Työantaja voi nyt myöntää verkossa työmatkaetua henkilöstölleen

Työnantaja voi nyt hankkia henkilöstölleen työmatkaetua entistä helpommin, sillä HSL on ottanut käyttöön HSL-työmatkapalvelun. Se on verkkopalvelu, jossa työnantaja voi myöntää henkilöstölleen työmatkaeduksi jatkuvan kausilipun HSL-sovellukseen.

Kaikki työmatkaetuihin liittyvä asiointi, oli kyseessä sitten etujen myöntäminen tai niiden ylläpitäminen, hoituu palvelun avulla sähköisesti. Työmatkaedun hankintakulut ovat yritykselle vähennyskelpoisia, eikä siitä seuraa palkan sivukuluja. Työntekijälle etu on verovapaa 3 400 euroon asti.

HSL laskuttaa verkkopalveluun liittyneeltä työnantajalta 30 päivän kausilipun hinnan kerran kuukaudessa käyttöön otettujen lippujen määrän mukaan. Liittyminen palvelun käyttäjäksi ei maksa työnantajalle mitään. Sähköinen etu on helppo myös työntekijälle. Hän saa ilmoituksen edusta sähköpostiinsa ja ottaa sen käyttöön HSL-sovelluksessa. Sen jälkeen työntekijällä on käytössään jatkuvasti voimassa oleva kausilippu, mikä tekee matkustamisesta sujuvaa.

”Työmatkaliikkumisen tukeminen on vastuullisuusteko, josta hyötyvät niin työnantaja, työntekijä kuin ympäristö. Kestävän ja päästöttömän liikkumisedun tarjoaminen työntekijöille on kustannustehokasta ja kilpailuetu myös rekrytointimarkkinoilla”, HSL:n osastonjohtaja Mari Flink sanoo. ”Verottajan päätös nostaa työmatkaedun verotonta rajaa, on selvästi lisännyt kiinnostusta työmatkaedun käyttöön yrityksissä”, Flink jatkaa.

Joukkoliikenne tekee työpaikalle siirtymisestä helppoa ja on joustava tapa liikkua. Vaikka työsuhdelippu on tarkoitettu pääasiassa kodin ja työpaikan välisiin matkoihin, sitä voi käyttää myös vapaa-ajalla. Työmatkaetu on hyvä vaihtoehto pysäköinti- ja autoedulle.

Osastonjohtaja Mari Flink, puh. 040 715 0440
Asiakasvastaava Suvi Lahti, puh. 050 323 079

HSL:n hallituksen päätöksiä 4.5.20214.5.2021 15:05:30 EEST | Tiedote

Joukkoliikenteen suunnitteluun liittyvien tehtävien puitejärjestelyhankinta Hallitus päätti suunnittelutehtävien toimittajista kolmeen osaan jaetussa suunnittelukilpailussa. Kokonaistaloudellisen tarjousvertailun perusteella valitut toimittajat ovat: osa 1) Suunnittelutehtävät: Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy, Sweco Infra and Rail Oy ja WSP Finland Oy, osa 2) Infrastruktuuri: Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy, Sweco Infra and Rail Oy ja WSP Finland Oy ja osa 3) Vaikuttavuustarkastelut: Flou Oy, Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy, Sweco Infra and Rail Oy ja WSP Finland Oy. Puitesopimukset ovat voimassa enintään 5 vuotta ja kokonaiskustannukset ovat noin 1,8 miljoonaa euroa (ilman alv.). Linkki pöytäkirjaan Syysliikenteen säästöt bussiliikenteessä Hallitus päätti hyväksyä bussiliikenteen säästöperiaatteet talviliikennekaudelle 2021-2022. Säästöt kohdentuvat laaja-alaisesti koko HSL-alueen liikenteeseen. Säästöjä syntyy muun muassa nopeutuneista ajoajoista, ruuhka-ajan tarjonnan supistamisesta

HSL ja Traficom kutsuvat koko Suomen Kävelykilometrikisaan15.4.2021 11:33:16 EEST | Tiedote

HSL sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kutsuvat kaikki suomalaiset kävelemään. Valtakunnallinen Kävelykilometrikisa käydään 1.5.–31.10. Kisa on kaikille avoin ja osallistua voi yksin tai porukalla. Joukkueilmoittautuminen avataan 15.4. Tänä vuonna yhteistyötä tehdään myös valtakunnallisen Kävelykipinä-tempauksen kanssa, jonka suojelijaksi on lupautunut Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

HSL:n hallituksen päätöksiä 13.4.202113.4.2021 14:46:38 EEST | Tiedote

Esitys kunnille joukkoliikenteen pienkohteiden rakentamisesta vuodelle 2022 Hallitus päätti ehdottaa HSL:n jäsenkunnille ja Uudenmaan ELY-keskukselle rakennettavia joukkoliikenteen pienkohteita, joita varten ne varaavat määrärahoja vuodelle 2022. Mukana on muun muassa runkobussilinjojen infran parannuksia ja sähköbussien latausasemia. Linkki kokousasiaan Asiakkaiden suositteluhalukkuus joukkoliikenteessä maaliskuussa 2021 Hallitus päätti merkitä tiedoksi asiakkaiden suositteluhalukkuuskyselyn, eli NPS-kyselyn, tulokset maaliskuulta 2021. HSL:n NPS-luku oli 24, mikä vastaa hyvää tulosta. Vastaajista 45 prosenttia suosittelisi HSL:n palveluita – suosittelijoiden osuus on HSL:n mittaushistorian korkein. NPS-luku nousi joulukuun 2020 tuloksesta, jolloin luku oli 20. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki kokousasiaan