Työllisyyden kuntakokeilut käynnistyvät - ohjeet kunnille julkaistu

Pääministeri Antti Rinteen hallitusohjelman mukaisesti kuntien roolia työllisyyspalvelujen järjestäjänä vahvistetaan. Hallitus käynnistää ensi keväänä työllisyyden kuntakokeilut, joissa kunta vastaa työnhakijoiden palveluprosessista ja työllisyyttä edistävien palvelujen tarjoamisesta.

Tavoitteena on parantaa erityisesti pidempään työttömänä olleiden ja heikossa työmarkkina-asemassa olevien pääsyä työmarkkinoille. Kokeilut jatkuvat vuoden 2022 loppuun asti.

Kokeiluun voi hakea ELY-alueella yksittäinen kunta tai useampi kunta yhdessä siten, että kokeiluun mukaan tulevien kuntien asukasmäärä on yhteensä vähintään 30 000 ja niin, että ELY-keskuksen alueella kokeiluihin voisi siirtyä enintään noin 40 prosenttia TE-toimiston työnhakija-asiakkaista. Määrät ovat kuitenkin viitteellisiä ja niistä voidaan poiketa erityisen perustellusta syystä.

-Kuntaliitto pitää käynnistyviä kokeiluja merkittävänä askeleena työssä, jolla pohjustetaan julkisten työllisyyspalvelujen järjestämisvastuun ja resurssien keskittämistä kuntiin. Tulevissa kokeiluissa jatketaan ja laajennetaan vuoden 2018 loppuun päättyneiden alueellisten työllisyyskokeilujen toimintamallia, josta saatiin hyviä kokemuksia, kertoo kehittämispäällikkö Erja Lindberg.

Kuntaliitto tukee kokeiluista kiinnostuneita kuntia

Kuntaliitto tukee kuntakokeilusta kiinnostuneita kuntia järjestämällä kaksi työllisyysklinikkaa, joissa käydään läpi työllisyyskokeilua, siihen hakeutumista ja valmistautumista. Ensimmäinen kokeilu järjestetään Helsingissä Kuntatalolla 16.10 ja toinen Tampereella 13.11.

Tampereen klinikalla kuullaan vuonna 2018 päättyneestä Pirkanmaan alueellisesta työllisyys- ja yrityspalvelukokeilusta ja siitä, miten Pirkanmaan kunnat valmistautuvat tulevaan. Työllisyysklinikat ovat maksuttomia.

Lisätietoja tulevasta kokeilusta ja tarkemmat hakuohjeet kunnille: https://www.kuntaliitto.fi/elinvoima-ja-tyollisyys/tyollisyys/kuntakokeilut-2020

Ilmoittaudu Helsingin työllisyysklinikalle.

Ilmoittaudu Tampereen työllisyysklinikalle.

Erja Lindberg, kehittämispäällikkö, p. 050-3814 096

Uusi henkilöstömitoitus nostaa merkittävästi ikääntyneiden palvelujen kustannuksia10.10.2019 11:40:51 EESTTiedote

Vuonna 2018 tehostetussa palveluasumisessa asui 7,6 % 75 vuotta täyttäneistä (39 000 henkilöä). Kustannukset ja henkilöstön tarve nousevat joka tapauksessa suurten ikäluokkien ikääntyessä. Nousu on maltillisempaa, jos ikääntyneet voivat asua pidempään kotona. Kunnat voivat kehittää kotihoitoa ja muita kotona asumista tukevia palveluita, mikä vaikuttaa siihen, kuinka moni 75 vuotta täyttäneistä tarvitsee tehostettua palveluasumista.