Työikäiset rokotettava riskin mukaan

Nyt kun riskiryhmät ja iäkkäät alkavat Suomessa olla rokotettuna, on syytä painottaa rokotuksia heille, jotka kohtaavat työssään päivittäin asiakkaita ja vierailevat heidän kodeissaan, kuten sosiaalialan korkeakoulutetut, linjasi 24. –25.4. etänä kokoontuva Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentian liittovaltuusto kokouksessaan.

– Sosiaalihuollossa työskentelevät eivät voi tehdä työtään etänä, kuten monet muut asiantuntijatyötä tekevät. Esimerkiksi lastensuojelussa sosionomit ja sosiaalityöntekijät kohtaavat asiakkaita kasvotusten ja vierailevat heidän kodeissaan kokonaiskuvan saamiseksi lapsen ja perheen tilanteesta, sanoo Talentian puheenjohtaja Jenni Karsio.

Erilaisissa asumispalveluissa ja lastensuojelulaitoksissa työntekijät työskentelevät tiloissa, joissa asiakkaat asuvat. Varhaiskasvatuksen opettajat puolestaan sylittelevät kymmeniä lapsia päivittäin ja auttavat lapsia päivittäisissä askareissa. Siitä huolimatta näitä ammattiryhmiä ei vielä ole rokotettu.

– Ihmistä on autettava, vaikka oma rokotus puuttuu. Sen sanelevat jo sosiaalialan ammattieettiset ohjeetkin. On huolestuttavaa, että työntekijät ovat vaarantaneet oman turvallisuutensa jo yli vuoden ajan, ja nyt nuorimmat alalla olevat tulevat saamaan rokotuksensa tässä maassa työikäisistä viimeisten joukossa, Jenni Karsio sanoo.

Talentia vaatii, että työikäisten osalta priorisoidaan ne ryhmät, jotka työssään ovat läheisissä kosketuksissa muihin ihmisiin, kuten sosiaalityöntekijät, sosionomit, varhaiskasvatuksen opettajat, geronomit ja kuntoutuksen ohjaajat.

Lisätietoja:

Jenni Karsio, puheenjohtaja, puh. 044 541 5955
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia

Sosiaalihuollon asiakasmitoitus kohtuullistettava sote-uudistuksessa23.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Sosiaalihuollon laillistetuille ammattihenkilöille tulee antaa mahdollisuudet tehdä eettisesti kestävää sosiaalityötä uusilla hyvinvointialueilla. Tämä varmistetaan sopivalla asiakasmitoituksella ja riittävillä resursseilla, painottaa Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. Se on antanut lausunnon sosiaali- ja terveysvaliokunnalle hallituksen lakiesityksestä, joka koskee sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen uudistusta tulevilla hyvinvointialueilla.

Sosiaalityön päivä: Sosiaalihuollon kriisi vaarantaa yhteiskuntarauhan16.3.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Kansainvälistä sosiaalityön päivää vietetään tänään 16.3. jälleen pahenevan koronakriisin keskellä. Vuoden aikana ihmisten hätä on kasvanut niin Suomessa kuin globaalisti. Päättäjien ja median katseet ovat kuitenkin olleet tiukasti terveydenhuollon kantokyvyssä, vaikka sosiaalihuollon kantokyky on ylittynyt jo ennen pandemiaa. Samaan aikaan koronan ehkäisyä on tehty Suomessa puhtaasti terveyskulmasta, vaikka seuraukset näkyvät raskaasti koko yhteiskunnassa ja voimakkaimmin kaikkein heikoimmassa asemassa olevien elämässä.