TYJ:n kampanja pyrkii lisäämään nuorten tietoa työttömyyskassan jäsenyyden merkityksestä

Kampanjassa kerrotaan, mitä hyötyä työttömyyskassan jäsenyydestä on ja milloin kassan jäseneksi voi liittyä. Kampanja on suunnattu erityisesti 18–25-vuotiaille.
Kuva: Jarkko Mikkonen

Kampanjan tarkoituksena on lisätä nuorten tietoa siitä, milloin työttömyysetuutta voi saada sekä siitä, milloin jäseneksi voi ja kannattaa liittyä. Tarkoituksena on myös herätellä nuoria pohtimaan työttömyyskassan jäsenyyttä jo opintojen aikana. ”Työttömyyskassan jäsenyys ei usein tunnu nuoresta ajankohtaiselta silloin, kun opinnot ovat vielä kesken. Opintojen aikanahan työttömyysturvaa ei voi saada. Opiskeluaikana voi kuitenkin kerryttää oikeuden ansiopäivärahaan esimerkiksi kesätöillä. Näin nuorella on oikeus ansiopäivärahaan, jos työtä ei löydy heti valmistumisen jälkeen”, toteaa Työttömyyskassojen Yhteisjärjestön toiminnanjohtaja Aki Villman.

Kampanjan teema on ”Ainahan sitä on vähän kaikenlaista”. Teema liittyy siihen, miten kaukaiselta työttömyyskassan jäsenyys voi nuoresta tuntua. Myös kiinnittyminen työelämään voi olla vielä satunnaista. Työttömyyskassan jäsenyys ja työttömyysvakuutuksen kerryttäminen eivät kuitenkaan edellytä vakituista tai kokoaikaista työsuhdetta. Työttömyyskassan jäsenyyden hankkiminen on usein kannattavaa jo ensimmäisten työsuhteiden kohdalla.

Some-kampanjaa täydentää oppilaitosmateriaali

Kampanja näkyy marraskuussa Instagramissa ja TikTokissa. Lisäksi kampanjan osana on valmisteltu oppilaitosmateriaali. Oppilaitosmateriaalin tarkoituksena on edistää aiheen käsittelyä kouluissa ja oppilaitoksissa. Opettajia ja opinto-ohjaajia pyritään tavoittamaan oppilaitosmateriaalin pariin Facebookin ja opetusmateriaalia välittävän SubjectAidin kautta.

Oppilaitosmateriaali koostuu opetuskalvoista sekä Kahoot-visasta. Materiaali sisältää nuoren kannalta olennaiset tiedot työttömyyskassan jäsenyyden hyödyistä sekä tilanteista, joissa ansiopäivärahaa voi saada. ”Toiveenamme on, että materiaalia tullaan käyttämään laajasti hyödyksi kouluissa ja oppilaitoksissa. Sosiaalisen median kautta voimme tavoittaa nuoret suoraan. Tärkeintä olisi kuitenkin saada perustiedot järjestelmästä osaksi toisen asteen opetusta”, Aki Villman toteaa.

Kampanja jatkuu keväällä

Kampanja saa jatkoa loppukeväästä, kun kesätyöt ovat ajankohtaisia nuorille. Tällöin moni nuori voi liittyä työttömyyskassaan ja alkaa kerryttää oikeutta ansiopäivärahaan. Ansiopäivärahan maksaminen edellyttää kuuden kuukauden työskentelyä. Ansiopäivärahaoikeuden voi siis kerryttää esimerkiksi kahden kesän kesätöillä.

Faktalaatikko: Miksi kassaan kannattaa liittyä jo nuorena?

• Voit kerryttää oikeuden ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan jo ennen valmistumista. Opiskelijana työssäolo- ja jäsenyysaikaa voi kerryttää jopa yhdeksän vuoden ajan.
  • Jos jäät työttömäksi valmistumisen jälkeen tai jäät vaille opiskelupaikkaa, voit saada ansiosidonnaista työttömyysturvaa, jonka määrä lasketaan palkkasi perusteella.
  • Kassan jäsenmaksun voi vähentää verotuksessa, voit siis ansaita jäsenmaksun verran verottomasti.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Kampanjavideo: Ainahan sitä on vähän kaikenlaista, mutta työttömyyskassaan liittyminen kannattaa

Kuva: Jarkko Mikkonen

Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö TYJ on työttömyyskassojen yhteistoimintaelin. Kaikki Suomessa toimivat 14 työttömyyskassaa ovat jäseninä TYJ:ssä. Kassoissa on jäseninä noin kaksi miljoonaa palkansaajaa ja yrittäjää.