Työehtosopimusmuutos Destia Oy:ssä

Destia Oy on yksityinen infra- ja rakennusalan palveluyhtiö, joka rakentaa, ylläpitää ja suunnittelee liikenneväylien ja ratojen sekä liikenne- ja teollisuusympäristöjen lisäksi kokonaisia elinympäristöjä. Yritys on järjestäytynyt työnantajajärjestö Infra ry jäsenyritykseksi. Destia Oy siirtyy työehtosopimuslain nojalla noudattamaan Infra ry:n ja Rakennusliitto ry:n välillä solmittua työehtosopimusta 1.2.2022 alkaen. Destia Rail Oy:ssä noudatetaan em. työehtosopimusta yrityksen aiempaan Infra ry:n jäsenyyteen perustuen.

Työntekijöiden edustajien ja yrityksen välillä on sovittu noudatettavista työehdoista. Rakennusliitto ry:n ja Destia Oy:n välillä on sovittu, että aiemmin valitut luottamushenkilöt voivat jatkaa tehtävissään toimikautensa päättymiseen, vuoden 2024 loppuun saakka, mikäli siirtyvät Rakennusliitto ry:n jäseniksi 1.2.2022 mennessä.

Sähköalan työntekijöitä koskien Sähköliitto, Destia Oy ja Destia Rail Oy ovat sopineet liittyvänsä Sähköalan Energia – ICT – Verkosto työehtosopimukseen vuoden 2022 alkupuolella.

Rakennusliitto, Sähköliitto ja Destia ovat tyytyväisiä saavutettuun ratkaisuun, joka selkeyttää yksityisellä alalla noudatettavia työehtoja. Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kimmo Palonen pitää hyvänä asiana sitä, että infra- ja sähköalan työntekijät pääsevät oman alansa työehtosopimuksen piiriin. Vuosia jatkunut epäselvyys noudatettavista työehtosopimuksista saa nyt päätepisteen. Ratkaisu tehtiin hyvässä yhteistyössä kaikkien osapuolten kesken.

Lisätietoja:

Neuvottelupäällikkö Matti Korhonen, p. 050 566 5273

Varapuheenjohtaja Kimmo Palonen, p. 050 466 4918

Janne Mäkinen
viestintäpäällikkö
janne.makinen@rakennusliitto.fi

020 774 003 (puhelinvaihde)http://www.rakennusliitto.fi

Rakennusliitto on 70 000 rakentajan muodostama SAK:lainen ammattiliitto. Liitto pyrkii turvaamaan ja parantamaan jäsentensä työoloja ja palkkausta. Liitto solmii rakennusalojen yleissitovat työehtosopimukset.

Rakennusliitto tukee Teollisuusliiton julistamaa saartoa Keitele Groupissa10.12.2021 15:12:43 EET | Tiedote

Keitele Group Oy ei ole toistuvista kehotuksista huolimatta suostunut aloittamaan neuvottelutoimia Teollisuusliitto ry:n ja Ammattiliitto PRO ry:n kanssa yrityskohtaisesta työehtosopimuksesta. Teollisuusliitto ry on edellä mainituista syistä julistanut Keitele Group Oy:n saartoon 10.12.2021 alkaen. Teollisuusliitto ry on pyytänyt Rakennusliitto ry:n tukea saartotoimiensa vaikuttavuuden lisäämiseksi.

Työmatkakulujen kohoaminen hyvitettävä rakentajille12.11.2021 14:11:37 EET | Tiedote

Työssä käymisen kustannukset ovat kohonneet kestämättömälle tasolle suurelle osalle rakentajia. Päivittäinen työmatka on rakentajilla tyypillisesti useita kymmeniä kilometrejä. Valtaosassa Suomea julkinen liikenne ei palvele rakennusalan työntekijöitä. Usein työmatkalla kuljetetaan raskaita työkaluja, lisäksi työkohteet ja työajat vaihtelevat. Siksi pääosalle rakentajista oma auto on ainoa mahdollinen kulkuneuvo työmatkalla.

Ivalon koulukeskuksen työmaalla väärinkäytöksiä ulkomaalaisen työvoiman suhteen – Joka neljäs lappilainen rakentaja työttömänä3.6.2021 14:28:29 EEST | Tiedote

Ivalon koulukeskuksen työmaalla on ilmennyt väärinkäytöksiä ulkomaalaisen työvoiman suhteen Pohjois-Suomen aluehallintoviraston tarkastuksessa. Kaikkia työmaan ulkomaalaisia työntekijöitä ei ole vaatimusten mukaisesti ilmoitettu TE-toimistolle. Osa työmaan aliurakoitsijoista ei ole pyynnöistä huolimatta toimittanut tarkastajille työaikakirjanpitoa, palkkalaskelmia tai selvitystä noudatettavista työehdoista.