Työeläkekuntoutuksen IPS-pilotin tulokset yli odotusten – 59 prosenttia kuntoutujista on työllistynyt

Varman ja Spring Housen pilotin tähänastisten tulosten mukaan IPS-toimintamalli on vaikuttava keino mielenterveyskuntoutujien työllistämisessä. Pilotissa mukana olevista on työllistynyt palkkatyösuhteeseen 59 prosenttia, mikä on vertailuryhmää selkeästi paremmin.

Varma ja valmennusyhtiö Spring House käynnistivät syksyllä 2020 työeläkekuntoutuksen pilotin, jossa mielenterveyskuntoutujien työhönpaluuta tuetaan uudenlaisella IPS-toimintamallilla.

IPS-malli toimii perinteistä ammatillista kuntoutusta vaikuttavammin

IPS-pilotin tähänastiset tulokset ovat perinteiseen ammatilliseen kuntoutukseen verrattuna huomattavasti parempia: 12 kuukauden kuluttua alkamisesta IPS-pilotissa mukana olevista kuntoutujista jo 40 prosenttia on palkallisessa työsuhteessa. Verrokkiryhmässä osuus on 25 prosenttia. Ilman ajallista rajausta IPS-pilotissa mukana olevista kuntoutujista on työllistynyt palkkatyösuhteeseen 59 prosenttia, kun vertailuryhmän osuus on 28 prosenttia.

– On tärkeää löytää nykyistä vaikuttavampia toimintatapoja ammatillisen kuntoutuksen toteuttamiseksi. IPS-pilotin kokemukset ovat osoittaneet mallin todella toimivan myös työeläkekuntoutuksessa, arvioi Varman kuntoutuspäällikkö Anne Korhonen.

Kuntoutujan oma halu päästä työelämään ratkaisee

Perinteisessä ammatillisessa kuntoutuksessa asiakasta ensin valmennetaan ja vasta sitten haetaan töitä. IPS-mallissa järjestys on päinvastainen. Kuntoutujan oma halu päästä työelämään ratkaisee, ja töiden aloittamista tavoitellaan jo heti valmennuksen alussa.

Kuntoutujan motivaation ja kiinnostuksen mukaista työtä haetaan työssävalmentajan avulla avoimilta työmarkkinoilta, ja valmennus jatkuu työsuhteen aikana. Myös kuntoutujan verkosto otetaan mukaan tukemaan työelämätavoitteiden saavuttamista. Työssävalmentajan työssä korostuu työnantajien kanssa tehtävä yhteistyö muun muassa sopivia työllistymismahdollisuuksia kartoittamalla ja niistä työnantajien kanssa keskustelemalla. Työnantajayhteistyölle on sisällölliset ja määrälliset tavoitteet.

– Mahdollisuus työhön ja ansioihin kuuluu meille kaikille, eikä mielenterveyden haaste ole este työnteolle. Työllistyminen omien toiveiden ja tavoitteen mukaiseen työhön tukee kuntoutumista, painottaa Spring Housen liiketoimintajohtaja Sanna Salminen.

IPS-pilotti on käynnissä Pirkanmaalla ja Keski-Suomessa, ja mukana on tavoitemäärä asiakkaita eli 40. Pilotti jatkuu vuoden 2023 loppuun saakka. Toteutamme pilotista vertailevan tutkimuksen, jossa selvitämme IPS-mallin vaikutuksia kuntoutujien työhön kiinnittymiseen sekä heidän työ- ja toimintakykyynsä. Lähtötilanteessa tutkimukseen osallistuvien tilanne oli varsin samankaltainen. Kaikilla oli työkyvyttömyyden uhkaa aiheuttava sairaus, joka liittyy mielenterveyteen.

Tietolaatikko

- IPS (Individual Placement and Support) on tieteelliseen näyttöön perustuva valmennusmalli, joka on käytössä muun muassa Yhdysvalloissa, Norjassa ja Ruotsissa.

- IPS on työssävalmennusta, jossa lähtökohtana ovat henkilön osaaminen, kiinnostus ja vahvuudet.

- IPS-malli on osoittautunut tuloksekkaaksi tavaksi tukea mielenterveyskuntoutujien, mutta myös muiden vaikeasti työllistyvien ihmisten, työhönpaluuta.

- Eurooppalaisten tutkimusten mukaan IPS-valmennukseen osallistuneista 37 % on työllistynyt Selvitys sijoita ja valmennamallin (IPS-mallin) tuloksista ja toimeenpanosta (kuntoutussaatio.fi) (s.11)

- Suomessa sosiaali- ja terveysministeriö rahoittaa alueellisia IPS-kokeiluja (Individual Placement and Support) vuosina 2020–2022 osana Kansallisen mielenterveysstrategian toimeenpanoa. IPS-hankkeet – THL

- Varman ja Spring Housen IPS-pilotti on itsenäinen kokonaisuus, ja se toteutetaan osana Varman ammatillisen kuntoutuksen toimintaa. Yksilöllinen työssävalmennus (IPS) – Varma

Yhteystiedot medialle

Palvelupäällikkö Anne Korhonen, puh. 0400 341 399, sähköposti anne.korhonen@varma.fi

Liiketoimintajohtaja Sanna Salminen, puh. 050 599 3671, sähköposti sanna.salminen@springhouse.fi

Tutkimuspäällikkö Minna Savinainen, puh. 045 651 4765, sähköposti minna.savinainen@varma.fi

Viestintäpäällikkö Hanna Leskelä, puh. 040 703 5164, sähköposti hanna.leskela@varma.fi

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen eläkevarojen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla 945 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2021 Varman maksutulo oli 5,6 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 6,2 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli syyskuun 2022 lopussa 56,4 miljardia euroa.

Varma receives EcoVadis Platinum recognition for its responsibility performance for second time30.1.2023 16:43:36 EET | Press release

EcoVadis, a globally recognized business sustainability rating provider, has awarded Varma the Platinum EcoVadis Medal. Varma’s sustainability practices were rated as excellent, and we ranked in the top one per cent of the 90,000 companies analysed. Varma’s sustainability efforts focus especially on mitigating climate change in investments and promoting equality in working life.

Varma nousi toista kertaa kärkijoukkoon kansainvälisessä vastuullisuusarvioinnissa30.1.2023 08:09:06 EET | Tiedote

Yritysten vastuullisuutta kansainvälisesti arvioiva EcoVadis on myöntänyt Varmalle platinatason tunnustuksen (Platinum EcoVadis Medal). Varman vastuullisuuskäytännöt arvioitiin erinomaisiksi, ja ylsimme yhden prosentin parhaimmistoon 90 000 analysoidun yrityksen joukossa. Varman vastuullisuustyössä on kiinnitetty erityistä huomiota ilmastonmuutoksen hillintään sijoituksissa ja yhdenvertaisen työelämän kehittämiseen.