Työmarkkinabarometri: Rekrytointimarkkinoille odotettavissa nopeaa kasvua ensimmäiselle vuosineljännekselle

Suomalaiset työnantajat odottavat nopeasti kasvavaa rekrytointimarkkinaa tammi-maaliskuussa 2022. ManpowerGroupin työmarkkinabarometrin tulosten mukaan kausitasoitettu työllisyysnäkymiä kuvaava indikaattori on +24 prosenttiyksikköä. Toimialoista positiivisimmalta näyttää teknologia, media ja telekommunikaatio. Parhaimmat työllisyysnäkymät ovat tutkimuksen mukaan Länsi-Suomessa.

”Vuosi 2022 alkaa hyvissä työllistämisnäkymissä, mikä indikoi positiivista talouden kehitystä”, sanoo Matti Kariola, ManpowerGroup Suomen ja Baltian alueen toimitusjohtaja ja jatkaa, ”hyvien työllistämisnäkymien pullonkaulana on osaajapula, joka estää tai vähintään hidastaa hyvää kehitystä. Osaajapulaa on mahdollista lievittää ulkomaisen työvoiman avulla, tarjoamalla osaajille täydentävää täsmäkoulutusta sekä poistamalla työllistymistä heikentäviä kannustinloukkuja.”

Toimialoista teknologia, media ja telekommunikaatio vahvin

Teknologia, media ja telekommunikaatio -alalla työllisyysnäkymät ovat vahvimmat. Alan työllisyysnäkymiä kuvaava indikaattori on +41 prosenttiyksikköä. Heikoimmat työllisyysnäkymät ovat tukku- ja vähittäiskaupan alalla, jossa indikaattorin arvo on +8.

Positiivisimmat työllisyysnäkymät Länsi-Suomessa

Maantieteellisesti tarkasteltuna Länsi-Suomen alueelle barometri ennustaa vahvinta työllisyyskehitystä vuoden ensimmäiselle neljännekselle. Alueen työllisyysnäkymiä kuvaava indikaattori on +38. Itä-Suomi on noussut ja siellä indikaattorin arvo on +22. Etelä-Suomi on yksi heikoimmista alueista, jossa indikaattorin arvo on +20. Pudotusta edellisestä kvartaalista on 6 prosenttiyksikköä. Pohjois-Suomen alueelle työllisyysnäkymiä kuvaavan indikaattorin arvoksi tulee myös 20, mutta pudotusta edellisestä kvartaalista on 3 prosenttiyksikköä.

Rekrytointinäkymät pysyvät korkealla ensimmäisellä neljänneksellä maailmanlaajuisesti

60 vuotta täyttävässä ManpowerGropin työmarkkinabarometrissa 39 000 työnantajaa 36 maasta tutkimukseen osallistuneista 40:sta ilmoitti edellistä vuosineljännestä paremmasta työllisyyskehityksestä. Vahvimmat työllisyysnäkymät ovat Perussa (+51), Intiassa (+49) ja Alankomaissa (+47) ja heikoimmat Japanissa (+11), Taiwanissa (+13) ja Singaporessa (+14).
Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä tietopankki.manpower.fi, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Kuva: Työllisyysnäkymät eri maissa ensimmäisellä vuosineljänneksellä 2022.

ManpowerGroupin seuraavan työmarkkinabarometrin neljännesvuosikatsauksen tulokset julkaistaan 8.3.2022.

ManpowerGroupin työmarkkinabarometri mittaa työnantajien työllistämisaikeita neljännesvuosittain. Ensimmäinen työmarkkinabarometri toteutettiin Yhdysvalloissa 60 vuotta sitten, ja se on yksi luotetuimmista työllisyyttä koskevista tutkimuksista maailmassa. Suomessa kyselyyn osallistui 500 työnantajaa.

Suomen työmarkkinabarometria koskevat lisätiedot ja liitteet voit ladata osoitteesta https://www.manpowergroup.fi/Ajankohtaista1/

Henna Karjalainen, markkinointi- ja viestintäjohtaja
henna.karjalainen@manpowergroup.fi

ManpowerGroup® on johtava globaali henkilöstö- ja työvoimaratkaisujen sekä ulkoistettujen palveluratkaisujen asiantuntija, kehittäjä ja tuottaja, joka auttaa organisaatioita uudistumaan nopeasti muuttuvassa työn maailmassa. Tarjoamme innovatiivisia ratkaisuja sadoille tuhansille organisaatioille vuosittain työllistämällä samalla miljoonia osaavia ammattilaisia merkityksellisiin tehtäviin useilla aloilla ja osaamisalueilla. Asiantuntijabrändimme Manpower®, Experis® ja Talent Solutions palvelevat hakijoita ja asiakkaita yli 75 maassa. Olemme jatkaneet työtämme yli 70 vuoden ajan. Pohjoismaissa ja Baltiassa yhtiö on markkinajohtaja. Työmme monimuotoisen työelämän puolesta saa jatkuvasti tunnustusta. Vuonna 2021 yhtiö valittiin 12. kerran World’s Most Ethical Companies® -listalle. Lue lisää toiminnastamme ja palveluistamme osoitteessa www.manpowergroup.com

Työmarkkinabarometri: Työnantajien työllistämisaikeet korkeimmillaan 9 vuoteen14.9.2021 06:30:00 EEST | Tiedote

ManpowerGroupin tänään julkistamat työmarkkinabarometrin tulokset ennustavat suomalaisten työnantajien työllistämisaikeiden olevan korkeimmillaan mittaushistorian aikana. Tutkimuksen työllistämisnäkymiä kuvaava kausitasoitettu indikaattori on +23. Verrattuna edellisen kvartaalin indikaattoriin kasvua on 11 prosenttiyksikköä ja vastaavaan aikaan vuosi sitten 26 prosenttiyksikköä.

ManpowerGroups arbetsmarknadsbarometer: Äntligen finns tillväxt i sikte – sysselsättningsförväntningarna på den finska arbetsmarknaden blir starkare för juli-september8.6.2021 06:30:00 EEST | Tiedote

HELSINGFORS 8.6.2021. ManpowerGroups arbetsmarknadsbarometer för 2021 tredje kvartal har publicerats idag. Resultatet visar att sysselsättningstrenden blir starkare under juli-september: 31 % av arbetsgivarna har planer att öka mängden anställda, 18 % tror att mängden anställda kommer att minska och 47 % ser att mängden anställda kommer att bli oförändrad. Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. När siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +6. Sysselsättningstrenden blir starkare med 4 procentenheter från förra kvartalet och 13 procentenheter från ett år tidigare.

ManpowerGroupin työmarkkinabarometri: Kasvua vihdoin näkyvissä – suomalaisten työnantajien työllistämisaikeet vahvistuvat heinä-syyskuulle8.6.2021 06:30:00 EEST | Tiedote

HELSINKI 8.6.2021. ManpowerGroupin työmarkkinabarometri vuoden 2021 kolmannelle kvartaalille on julkaistu tänään. Barometrin tulosten perusteella työllistämisaikeet vahvistuvat heinä-syyskuussa: työnantajista 31 % suunnittelee henkilöstölisäyksiä, 18 % ennakoi henkilöstövähennyksiä ja 47 % uskoo henkilöstömääränsä pysyvän ennallaan. Saldoluku on +13, ja kun siinä huomioidaan kausitasoitus , on henkilöstömäärän muutoksen saldoluku +6. Rekrytointiaikeet vahvistuvat 4 prosenttiyksikköä edellisestä vuosineljänneksestä ja 13 prosenttiyksikköä vuodentakaisesta.

ManpowerGroupin työmarkkinabarometri: suomalaisten työnantajien työllistämisaikeet Euroopan heikoimpia9.3.2021 06:15:00 EET | Tiedote

ManpowerGroupin työmarkkinabarometri vuoden 2021 toiselle kvartaalille on julkaistu tänään. Barometrin tulosten perusteella työllistämisaikeet pysyvät vielä huhti-kesäkuussakin alavireisinä. Suomalaisista työnantajista 11 % ennakoi henkilöstölisäyksiä, 5 % henkilöstövähennyksiä ja 76 % uskoo henkilöstömääränsä pysyvän ennallaan, jolloin kausitasoittamaton saldoluku on +6. Kun tuloksissa huomioidaan kausitasoitus , on henkilöstömäärän muutoksen saldoluku -2. Rekrytointiaikeet heikkenevät 4 prosenttiyksikköä edellisestä vuosineljänneksestä ja 7 prosenttiyksikköä vuodentakaisesta.

Koronapandemia on nopeuttanut digitalisaatiota, mutta polarisoinut työmarkkinoita10.2.2021 06:30:00 EET | Tiedote

COVID-19-pandemia on saanut yritykset nopeuttamaan digitalisointisuunnitelmiaan, selviää Davosin virtuaalisessa talousfoorumissa julkaistusta ManpowerGroupin tutkimuksesta. Yli 26 000 työnantajan vastaukset kattava tutkimus näyttää, että yritykset, jotka digitalisoivat eniten, luovat eniten työpaikkoja. Samalla työmarkkinat jakaantuvat kuitenkin yhä vahvemmin voittajiin ja häviäjiin: erityistaidoille ja korkean tason osaamiselle riittää kysyntää samalla kun yhä useampi on vaarassa syrjäytyä ja marginalisoitua vanhentuneen osaamisensa tai koronan vuoksi hävinneen kysynnän vuoksi.