lähes kolmanneksen (32 %) 15–24-vuotiaiden television katseluaikaan. Online-katselusta 38 prosenttia on tv-ruudulta, 36 prosenttia älypuhelimelta tai tabletilta ja 27 prosenttia tietokoneelta.

Viime vuoden katsotuimmat tv-ohjelmat

Kahdenkymmenen katsotuimman ohjelman joukossa ovat korostuneet suomalaisen tv-katselun perinteet, sillä vuodesta toiseen katsotuimpia ohjelmia ovat olleet Linnan juhlat ja urheilun suurtapahtumat, tässä järjestyksessä. Nyt järjestys on toinen.

Vuoden 2019 katsotuin ohjelma oli MTV:n Jääkiekon MM-kisojen loppuottelu Kanada–Suomi, jota katsoi kaikkiaan 2 710 000 katsojaa. Toiseksi tuli TV1:n Itsenäisyyspäivän juhlavastaanotto, joka sai 2 485 000 katsojaa. Samana päivänä lähetetty Yle Uutiset oli viime vuoden kolmanneksi katsotuin 2 484 000 katsojalla.

Huvila & Huussi jaksolla Annin ja Nikon kesäparatiisioli Sanoman vuoden katsotuin ohjelma. Se keräsi keskimäärin 1 585 000 katsojaa.

Discovery Finlandin katsotuin ohjelma oli TV5-kanavalla 5.5.2019 esitetty Jason Bourne -elokuva 272 000 katsojallaan.

20 katsotuinta ohjelmaa yhtiöittäin*

18 MTV Yökylässä Maria Veitola Jorma Uotinen 1 311 000
19 Yle Linnan jatkot   1 260 000
20 Sanoma Vain elämää Antin päivä 1 249 000

*20 katsotuimman ohjelman listalla on vain useasti esitetyn ohjelman tai urheilutapahtuman katsotuin lähetys.

Viime vuoden suosituimmat ohjelmat suoratoistopalveluissa

Yksittäisistä ohjelmista vuoden 2019 katsotuimmaksi ohjelmaksi suoratoistopalveluissa nousi Yle Areenassa Muumilaakso, ja toiseksi katsotuin oli M/S Romantic.

MTV-suoratoistopalvelujen katsotuin ohjelma oli MM-jääkiekon loppuottelu. Toiseksi suosituin oli Salatut elämät -sarjan jakso ”Tie Kallen sydämeen”.

Ruudun ja Ruutu+:n kaksi katsotuinta netti-tv-ohjelmaa olivat Temptation Island Suomen jakso Selkäranka ku puutarhaletkulla sekä Syke-sarjan jakso Muistikuvia ¼.

Discovery Finlandin suoratoistopalvelu Dplayn kaksi katsotuinta ohjelmaa olivat Fitnesspäiväkirja 2020 ja Rikoksen anatomia.

Yle Areenan, mtv-palvelun ja Ruudun/Ruutu+:n katsotuimmat ohjelmat löytyvät Finnpanelin yhteenvedosta osoitteesta https://www.finnpanel.fi/tulokset/tiedotteet.php

Katseluosuudet yhtiöittäin

Ylen kanavat keräsivät yhteensä 43,5 prosenttia (2018: 43,6 %), MTV:n kanavat 23,3 prosenttia (23,1 %), Sanoman kanavat (ent. Nelonen Media) 15,0 prosenttia (15,4 %) ja Discovery Finlandin 9,0 prosenttia (8,3 %) koko vuorokauden katseluajasta. Tv-kanavien katseluosuudet ja viikkotavoittavuudet löytyvät osoitteesta https://www.finnpanel.fi/tulokset/tv/vuosi/sharev/viimeisin/

Suoratoistapalvelujen asema kasvaa

Nuorten ohella muutkin ikäluokat alkavat arvostaa yhä enemmän aikatauluista riippumatonta katselua sekä omien mieltymysten mukaisia sisältöjä. Edelleen televisio kokoaa suomalaiset yhteen kokemaan erilaisia elämyksiä. Viihteen, draaman, uutisten ja urheilun parissa viihdytään ja tapahtumista keskustellaan.

”Ohjelmien elinkaari pitenee merkittävästi, kun fanit löytävät suosikkisarjat ensin suoratoistopalveluista, laaja yleisö tv-kanavilta ja mattimyöhäiset jälleen suoratoistopalveluista. Nuoriso tavoitettiin syksyllä tutkituista ilmaisista palveluista parhaiten mtv:n kautta. Suosittuja sarjoja olivat Salatut elämät, Rantabaari ja Love Island Suomi. Salatut elämät spin-offeineen oli suosituin sarja, jota käynnistettiin mtv- ja C More -palveluissa yli 50 miljoonaa kertaa”, kertoo MTV:n tutkimusjohtaja Taina Mecklin.

”Katselun siirtyessä digitaalisiin palveluihin tv-sisältö leviää entistä laajemmalle ja sen kulutus kasvaa. Uskomme vahvasti, että katsojilla on kaipuu viettää aikaa myös omien mielenkiinnon kohteidensa parissa. Suurten tv-tapahtumien lisäksi tilausta on nyt kohdennetummalle ohjelmistolle”, kertoo Discovery Finlandin ohjelmajohtaja Katja Santala.

”Ylen satsaus kotimaiseen laatudraamaan näkyi esimerkiksi M/S Romanticin ja Sorjosen jättimenestyksinä. Uusi pohjoismainen yhteistyö toi kanaville ja Areenaan lisää huippusarjoja, muun muassa kohutun norjalaisen EXITin. Ylen kanavilla naisten huippu-urheilun näkyvyys ja kevään eduskuntavaalien toteutus keräsivät kiitosta”, kertoo Ylen julkaisupäällikkö Petri Jauhiainen.

”Reality-tv-ohjelmia kulutetaan ahkerasti online-tv:ssä, esimerkiksi Temptation Island Suomen katselusta yli puolet on tullut Ruudusta. Television suorat lähetykset keräsivät katsojia televisioruudun ääreen. Legendaarinen Suomi–Liechtenstein-ottelu saavutti Nelosen kaikkien aikojen katsojaennätyksen mieskohderyhmässä”, Sanoma Media Finlandin Audience Insight Strategist Tina Åström kertoo.

Lisätietoja antavat:

Finnpanel Oy, Lena Brun, puh. 020 751 5402, lena.brun@finnpanel.fi
Discovery Finland, Auli Uusi-Uitto, puh. 050 573 3514, Auli_Uusi-Uitto@discovery.com
MTV Oy, Taina Mecklin, puh. 010 300 5265, Taina.Mecklin@mtv.fi
Sanoma, Kati Alijoki, puh. (09) 454 5388, kati.alijoki@sanoma.com
Yleisradio Oy, Eija Moisala, Eija.Moisala@yle.fi

Radio kuuluu suomalaisten arkeen9.2.2023 07:00:00 EET | Tiedote

Vuonna 2022 Ylen Puhelinlangat laulaa -ohjelma täytti 50 vuotta, Järviradio 35 vuotta, Radio Nova ja Radio Dei 25 vuotta, Radio Rock 15 vuotta, Radio Suomipopin Aamulypsy 17 vuotta ja Radio Novan Retroperjantai on soinut yli 10 vuotta. Lisäksi radiossa kuultiin ensimmäiset mainokset tasan sata vuotta sitten. Ohjelmien ja kanavien pitkät iät kuvaavat hyvin radion asemaa suomalaisissa kodeissa. Radio kuuluu suomalaisten arkeen ja suosikkiohjelmia kuunnellaan viikoittain, joskus jopa joka arkipäivä.