Työmarkkinabarometri ja osaajapulatutkimus: Suomessa työnantajien rekrytointiaikeet ovat korkeimmillaan samanaikaisesti globaalin mittaushistorian pahimman osaajapulan kanssa

ManpowerGroupin työmarkkinabarometrin tulokset ennustavat työnantajien rekrytointiaikeiden olevan korkeimmillaan 10 vuoteen kolmoskvartaalilla. Barometrin työllistämisnäkymiä kuvaava kausitasoitettu indikaattori on +36 prosenttiyksikköä. Edelliseen neljännekseen verrattuna nousua on +6 prosenttiyksikköä ja vastaavaan aikaan vuosi sitten kasvua on +25 prosenttiyksikköä. Työmarkkinabarometrin kanssa samaan aikaan toteutetun osaajapulatutkimuksen mukaan osaajapula on globaalisti korkeimmillaan 16 vuoteen. Työnantajista 75 % kertoo vaikeuksistaan löytää tarvittavaa osaamista. Suomessa 70 % työnantajista raportoi vastaavista haasteista.

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä www.manpowergroup.fi, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

”Ilahduttaa havaita, että kaikista ulkoisista uhkista ja epävarmuuksista huolimatta Suomen yritysten työllistämisnäkymät seuraavalle vuosineljännekselle ovat erittäin vahvat. Tutkimuksen tulos on vuonna 2012 alkaneen Suomen mittaushistorian kovin ja tulokset ovat korkealla tasolla kaikilla toimialoilla sekä myös alueellisesti”, kommentoi ManpowerGroup Suomen ja Baltian toimitusjohtaja Matti Kariola työmarkkinabarometrin tuloksia.

Vuosittaisella kasvulla mitattuna Suomen työllistämisnäkymät ovat EMEA-alueella toisella sijalla, 12 prosenttiyksikköä enemmän kuin alueen keskimääräinen vuosikasvu. Maailmanlaajuisesti Suomen vuosikasvu on yhdeksännellä sijalla, ylittäen 40 maan keskiarvon 7 yksiköllä. Tutkimus tehtiin ajalla 1.-29.4.2022.

Työllistämisnäkymät ovat tasaisen hyvät kaikkialla Suomessa. Parhaalta työllistämisaikeet näyttävät Itä- ja Pohjois-Suomessa.  Vahvin työllistäjä näyttää kolmoskvartaalilla olevan Muut palvelut (+61) (sisältää yritysten ja organisaatioiden hallinto- ja tukifunktio ja muun palvelutoiminnan). Toiseksi vahvimmat työllisyysnäkymät ovat Pankki-, rahoitus-, vakuutus- ja kiinteistöalalla (+51). Kolmantena tulee IT, tekniikka, televiestintä, viestintä ja media (+47). Katso tiedotteen lopusta listaus, jossa työllistämisnäkymät eri puolilla Suomea ja eri toimialoilla.

Samaan aikaan työmarkkinabarometrin kanssa toteutettiin osaajapulatutkimus. Eniten osaajapulasta kärsitään Länsi-Suomessa (72 %) ja Etelä-Suomessa (70 %). Pohjois-Suomen (66 %) ja Itä-Suomen (65 %) tulosten jäädessä vain hiukan jälkeen. Eniten osaajien puutteesta kärsivät Hotellit ja ravintolat (88 %), Muu tuotanto (84 %), Tukku- ja vähittäiskauppa (81 %), Koulutus, terveys, sosiaalityö ja julkinen hallinto -ala (77 %) Muut palvelut (74 %), IT, tekniikka, televiestintä ja media (70 %) Teollisuus (67 %) ja Rakentaminen (65 %).

”Työllistämisnäkymien kanssa samaan aikaan tutkimamme osaajapula on pahentunut. Jopa 70 % yrityksistä kokee haasteita osaajien saatavuudessa. Pahentuvalla osaajapulalla voi olla myös oma vaikutuksensa työllistämisnäkymiin, sillä vaikeudet osaajien palkkauksessa voivat siirtää tarpeita eteenpäin ja lisätä ns. patoutunutta kysyntää entisestään. Osaajapula on noussut monilla toimialoilla yritysten suurimmaksi kasvun haasteeksi ja siten sen ratkaiseminen nopeasti on meidän kaikkien yhteinen asia. Kohtaanto-ongelman ratkaisut löytyvät ulkomaisen työvoiman lisäämisestä, ketteristä osaamisen kehittämisen koulutusmalleista sekä työhön liittyvien kannustinloukkujen poistamisesta”, kommentoi ManpowerGroup Suomen ja Baltian toimitusjohtaja Matti Kariola osaajapulatutkimuksen tuloksia.

Globaalisti vahva optimismi jatkuu työllisyysnäkymissä. Parhaimmat työllistämisnäkymät ovat Meksikossa, Brasiliassa ja Intiassa. ManpowerGroupin työmarkkinabarometriin osallistui 40 353 työnantajaa 40 maasta. Suomessa tutkimukseen osallistui 519 työnantajaa.

Työllistämisnäkymät Q3/2022 eri puolilla Suomea:

• Itä-Suomi +36
  • Pohjois-Suomi +36
  • Etelä-Suomi +35
  • Länsi-Suomi +23

Työllistämisnäkymät Q3/2022 eri toimialoilla Suomessa:

• Muut palvelut + 61
  • Pankki-, rahoitus-, vakuutus- ja kiinteistöala +51
  • IT, tekniikka, televiestintä, viestintä ja media +49
  • Muu teollisuus +47
  • Tukku- ja vähittäiskauppa +44
  • Majoitus- ja ravitsemistoiminta +40
  • Rakentamimen +30
  • Teollisuus +27
  • Alkutuotanto +17
  • Koulutus, terveys, sosiaalityö ja julkinen hallinto +8

Suomen työmarkkinabarometria koskevat lisätiedot ja liitteet voit ladata osoitteesta https://go.manpowergroup.com/meos

Raportti Suomen tuloksista Q3 2022

Infograafi Suomen tuloksista

Vuoden 2022 neljännen kvartaalin työllistämisaikeet julkistetaan 13.9.2022.

Huhtikuussa 2022 tehty ManpowerGroupin työmarkkinabarometri on kattavin, tulevaisuuteen katsova työllisyystutkimus, jota käytetään maailmanlaajuisesti. Työllisyysnäkymiä kuvaava indikaattori lasketaan ottamalla niiden työnantajien prosenttiosuus, jotka ennakoivat rekrytointiaktiivisuuden lisääntymistä, ja vähentämällä tästä niiden työnantajien prosenttiosuus, jotka ennakoivat rekrytointiaktiivisuuden vähenemistä. Suomessa tutkimukseen osallistui 519 työnantajaa. Katso ManpowerGroupin Työmarkkinabarometrin täydelliset tulokset osoitteessa https://go.manpowergroup.com/meos. Työmarkkinabarometrillä on 60-vuotisjuhlavuosi.

Yhteydenotot

Henna Karjalainen, markkinointi- ja viestintäjohtaja
henna.karjalainen@manpowergroup.fi

Henkilöstöpalveluyritys ManpowerGroup

ManpowerGroup® on henkilöstö- ja työvoimaratkaisujen sekä ulkoistettujen palveluratkaisujen asiantuntija, kehittäjä ja tuottaja. Yhtiö työllistää joka päivä 600 000 ihmistä eri osaamisalueilla ja toimialoilla 80 maassa. Manpower®, Experis® ja Talent Solutions palvelevat 400 000 asiakasorganisaatiota tarjoamalla niiden muuttuviin työvoimatarpeisiin kattavan valikoiman HR-ratkaisuja – henkilöstövuokrauksesta rekrytointiin ja uramuutospalveluihin sekä ulkoistettuihin palveluratkaisuihin. Pohjoismaissa ja Baltiassa yhtiö on markkinajohtaja. ManpowerGroup on sitoutunut monimuotoisen ja yhdenvertaisen työelämän edistämiseen. Vuonna 2022 yhtiö valittiin 13. kerran World’s Most Ethical Companies® -listalle. Lue lisää toiminnastamme ja palveluistamme osoitteessa www.manpowergroup.fi

Suomalaiset työnantajien työllistämisaikeet maltillisessa kasvussa toisella vuosineljänneksellä22.3.2022 05:00:00 EET | Tiedote

ManpowerGroupin tänään julkistamat työmarkkinabarometrin tulokset ennustavat rekrytointimarkkinoiden maltillista kasvua Suomessa toiselle vuosineljännekselle. Barometrin työllistämisnäkymiä kuvaava kausitasoitettu indikaattori on +22 prosenttiyksikköä. Edelliseen neljännekseen verrattuna laskua on -5 prosenttiyksikköä ja vastaavaan aikaan vuosi sitten kasvua on 20 prosenttiyksikköä.

Työmarkkinabarometri: Rekrytointimarkkinoille odotettavissa nopeaa kasvua ensimmäiselle vuosineljännekselle14.12.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Suomalaiset työnantajat odottavat nopeasti kasvavaa rekrytointimarkkinaa tammi-maaliskuussa 2022. ManpowerGroupin työmarkkinabarometrin tulosten mukaan kausitasoitettu työllisyysnäkymiä kuvaava indikaattori on +24 prosenttiyksikköä. Toimialoista positiivisimmalta näyttää teknologia, media ja telekommunikaatio. Parhaimmat työllisyysnäkymät ovat tutkimuksen mukaan Länsi-Suomessa.

Työmarkkinabarometri: Työnantajien työllistämisaikeet korkeimmillaan 9 vuoteen14.9.2021 06:30:00 EEST | Tiedote

ManpowerGroupin tänään julkistamat työmarkkinabarometrin tulokset ennustavat suomalaisten työnantajien työllistämisaikeiden olevan korkeimmillaan mittaushistorian aikana. Tutkimuksen työllistämisnäkymiä kuvaava kausitasoitettu indikaattori on +23. Verrattuna edellisen kvartaalin indikaattoriin kasvua on 11 prosenttiyksikköä ja vastaavaan aikaan vuosi sitten 26 prosenttiyksikköä.

ManpowerGroups arbetsmarknadsbarometer: Äntligen finns tillväxt i sikte – sysselsättningsförväntningarna på den finska arbetsmarknaden blir starkare för juli-september8.6.2021 06:30:00 EEST | Tiedote

HELSINGFORS 8.6.2021. ManpowerGroups arbetsmarknadsbarometer för 2021 tredje kvartal har publicerats idag. Resultatet visar att sysselsättningstrenden blir starkare under juli-september: 31 % av arbetsgivarna har planer att öka mängden anställda, 18 % tror att mängden anställda kommer att minska och 47 % ser att mängden anställda kommer att bli oförändrad. Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. När siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +6. Sysselsättningstrenden blir starkare med 4 procentenheter från förra kvartalet och 13 procentenheter från ett år tidigare.