Työeläke-lehdessä suoraa puhetta eläkkeistä

Eläkekomitea-podcastin toimittaja Tuija Siltamäki katsoo eläkemaailmaa ulkopuolisin silmin. Uusin Työeläke-lehti kertoo, että häntä kiinnostaa erityisesti sukupolvien välinen oikeudenmukaisuus.
Toimittaja Tuija Siltamäki haluaa pyyhkiä pölyt eläkekeskustelusta uudessa podcast-sarjassaan. Sarjan toinen jakso lähetetään tiistaina 29. syyskuuta. (Kuva: Sakari Piippo).

Tänä syksynä alkoivat Tuija Siltamäen johdolla eläkekeskustelut Eläkekomitea-podcasteissa. Y-sukupolven äänitorveksi luonnehdittu toimittaja Siltamäki on tottunut suoraan puheeseen, joten voi odottaa, että hän puhaltaa pölyt eläkekeskustelusta. Syyskuun podcastjaksossa hän tarkastelee sukupolvien välistä oikeudenmukaisuutta.

– Eläkemaailma on mystinen, viimeinen suuri tuntematon. Olisi kiva oikeasti ymmärtää siitä jotain, Siltamäki sanoo Työeläke-lehdessä hiekkalaatikon laidalla istuen.

Yrittäjien Janne Makkula toivoo muutoksia YEL-turvaan

Yrittäjän eläkelain (YEL) voimaantulosta tulee tänä vuonna kuluneeksi 50 vuotta. Lainsäädäntö on peräisin 70-luvulta, mutta moni asia on noista ajoista muuttunut työ- ja elinkeinoelämässä. Työeläke-lehden yrittäjäreportaasissa yrittäjien etujärjestön Suomen Yrittäjien työmarkkinajohtajan Janne Makkulan mielestä yrittäjiä eläketurvassa askarruttaa monikin asia.

– Yrittäjien luottamuksen parantamisen tulee olla muutosten tärkein tavoite. Tähän päästään lisäämällä tietoa yrittäjän eläketurvasta ja tekemällä muutoksia nykyjärjestelmän puitteissa, Makkula sanoo.

ETK:n uusi lakilinjan johtaja Karoliina Kiuru korostaa palveluasennetta

Eläketurvakeskuksen (ETK) lakilinjan uusi johtaja Karoliina Kiuru kertoo lehdessä tekeillä olevista lainsäädäntöhankkeista, mutta myös palveluasenteen merkityksestä.

– Eläketurvan kerryttämisen helppous, luotettavuus ja toimivuus hyödyttävät koko yhteiskuntaa. Luottamus tekemiseemme mitataan asiakkaidemme palvelutilanteissa ja kohtaamisissa.

Omalta osaltaan ja nimenomaan eläkejuridiikan osaajana Kiuru vahvistaa ETK:n roolia alan yhteisten palveluiden tuottajana eläketurvan toimeenpanossa.

Työeläke 4:2020 (digilehteen)

Tilaa Työeläke-lehden uutiskirje ja saat sähköpostiisi digilehden aina tuoreeltaan.
Eläketurvakeskuksen julkaisema Työeläke-lehti on työeläkealan ammatti- ja sidosryhmälehti.

toimituspäällikkö Anne Iivonen, 050 575 7134, anne.iivonen(at)etk.fi
päätoimittaja Tuovi Rautjoki, 045 138 6123, tuovi.rautjoki(at)etk.fi