Työeläke-lehti vertaili työeläkealan tilinpäätöksiä

Työeläke-lehden kesäkuun numerossa puhutaan rahasta. Lehti vertaili työeläkevakuutusyhtiöiden tilinpäätöksiä ja kertoo, mitä eläkkeiden hoitaminen maksaa. Myös koronakriisistä aiheutuvaa hintalappua on alustavasti haarukoitu.
Työeläkerahavirrat on esitetty uusimmassa Työeläke-lehdessä.

Eläketurvakeskuksen johtaja Jaakko Kiander analysoi Työeläke-lehdessä koronakriisin taloudellisia vaikutuksia eläkejärjestelmään ja koko kansantalouteen.

– Eri arvioiden haarukka on suuri. Suomessa on ennakoitu 5–12 prosentin suuruista talouden supistumista tänä vuonna. Tämä olisi samaa luokkaa kuin edelliset pahat kriisit vuosina 1991 ja 2009, Kiander vertaa.

Kiander luottaa pidemmän päälle talouden oikenemiseen, mutta muistuttaa, että tulojen ja menojen epätasapaino kääntää eläkelaitosten rahavirran negatiiviseksi tänä vuonna.

Sijoitustuotot ennätyksellisiä ennen koronakriisiä

Eläkkeiden rahoituksen kannalta tilanne olisi vielä tukalampi, jos viime vuosi ei olisi kerryttänyt työeläkejärjestelmän sijoitusvaroille päättyneen vuosikymmenen parhaan tuoton. Viime vuonna sijoitusvarat kasvoivat 216 miljardiin euroon.

Työeläke-lehti esittelee menneeltä vuodelta avainluvut koko työeläkevakuutusalalta sekä neljän työeläkevakuutusyhtiön tilinpäätösvertailut.

Tämänkeväisen koronakriisin aiheuttama parinkymmenen miljardin euron notkahdus sijoitusvarojen arvostuksissa on kokoluokaltaan lähestulkoon samaa luokkaa kuin työeläkkeiden maksamiseen käytetty rahamäärä (vuonna 2019 työeläkemenot 29 miljardia euroa).

Elina Lepomäki joustavoittaisi työeläkejärjestelmää

Kesäkuun Työeläke-lehdessä kansiaihe vie eduskuntatalon portaille ja kansanedustaja Elina Lepomäen henkilöhaastatteluun. Lepomäki joustavoittaisi työeläkejärjestelmää. Hän haluaa Suomeen vahvan perusturvan, jossa korostuvat yksilön vastuu ja valinnanvapaudet.

Työeläke 3:2020 (digilehteen)

Eläketurvakeskuksen julkaisema Työeläke-lehti on työeläkealan ammatti- ja sidosryhmälehti.

Lisätietoja lehdestä:

toimituspäällikkö Anne Iivonen, 050 575 7134, anne.iivonen(at)etk.fi
päätoimittaja Tuovi Rautjoki, 045 138 6123, tuovi.rautjoki(at)etk.fi

Tilaa Työeläke-lehden uutiskirje ja saat sähköpostiisi digilehden aina tuoreeltaan.

Työeläkerahavirrat on esitetty uusimmassa Työeläke-lehdessä.
Ekonomisti Jaakko Kiander, Eläketurvakeskuksen johtaja, analysoi Työeläke-lehdessä koronakriisin vaikutuksia kansantalouteen ja työeläkejärjestelmään. (Kuva: Karoliina Paatos)
Kansanedustaja Elina Lepomäen haastattelu Työeläke-lehdessä 3:2020.

TYÖELÄKE on Eläketurvakeskuksen julkaisema työeläkealan ammatti- ja sidosryhmälehti. ELÄKETURVAKESKUS on lakisääteinen työeläketurvan kehittäjä, asiantuntija ja yhteisten palvelujen tuottaja.