Työmarkkinabarometri: Rekrytointimarkkinoille odotettavissa nopeaa kasvua ensimmäiselle vuosineljännekselle

Suomalaiset työnantajat odottavat nopeasti kasvavaa rekrytointimarkkinaa tammi-maaliskuussa 2022. ManpowerGroupin työmarkkinabarometrin tulosten mukaan kausitasoitettu työllisyysnäkymiä kuvaava indikaattori on +24 prosenttiyksikköä. Toimialoista positiivisimmalta näyttää teknologia, media ja telekommunikaatio. Parhaimmat työllisyysnäkymät ovat tutkimuksen mukaan Länsi-Suomessa.

”Vuosi 2022 alkaa hyvissä työllistämisnäkymissä, mikä indikoi positiivista talouden kehitystä”, sanoo Matti Kariola, ManpowerGroup Suomen ja Baltian alueen toimitusjohtaja ja jatkaa, ”hyvien työllistämisnäkymien pullonkaulana on osaajapula, joka estää tai vähintään hidastaa hyvää kehitystä. Osaajapulaa on mahdollista lievittää ulkomaisen työvoiman avulla, tarjoamalla osaajille täydentävää täsmäkoulutusta sekä poistamalla työllistymistä heikentäviä kannustinloukkuja.”

Toimialoista teknologia, media ja telekommunikaatio vahvin

Teknologia, media ja telekommunikaatio -alalla työllisyysnäkymät ovat vahvimmat. Alan työllisyysnäkymiä kuvaava indikaattori on +41 prosenttiyksikköä. Heikoimmat työllisyysnäkymät ovat tukku- ja vähittäiskaupan alalla, jossa indikaattorin arvo on +8.

Positiivisimmat työllisyysnäkymät Länsi-Suomessa

Maantieteellisesti tarkasteltuna Länsi-Suomen alueelle barometri ennustaa vahvinta työllisyyskehitystä vuoden ensimmäiselle neljännekselle. Alueen työllisyysnäkymiä kuvaava indikaattori on +38. Itä-Suomi on noussut ja siellä indikaattorin arvo on +22. Etelä-Suomi on yksi heikoimmista alueista, jossa indikaattorin arvo on +20. Pudotusta edellisestä kvartaalista on 6 prosenttiyksikköä. Pohjois-Suomen alueelle työllisyysnäkymiä kuvaavan indikaattorin arvoksi tulee myös 20, mutta pudotusta edellisestä kvartaalista on 3 prosenttiyksikköä.

Rekrytointinäkymät pysyvät korkealla ensimmäisellä neljänneksellä maailmanlaajuisesti

60 vuotta täyttävässä ManpowerGropin työmarkkinabarometrissa 39 000 työnantajaa 36 maasta tutkimukseen osallistuneista 40:sta ilmoitti edellistä vuosineljännestä paremmasta työllisyyskehityksestä. Vahvimmat työllisyysnäkymät ovat Perussa (+51), Intiassa (+49) ja Alankomaissa (+47) ja heikoimmat Japanissa (+11), Taiwanissa (+13) ja Singaporessa (+14).
Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä tietopankki.manpower.fi, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Kuva: Työllisyysnäkymät eri maissa ensimmäisellä vuosineljänneksellä 2022.

ManpowerGroupin seuraavan työmarkkinabarometrin neljännesvuosikatsauksen tulokset julkaistaan 8.3.2022.

ManpowerGroupin työmarkkinabarometri mittaa työnantajien työllistämisaikeita neljännesvuosittain. Ensimmäinen työmarkkinabarometri toteutettiin Yhdysvalloissa 60 vuotta sitten, ja se on yksi luotetuimmista työllisyyttä koskevista tutkimuksista maailmassa. Suomessa kyselyyn osallistui 500 työnantajaa.

Suomen työmarkkinabarometria koskevat lisätiedot ja liitteet voit ladata osoitteesta https://www.manpowergroup.fi/Ajankohtaista1/

Henna Karjalainen, markkinointi- ja viestintäjohtaja
henna.karjalainen@manpowergroup.fi

ManpowerGroup® on johtava globaali henkilöstö- ja työvoimaratkaisujen sekä ulkoistettujen palveluratkaisujen asiantuntija, kehittäjä ja tuottaja, joka auttaa organisaatioita uudistumaan nopeasti muuttuvassa työn maailmassa. Tarjoamme innovatiivisia ratkaisuja sadoille tuhansille organisaatioille vuosittain työllistämällä samalla miljoonia osaavia ammattilaisia merkityksellisiin tehtäviin useilla aloilla ja osaamisalueilla. Asiantuntijabrändimme Manpower®, Experis® ja Talent Solutions palvelevat hakijoita ja asiakkaita yli 75 maassa. Olemme jatkaneet työtämme yli 70 vuoden ajan. Pohjoismaissa ja Baltiassa yhtiö on markkinajohtaja. Työmme monimuotoisen työelämän puolesta saa jatkuvasti tunnustusta. Vuonna 2021 yhtiö valittiin 12. kerran World’s Most Ethical Companies® -listalle. Lue lisää toiminnastamme ja palveluistamme osoitteessa www.manpowergroup.com

Työmarkkinabarometri ja osaajapulatutkimus: Suomessa työnantajien rekrytointiaikeet ovat korkeimmillaan samanaikaisesti globaalin mittaushistorian pahimman osaajapulan kanssa14.6.2022 05:45:00 EEST | Tiedote

ManpowerGroupin työmarkkinabarometrin tulokset ennustavat työnantajien rekrytointiaikeiden olevan korkeimmillaan 10 vuoteen kolmoskvartaalilla. Barometrin työllistämisnäkymiä kuvaava kausitasoitettu indikaattori on +36 prosenttiyksikköä. Edelliseen neljännekseen verrattuna nousua on +6 prosenttiyksikköä ja vastaavaan aikaan vuosi sitten kasvua on +25 prosenttiyksikköä. Työmarkkinabarometrin kanssa samaan aikaan toteutetun osaajapulatutkimuksen mukaan osaajapula on globaalisti korkeimmillaan 16 vuoteen. Työnantajista 75 % kertoo vaikeuksistaan löytää tarvittavaa osaamista. Suomessa 70 % työnantajista raportoi vastaavista haasteista.

Suomalaiset työnantajien työllistämisaikeet maltillisessa kasvussa toisella vuosineljänneksellä22.3.2022 05:00:00 EET | Tiedote

ManpowerGroupin tänään julkistamat työmarkkinabarometrin tulokset ennustavat rekrytointimarkkinoiden maltillista kasvua Suomessa toiselle vuosineljännekselle. Barometrin työllistämisnäkymiä kuvaava kausitasoitettu indikaattori on +22 prosenttiyksikköä. Edelliseen neljännekseen verrattuna laskua on -5 prosenttiyksikköä ja vastaavaan aikaan vuosi sitten kasvua on 20 prosenttiyksikköä.

Työmarkkinabarometri: Työnantajien työllistämisaikeet korkeimmillaan 9 vuoteen14.9.2021 06:30:00 EEST | Tiedote

ManpowerGroupin tänään julkistamat työmarkkinabarometrin tulokset ennustavat suomalaisten työnantajien työllistämisaikeiden olevan korkeimmillaan mittaushistorian aikana. Tutkimuksen työllistämisnäkymiä kuvaava kausitasoitettu indikaattori on +23. Verrattuna edellisen kvartaalin indikaattoriin kasvua on 11 prosenttiyksikköä ja vastaavaan aikaan vuosi sitten 26 prosenttiyksikköä.

ManpowerGroups arbetsmarknadsbarometer: Äntligen finns tillväxt i sikte – sysselsättningsförväntningarna på den finska arbetsmarknaden blir starkare för juli-september8.6.2021 06:30:00 EEST | Tiedote

HELSINGFORS 8.6.2021. ManpowerGroups arbetsmarknadsbarometer för 2021 tredje kvartal har publicerats idag. Resultatet visar att sysselsättningstrenden blir starkare under juli-september: 31 % av arbetsgivarna har planer att öka mängden anställda, 18 % tror att mängden anställda kommer att minska och 47 % ser att mängden anställda kommer att bli oförändrad. Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. När siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +6. Sysselsättningstrenden blir starkare med 4 procentenheter från förra kvartalet och 13 procentenheter från ett år tidigare.