Työmarkkinakeskusjärjestöt: Yritykset ja työpaikat mukaan energiansäästökampanjaan

SAK
Akava
STTK
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT

Mediatiedote
15.9.2022

Työmarkkinakeskusjärjestöt:
Yritykset ja työpaikat mukaan energiansäästökampanjaan

Yritysten ja muiden organisaatioiden on tärkeää tarttua henkilöstönsä kanssa kaikkiin keinoihin, joilla pystymme itse helpottamaan akuuttia energia-ahdinkoa. Työnantajat ja ammattijärjestöt kehottavat jäseniään liittymään 10.10. käynnistyvään kansalliseen Astetta alemmas -kampanjaan.

Edessä on ennennäkemättömän vaikea energiatalvi. Siksi järjestöjohtajat Jyri Häkämies, Jarkko Eloranta, Pekka Piispanen, Antti Palola ja Markku Jalonen vetoavat jäsenistöönsä:

”Tämän syksyn aikana on käännettävä kaikki kivet, joilla tulevan lämmityskauden energiakustannuksia ja sähkölaskuja pystytään kohtuullistamaan. Systemaattinen ja laaja-alainen energian säästäminen on omissa käsissä oleva toimi, joka vaikuttaa konkreettisesti ja nopeasti. Erityisesti huippukulutuksen aikaan saadut säästöt paitsi pienentävät omaa sähkölaskua, myös alentavat sähkön hintaa kaikille käyttäjille. Näin kollektiivinen hyöty kasvaa entisestään”.

Siksi EK, SAK, Akava, STTK ja KT kehottavat yrityksiä, järjestöjä ja työpaikkoja liittymään työ- ja elinkeinoministeriön Astetta alemmas -energiansäästöohjelmaan, jonka Motiva toteuttaa.

Astetta alemmas -kampanjaan ovat tervetulleita kaikki suomalaiset yritykset, yhteisöt, kunnat, järjestöt ja myös kotitaloudet. Osallistuminen on mahdollista, kun:

• sitoutuu tekemään aidon, konkreettisen ja näkyvän energiansäästöteon lämmityskaudella
  • kertoo eteenpäin omalle henkilökunnalle ja sidosryhmille energiansäästöstä ja sen keinoista.

Energiateko voi olla mikä tahansa omassa organisaatiossa toteutettava konkreettinen toimenpide, jolla säästetään energiaa tai osallistutaan kysyntäjoustoon. Kampanjaan pääsee mukaan Motivan verkkosivuston kautta.

Vaikka yritykset ovat yhdessä henkilöstönsä kanssa jo laajalti sitoutuneet energiatehokkuussopimustoimintaan, kannattaa olla mukana myös tässä kampanjassa ja tehdä löydetyt energiansäästökeinot näkyviksi.

Toimitusjohtaja Jyri Häkämies, Elinkeinoelämän keskusliitto EK
Puheenjohtaja Jarkko Eloranta, SAK
Johtaja Pekka Piispanen, Akava
Puheenjohtaja Antti Palola, STTK
Toimitusjohtaja Markku Jalonen, Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT

EK: johtava asiantuntija Janne Peljo, puh. 040 528 5754
SAK: elinkeinoasioiden päällikkö Lauri Muranen, puh. 040 707 6637
Akava: yhteiskunta-asioiden päällikkö Piia Rekilä, puh. 044 300 9484
STTK: strategia- ja kehittämisjohtaja Taina Vallander, puh. 040 1841 464
KT: pääekonomisti Juho Ruskoaho, puh. 044 532 8467

EU, kauppapolitiikka, Venäjä, pakotteet

EMBARGO 30.11. KLO 17: Porvarihallitus nähdään parhaimpana hallituspohjana30.11.2022 17:00:00 EET | Tiedote

EK:n Taloustutkimuksella teettämän kyselyn mukaan seuraavaksi hallituspohjaksi suurimman kannatuksen kerää porvarihallitus. Kokoomuksen, perussuomalaisten ja keskustan johdolla koottava porvarihallitus saa mittauksessa 28 prosentin kannatuksen. Nykyinen punavihreä hallituspohja (21%) sekä kokoomuksen ja SDP:n johdolla koottava sinipunahallitus (20%) saavat keskenään lähes yhtä suuren kannatuksen.

Elinkeinoelämän luottamus laski marraskuussa28.11.2022 08:00:22 EET | Tiedote

”Yritysten luottamuksen luisuminen kielii talouden laaja-alaisesta hidastumisesta. Teollisuudessa tilauskannat putosivat jo nyt alle normaalina pidetyn tason ja rakentamisessa taiteillaan korkojen noustessa nopeasti. Palveluissa aktiviteettia on vielä riittänyt, vaikka luottamus tulikin alaspäin. Palveluilla on iso merkitys työllisyyden kannalta, mikä taas heijastuu vastaavasti suoraan vähittäiskauppaan, jossa luottamus nousi marraskuussa ainoana päätoimialoista”, sanoo EK:n johtaja Sami Pakarinen.