Työmarkkinabarometri: Työnantajien työllistämisaikeet korkeimmillaan 9 vuoteen

ManpowerGroupin tänään julkistamat työmarkkinabarometrin tulokset ennustavat suomalaisten työnantajien työllistämisaikeiden olevan korkeimmillaan mittaushistorian aikana. Tutkimuksen työllistämisnäkymiä kuvaava kausitasoitettu indikaattori on +23. Verrattuna edellisen kvartaalin indikaattoriin kasvua on 11 prosenttiyksikköä ja vastaavaan aikaan vuosi sitten 26 prosenttiyksikköä.

Työllistämisaikeiden kasvua löytyy kaikilta tutkituilta seitsemältä sektorilta. Eniten kasvua on talous- ja hallintopalveluissa, kaupan alalla sekä teollisuudessa. Maantieteellisesti työllisyysnäkymät ovat hyvät kaikkialla Suomessa. Eniten työllistämistarvetta löytyy Etelä-Suomen läänissä.

Globaalisti työllistämisnäkymät ovat myös hyvät. Työnantajat 41 maassa odottavat työllistämisaikeiden vahvistuvan. Tutkimukseen osallistui työnantajia 43 maasta. Euroopassa 25 maata 26 maasta arvioi työllisyyskehityksen positiiviseksi vuoden viimeisellä kvartaalilla. Henkilöstöpalveluyritys ManpowerGroupin työmarkkinabarometriin osallistui 44 945 työnantajaa 43 maasta. Suomessa tutkimukseen haastateltiin 624 työnantajaa.

”Erittäin suotuisasti kehittyneet työllisyysnäkymät luovat vahvaa uskoa kasvuun tuleville kuukausille”, sanoo Matti Kariola, henkilöstöpalveluyritys ManpowerGroup Suomen ja Baltian alueen toimitusjohtaja ja jatkaa, ”varjon hyvän kehityksen päälle heittää pohjalla vellova työvoima- ja osaajapula, joiden taklaamiseksi niin yritysten kuin viranomaisten on ryhdyttävä toimiin. Nousun hyödyntämiseksi on tehtävä rohkeasti päätöksiä, joilla kaikki alihyödynnetyt työvoimareservit saadaan käyttöön.”

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä tietopankki.manpower.fi, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Kuva: Suomalaisten työnantajien työllistämisaikeita kuvaavan indikaattorin kehitys.

[1]Suomen työmarkkinabarometrin tuloksissa huomioidaan kausitasoitettu data. Kausitasoitus on laskennallinen menetelmä, jonka avulla tutkimustuloksista pyritään poistamaan säännöllisenä toistuva kausivaihtelu, joka liittyy esimerkiksi vuodenaikoihin, pyhäpäiviin, lomakausiin ja eri toimialojen sesonkivaihteluihin. Saldoluku saadaan, kun henkilöstömääränsä lisäämistä suunnittelevien työnantajien prosenttiosuudesta vähennetään henkilöstömääränsä vähentämistä suunnittelevien työnantajien prosenttiosuus.

Kuva: Indikaattorin kehitys eri maissa verrattuna edelliseen kvartaaliin.

Suomen työmarkkinabarometria koskevat lisätiedot ja liitteet voit ladata osoitteesta https://www.manpowergroup.fi/Ajankohtaista1/

Kaikkien 43 maan tulokset ovat nähtävissä interaktiivisella ManpowerGroup Employment Outlook Survey Explorer -työkalulla https://www.manpowergroup.com/DataExplorer/

Vuoden 2022 ensimmäisen kvartaalin työllistämisaikeet julkistetaan 14.12.2021.

Työmarkkinabarometri
Työmarkkinabarometri (ManpowerGroup Employment Outlook Survey) mittaa neljännesvuosittain työnantajien aikomuksia lisätä tai vähentää henkilöstönsä määrää seuraavan kvartaalin aikana. Barometri on lajissaan ainutlaatuinen: se on suurempi, laajempi, pitkäaikaisempi ja kattavampi kuin muut tutkimukset. Barometri lanseerattiin yli 55 vuotta sitten Yhdysvalloissa, ja se on yksi luotetuimmista työllistämisaikeita mittaavista tutkimuksista maailmassa. Suomessa haastateltiin 624 julkisen ja yksityisen sektorin työnantajaa. Kaikki haastatellut vastaavat samaan kysymykseen: ”Miten arvioitte henkilöstön kokonaismäärän toimipisteessänne kehittyvän loka-joulukuun aikana verrattuna meneillään olevaan kvartaaliin?”

Yhteydenotot

Henna Karjalainen, markkinointi- ja viestintäjohtaja
henna.karjalainen@manpowergroup.fi

Henkilöstöpalveluyritys ManpowerGroup

ManpowerGroup® on henkilöstö- ja työvoimaratkaisujen sekä ulkoistettujen palveluratkaisujen asiantuntija, kehittäjä ja tuottaja. Yhtiö työllistää joka päivä 600 000 ihmistä eri osaamisalueilla ja toimialoilla 80 maassa. Manpower®, Experis® ja Talent Solutions palvelevat 400 000 asiakasorganisaatiota tarjoamalla niiden muuttuviin työvoimatarpeisiin kattavan valikoiman HR-ratkaisuja – henkilöstövuokrauksesta rekrytointiin ja uramuutospalveluihin sekä ulkoistettuihin palveluratkaisuihin. Pohjoismaissa ja Baltiassa yhtiö on markkinajohtaja. ManpowerGroup on sitoutunut monimuotoisen ja yhdenvertaisen työelämän edistämiseen. Vuonna 2021 yhtiö valittiin 12. kerran World’s Most Ethical Companies® -listalle. Lue lisää toiminnastamme ja palveluistamme osoitteessa www.manpowergroup.fi

Työmarkkinabarometri ja osaajapulatutkimus: Suomessa työnantajien rekrytointiaikeet ovat korkeimmillaan samanaikaisesti globaalin mittaushistorian pahimman osaajapulan kanssa14.6.2022 05:45:00 EEST | Tiedote

ManpowerGroupin työmarkkinabarometrin tulokset ennustavat työnantajien rekrytointiaikeiden olevan korkeimmillaan 10 vuoteen kolmoskvartaalilla. Barometrin työllistämisnäkymiä kuvaava kausitasoitettu indikaattori on +36 prosenttiyksikköä. Edelliseen neljännekseen verrattuna nousua on +6 prosenttiyksikköä ja vastaavaan aikaan vuosi sitten kasvua on +25 prosenttiyksikköä. Työmarkkinabarometrin kanssa samaan aikaan toteutetun osaajapulatutkimuksen mukaan osaajapula on globaalisti korkeimmillaan 16 vuoteen. Työnantajista 75 % kertoo vaikeuksistaan löytää tarvittavaa osaamista. Suomessa 70 % työnantajista raportoi vastaavista haasteista.

Suomalaiset työnantajien työllistämisaikeet maltillisessa kasvussa toisella vuosineljänneksellä22.3.2022 05:00:00 EET | Tiedote

ManpowerGroupin tänään julkistamat työmarkkinabarometrin tulokset ennustavat rekrytointimarkkinoiden maltillista kasvua Suomessa toiselle vuosineljännekselle. Barometrin työllistämisnäkymiä kuvaava kausitasoitettu indikaattori on +22 prosenttiyksikköä. Edelliseen neljännekseen verrattuna laskua on -5 prosenttiyksikköä ja vastaavaan aikaan vuosi sitten kasvua on 20 prosenttiyksikköä.

Työmarkkinabarometri: Rekrytointimarkkinoille odotettavissa nopeaa kasvua ensimmäiselle vuosineljännekselle14.12.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Suomalaiset työnantajat odottavat nopeasti kasvavaa rekrytointimarkkinaa tammi-maaliskuussa 2022. ManpowerGroupin työmarkkinabarometrin tulosten mukaan kausitasoitettu työllisyysnäkymiä kuvaava indikaattori on +24 prosenttiyksikköä. Toimialoista positiivisimmalta näyttää teknologia, media ja telekommunikaatio. Parhaimmat työllisyysnäkymät ovat tutkimuksen mukaan Länsi-Suomessa.

ManpowerGroups arbetsmarknadsbarometer: Äntligen finns tillväxt i sikte – sysselsättningsförväntningarna på den finska arbetsmarknaden blir starkare för juli-september8.6.2021 06:30:00 EEST | Tiedote

HELSINGFORS 8.6.2021. ManpowerGroups arbetsmarknadsbarometer för 2021 tredje kvartal har publicerats idag. Resultatet visar att sysselsättningstrenden blir starkare under juli-september: 31 % av arbetsgivarna har planer att öka mängden anställda, 18 % tror att mängden anställda kommer att minska och 47 % ser att mängden anställda kommer att bli oförändrad. Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. När siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +6. Sysselsättningstrenden blir starkare med 4 procentenheter från förra kvartalet och 13 procentenheter från ett år tidigare.