Työmarkkinakeskusjärjestöt: Yritykset ja työpaikat mukaan energiansäästökampanjaan

SAK
Akava
STTK
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT

Mediatiedote
15.9.2022

Työmarkkinakeskusjärjestöt:
Yritykset ja työpaikat mukaan energiansäästökampanjaan

Yritysten ja muiden organisaatioiden on tärkeää tarttua henkilöstönsä kanssa kaikkiin keinoihin, joilla pystymme itse helpottamaan akuuttia energia-ahdinkoa. Työnantajat ja ammattijärjestöt kehottavat jäseniään liittymään 10.10. käynnistyvään kansalliseen Astetta alemmas -kampanjaan.

Edessä on ennennäkemättömän vaikea energiatalvi. Siksi järjestöjohtajat Jyri Häkämies, Jarkko Eloranta, Pekka Piispanen, Antti Palola ja Markku Jalonen vetoavat jäsenistöönsä:

”Tämän syksyn aikana on käännettävä kaikki kivet, joilla tulevan lämmityskauden energiakustannuksia ja sähkölaskuja pystytään kohtuullistamaan. Systemaattinen ja laaja-alainen energian säästäminen on omissa käsissä oleva toimi, joka vaikuttaa konkreettisesti ja nopeasti. Erityisesti huippukulutuksen aikaan saadut säästöt paitsi pienentävät omaa sähkölaskua, myös alentavat sähkön hintaa kaikille käyttäjille. Näin kollektiivinen hyöty kasvaa entisestään”.

Siksi EK, SAK, Akava, STTK ja KT kehottavat yrityksiä, järjestöjä ja työpaikkoja liittymään työ- ja elinkeinoministeriön Astetta alemmas -energiansäästöohjelmaan, jonka Motiva toteuttaa.

Astetta alemmas -kampanjaan ovat tervetulleita kaikki suomalaiset yritykset, yhteisöt, kunnat, järjestöt ja myös kotitaloudet. Osallistuminen on mahdollista, kun:

• sitoutuu tekemään aidon, konkreettisen ja näkyvän energiansäästöteon lämmityskaudella
  • kertoo eteenpäin omalle henkilökunnalle ja sidosryhmille energiansäästöstä ja sen keinoista.

Energiateko voi olla mikä tahansa omassa organisaatiossa toteutettava konkreettinen toimenpide, jolla säästetään energiaa tai osallistutaan kysyntäjoustoon. Kampanjaan pääsee mukaan Motivan verkkosivuston kautta.

Vaikka yritykset ovat yhdessä henkilöstönsä kanssa jo laajalti sitoutuneet energiatehokkuussopimustoimintaan, kannattaa olla mukana myös tässä kampanjassa ja tehdä löydetyt energiansäästökeinot näkyviksi.

Toimitusjohtaja Jyri Häkämies, Elinkeinoelämän keskusliitto EK
Puheenjohtaja Jarkko Eloranta, SAK
Johtaja Pekka Piispanen, Akava
Puheenjohtaja Antti Palola, STTK
Toimitusjohtaja Markku Jalonen, Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT

EK: johtava asiantuntija Janne Peljo, puh. 040 528 5754
SAK: elinkeinoasioiden päällikkö Lauri Muranen, puh. 040 707 6637
Akava: yhteiskunta-asioiden päällikkö Piia Rekilä, puh. 044 300 9484
STTK: strategia- ja kehittämisjohtaja Taina Vallander, puh. 040 1841 464
KT: pääekonomisti Juho Ruskoaho, puh. 044 532 8467

EU, kauppapolitiikka, Venäjä, pakotteet

Elinkeinoelämä: EU:n on puututtava energia-ahdinkoon – toimien on oltava tehokkaita ja väliaikaisia14.9.2022 11:59:06 EEST | Tiedote

Komission puheenjohtaja von der Leyen korosti tänään vuosipuheessaan EU:n hätätoimien merkitystä energiakriisin selättämisessä. Suomalaisen elinkeinoelämän mukaan on tärkeää hakea EU:n yhteisiä ratkaisuja yritysten, työpaikkojen ja koko yhteiskunnan auttamiseksi yli akuutin energiakriisin. Esitetyistä kriisitoimista EK kannattaa niitä, joilla vaikutetaan suorimmin sähkön hintaan. Puhtaan energian investointeja ei tule vaarantaa windfall-veron tai solidaarisuusmaksun kaltaisilla toimilla.

EK hallituksen budjettiriihestä: Hallitus teki välttämättömiä päätöksiä energiakustannusten leikkaamiseksi – velkaantuminen jatkuu huolestuttavalla tavalla1.9.2022 14:07:01 EEST | Tiedote

Poikkeuksellisessa tilanteessa hallituksen budjettiriihessä tekemät menolisäykset ovat ymmärrettäviä, mutta on pakko alleviivata, että kaikki nämä panostukset tehdään velaksi. Kuten valtiovarainministeri Annika Saarikko itsekin myönsi, julkisessa taloudessa on pitkäaikainen rakenteellinen tulojen ja menojen välinen epätasapaino. Hallitukselta puuttuu kuitenkin suunnitelma epätasapainon korjaamiseksi. Velka lisääntyi budjettiriihessä jopa 1,7 miljardia aiemmasta valtiovarainministeriön budjettiesityksestä.

EK: Budjettiriihestä ratkaisuja sähkölaskuun – investointiluvat saatava etenemään ennätystahtiin30.8.2022 16:47:07 EEST | Tiedote

Budjettiriihestä haetaan helpotusta Suomen energiakriisiin. Tehokkain ja kestävin ratkaisu olisi kiihdyttää kaikin keinoin puhtaan energian tuotantoa. Ei siis rikota energiamarkkinoiden toimintaa, vaan kasvatetaan energiantarjontaa. Avainasemassa on viranomaisluvitus: tuulivoimapuistojen ja muiden energiahankkeiden lupakäsittelyn on edettävä nyt ennätysvauhtia. Kokosimme oheiseen taulukkoon EK:n arviot eri toimenpiteistä, joita energiakriisin ratkaisemiseksi on esitetty. Johtava asiantuntija Kati Ruohomäki tiivistää EK:n energiaterveiset budjettiriiheen: ”Budjettiriihessä olisi ensisijaisen tärkeää vauhdittaa energian säästöä ja energiatehokkuutta; tässä parhaat keinot ovat investointien energiatuki ja neuvonta. Samoin on perusteltua vähentää energiakustannuksia alentamalla sekä kuluttajien että palveluyritysten sähköveroa. Energiavaltaisen teollisuuden sähköistämistuelta tulisi poistaa vuosimaksukatto. Ansiotuloveron lasku olisi tehokas tapa auttaa kuluttajia ja lisätä ostovoimaa.” Vi