Työllisyysrahasto vahvistaa työttömyysturvamenojen rahoitusta

Työllisyysrahasto tiedotti 25.3.2020, että koronaviruksen aiheuttama äkkijyrkkä lomautusten lisääntyminen ja työttömyyden kasvu tulevat johtamaan työttömyysturvamenojen merkittävään nousemiseen. Samalla todettiin, että huolimatta rahaston hyvästä kassatilanteesta ja suhdannepuskurin kertymästä on todennäköistä, että Työllisyysrahasto joutuu maksuvalmiutensa varmistamiseksi turvautumaan merkittävään lainanottoon.

Työllisyysrahastolla on voimassa oleva, määrältään 400 miljoonan euron, valmiusluottolimiitti (RCF) neljän pankin kanssa. Limiittisopimus erääntyy 20.4.2020.

Työllisyysrahasto on uudistanut valmiusluottolimiitit allekirjoittamalla 9.4.2020 vastaavat, yhteismäärältään 800 miljoonan euron sopimukset seuraavien pankkien kanssa: Danske Bank A/S, Suomen sivuliike, Nordea Bank Oyj, OP Yrityspankki Oyj, Swedbank AB (publ) ja Svenska Handelsbanken AB (julk), Suomen Sivukonttoritoiminta. Valmiusluottolimiittien voimassaoloaika on kaksi vuotta ja niihin liittyy yhden vuoden jatko-optio, jonka käyttäminen edellyttää kuitenkin pankkien myötävaikutusta.

Työllisyysrahasto on jättänyt 3.4.2020 Valtiovarainministeriölle hakemuksen valtion takauksen saamiseksi edellä mainituille lainoille. Takaus edellyttää eduskunnan päätöstä.

Työllisyysrahaston talous- ja rahoitusjohtaja Tapio Oksanen tiivistää sopimusten merkityksen: ”Olemme erittäin tyytyväisiä ja iloisia siitä, että saimme haastavassa tilanteessa sovittua nopealla aikataululla merkittävät valmiusluottolimiitit yhteistyöpankkiemme kanssa. Toteuttamamme rahoitusjärjestely tarjoaa meille lisää vaihtoehtoja velkarahoituksessa nykyisen yritystodistusohjelman lisäksi. Haluan myös kiittää kaikkia järjestelyissä mukana olevia pankkeja vahvasta sitoutumisesta Työllisyysrahaston rahoitusrakenteen vahvistamisessa työttömyysturvan rahoituksen turvaamiseksi.”

Työllisyysrahasto jatkaa muiden toimenpiteiden valmistelua, joilla voidaan turvata rahaston maksuvalmius ja työttömyyspäivärahojen maksaminen. Tämä edellyttää muun muassa valtiovallan toimenpiteitä rahoituksen turvaamiseksi.

Tapio Oksanen
talous- ja rahoitusjohtaja
Twitter: @OksTapio

Janne Metsämäki
Twitter: @JanneMetsamaki

Materiaalipyynnöt:
viestinta@tyollisyysrahasto.fi

Työllisyysrahasto on antanut STM:lle arvion työttömyysvakuutusmaksujen tasosta vuodelle 20215.5.2020 11:21:34 EESTTiedote

Työllisyysrahasto on esittänyt sosiaali- ja terveysministeriölle arvion, että työnantajan ja työntekijän työttömyysvakuutusmaksujen yhteismäärää olisi tarpeen korottaa 0,70 -1,50 prosenttiyksiköllä siinä tapauksessa, että valtio osallistuu lomautusmenojen rahoitukseen vuosina 2020 ja 2021. Ilman valtion osallistumista olisi maksujen korotustarve 1,00 - 2,00 prosenttiyksikköä vuodelle 2021.

Employment Fund Strengthens Financing of Unemployment Benefit Costs9.4.2020 15:27:30 EESTPress release

On 25 March 2020, the Employment Fund announced that the sudden increase in layoffs and unemployment caused by the coronavirus will lead to a significant increase in unemployment benefit costs. At the same time, it was stated that despite the fund’s good cash situation and accrued business cycle buffer, it is likely that the Employment Fund will have to take out a significant loan in order to secure its solvency.