TYL Kruunusillat on allekirjoittanut urakkasopimuksen: Suomen pisimmän sillan, Kruunuvuorensillan rakentaminen alkaa lokakuussa

Kreaten ja YIT:n työyhteenliittymä Kruunusillat on allekirjoittanut urakkasopimuksen Kruunuvuorensillat-hankkeesta Helsingin kaupungin kanssa. Urakkaan kuuluu Kruunuvuorenrannan ja Korkeasaaren yhdistävän Kruunuvuorensillan ja Korkeasaaren ja Nihdin yhdistävän Finkensillan rakentaminen sekä Korkeasaaren esirakentamistöitä. Monivuotisen hankkeen arvo on noin 126 miljoonaa euroa, josta Kreaten osuus, noin 63 miljoonaa euroa kirjataan kolmannen vuosineljänneksen tilauskantaan.

Havainnekuva Kruunuvuorensillasta, kuva: Kruunusillat, Helsingin kaupunki, WSP, Knight Architects

Näyttävä Kruunuvuorensilta rakennetaan pelkästään joukkoliikenteen, jalankulun ja pyöräilyn käyttöön, mikä on hyvin harvinaista jopa maailmanlaajuisesti.

– Kruunuvuorensilta on poikkeuksellinen, mutta niin olivat myös tekniset vaatimukset osaamiselle. Kokemusta vaativasta rakentamisesta tarvitaan, sillä silta tulee olemaan 1 200 metrin mitallaan Suomen pisin, mutta myös pitkäjänteisin ja korkein silta. Sen keskipyloni kohoaa 135 metrin korkeuteen ja alituskorkeus on 20 metriä, kertoo Sillanrakentaminen ja -korjausyksikön johtaja Sami Rantala Kreatesta.

Työt käynnistyvät työsiltojen rakentamisella – ympäristö huomioidaan rakentamisessa

Kruunusillat-hankkeen tekemistä ohjaavat paitsi korkeat tekniset vaatimukset myös ympäristöarvot, jotka ovat olleet merkittävässä roolissa jo suunnitteluvaiheessa. Tehdyt ympäristöselvitykset ohjaavat vahvasti myös toteutusta ja vaikuttavat muun muassa töiden aikatauluttamiseen.

– Toteutamme esimerkiksi ruoppauksen talvella ja puomien avulla, jotta veden sameus ei leviä alueen ulkopuolelle eikä häiritse vaelluskalojen kutuaikaa eikä lintujen pesimistä. Ylipäätään pyrimme tekemään kaikki työt mahdollisimman vähällä häiriöllä, mutta esimerkiksi paalutus kantaa merellä kauemmaksikin eikä äänen etenemiseltä voi välttyä, kertoo Jari Humalajoki TYL Kruunusiltojen urakan projektipäällikkö.

Työyhteenliittymä Kruunusillat aloittaa työt kohteessa lokakuun puolivälissä työmaan perustamisella. Ensimmäisiä varsinaisia työvaiheita ovat vesirakentamisen aloittaminen sekä työsiltojen rakentaminen kumpaakin siltatoteutusta varten.

– Olemme yhdistäneet huippuluokan osaamisemme molemmista yhtiöistä ja lähdemme hyvällä yhteistyöllä rakentamaan tätä kiinnostavaa kokonaisuutta, joka on Suomen mittakaavassa kaikella tapaa ainutlaatuinen hanke, iloitsee Humalajoki.

Hankkeen on määrä valmistua vuoden 2025 aikana.

Havainnekuva Finkensillasta, kuva: Kruunusillat, Helsingin kaupunki, WSP, Knight Architects

Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 235 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 400 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.

The Crown Bridges joint venture has signed the contract: the construction of Kruunuvuorensilta, the longest bridge in Finland, will begin in October23.9.2021 12:55:20 EEST | Press release

The Crown Bridges joint venture formed by Kreate and YIT has signed a contract with the City of Helsinki regarding the Crown Bridges project. The contract comprises the construction of Kruunuvuorensilta bridge between Kruunuvuorenranta and Korkeasaari, the Finkensilta bridge between Korkeasaari and Nihti as well as some preliminary construction work at Korkeasaari. The total value of the project, which will be executed over the course of several years, is approximately EUR 126 million. Of this, Kreate’s share of approximately EUR 63 million will be recorded in the Q3 order backlog.

On 21 September 2021, the Finnish Transport Infrastructure Agency issued a procurement decision to choose Kreate Oy as an alliance partner in the project for renovating the Kirjalansalmi and Hessundinsalmi bridges along highway 180. All four parties selected for tendering submitted a tender on executing the project.