Työmarkkinoiden keskusjärjestöt: THL:n esitykset ruuhkauttaisivat terveyspalvelut ja lisäisivät eriarvoisuutta palveluiden saatavuudessa
Keskusjärjestöt pitävät THL:n selvitystä työterveyshuollon sairaanhoidosta puutteellisena ja osin harhaanjohtavana. THL:n hahmottelemien muutosten seuraukset ovat arvioimatta ja johtopäätökset asenteellisia. Selvityksessä lähdetään virheellisesti myös siitä, että työnantajien järjestämän sairaanhoidon rahoitus ja yksityisten terveyspalvelujen kapasiteetti olisivat siirrettävissä hyvinvointialueiden hoidettaviksi.
Sote-uudistuksen vaikutukset selviävät vasta usean vuoden kuluttua ja on ensiarvoisen tärkeää, että työterveyshuoltoa ylläpidetään ja kehitetään nykymallin pohjalta.
Työterveyshuolto on oma erikoisala, jossa tunnetaan työpaikkojen olosuhteet ja työn terveydelliset riskit. Erityisosaamisena on työn ja terveyden yhteensovittaminen. Ennaltaehkäisevien ja sairaanhoidon palvelujen tavoitteena on työikäisten työkyvyn edistäminen ja työkyvyttömyyden vähentäminen. EK:n kyselyssä yrityksille (5.3.2023) pidettiin työntekijöiden työkyvyn tukea tärkeimpänä työterveyshuollon tarjoamisen syynä.
Työterveyshuolto kattaa lähes kaksi miljoonaa työikäistä
Työterveyshuollon sairaanhoitoa saa noin 1,8 miljoonaa palkansaajaa eli noin 88 prosenttia palkansaajista. Työterveyshuollon kaikista hyväksytyistä kustannuksista työnantajat rahoittavat noin 80 prosenttia ja palkansaajat noin 20 prosenttia. Työterveyshuollon vapaaehtoisesta sairaanhoidosta työnantajat maksavat 87 prosenttia ja palkansaajat 13 prosenttia. Työnantajien, työntekijöiden ja yrittäjien sairausvakuutusmaksuilla katetaan työterveyden kustannukset. Valtio ei siis rahoita palkansaajien työterveyshuoltoa. Valtio ainoastaan rahoittaa jonkin verran yrittäjien työterveyshuoltoa.
Työterveyshuoltoa koskeva lainsäädäntö kattaa kaikki työpaikat ja työntekijät. Työterveyshuolto puuttuu työstä aiheutuviin terveysriskeihin. Työterveyshuollossa painopisteenä on työntekijöiden työkyvyn varhainen tukeminen ja työkykyyn kohdistuvien ongelmien ennaltaehkäiseminen sekä varhainen puuttuminen. Työntekijöiden varhainen tukeminen työkykyisyyttä edistäen on keskiössä. Työnantajat voivat vapaaehtoisesti järjestää työterveyshuollon sairaanhoidon palveluita. Vuonna 2020 työterveyshuollon sairaanhoitokäyntejä oli 3,4 miljoonaa. Työterveyshuollon sairaanhoitoa on tämän vuoksi mahdotonta siirtää julkiseen terveydenhuoltoon.
Työterveyshuollon sairaanhoidossa huomioidaan sairauden vaikutus työhön ja pyritään estämään työkyvyn menettäminen tai työkyvyttömyyden pitkittyminen. Tässä työterveyshuollon erityisosaamisella on ratkaiseva merkitys. Kyse on siis osittain eri palvelusta kuin julkisessa perusterveydenhuollossa. Työterveyshuollossa työkyky on keskeinen osa palvelun sisältöä.
Työterveyshuollon sisältöä voidaan kehittää ottamalla käyttöön mahdollisimman oikea-aikaisia ja matalan kynnyksen kohdennettuja palveluita. Mielenterveyden varhaisen tuen palveluja tarvitaan nykyistä enemmän. Julkisen terveydenhuollon ja työterveyshuollon palveluketjujen toiminnallista yhteistyötä on kehitettävä. Tästä hyvä esimerkki on TYÖOTE-toimintamalli, jonka yhteiskunnallinen kustannusvaikuttavuus jo lyhyellä aikavälillä ja muutamassa potilasryhmässä on noin 70 miljoonaa euroa vuodessa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
- Asiantuntija Ida Nummelin, STTK, p. 050 547 1927
- Asiantuntijalääkäri Auli Rytivaara, EK, p. 040 356 7594
- Asiantuntija Minna Salli, KT, p. 040 720 8952
- Tasa-arvopäällikkö Lotta Savinko, Akava, p. 040 504 4356
- Asiantuntijalääkäri Riitta Työläjärvi, SAK, p. 040 827 2988
Tietoja julkaisijasta

Pitkänsillanranta 3
00530 Helsinki
020 774 000https://www.sak.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry - Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC rf
Finland har goda förutsättningar för ett arbetstidsförsök22.3.2023 12:23:06 EET | Tiedote
En förkortning av arbetstiden kan i bästa fall tjäna både arbetstagarnas och arbetsgivarnas mål. Det anser forskningsdirektören Will Stronge, som ansvarade för planeringen och resultaten av ett försök med fyra dagars arbetsvecka i Storbritannien. Stronge besökte ett arbetstidsseminarium som ordnades av fackcentralen FFC på onsdagen.
Suomella on hyvät edellytykset työaikakokeilulle22.3.2023 11:57:54 EET | Tiedote
Neljän päivän työviikkokokeilun suunnittelusta ja tuloksista vastannut tutkimusjohtaja Will Stronge vieraili SAK:n järjestämässä työaikaseminaarissa. Hänen viestinsä oli, että työajan lyhentäminen palvelee parhaimmillaan sekä työntekijöiden että työnantajan tavoitteita.
MUISTUTUS: Voisiko lyhennetty työviikko toimia myös Suomessa?20.3.2023 09:00:46 EET | Kutsu
Autonomy-ajatuspajan tutkimusjohtaja Will Stronge tulee keskiviikkona Suomeen kertomaan toteuttamansa brittitutkimuksen tuloksista ja keskustelemaan suomalaisten työelämäasiantuntijoiden kanssa nelipäiväisen työviikon mahdollisuuksista. Miniseminaarin avaa työministeri Tuula Haatainen. Tilaisuus on avoin median edustajille.
SAK tyrmää kokoomuksen ehdotuksen työehtosopimuksien alittamisesta13.3.2023 10:53:11 EET | Tiedote
Kokoomuksen sunnuntaina julkaisemissa yrittäjyystavoitteissa ehdotetaan, että palkoista ja työajoista voitaisiin työpaikoilla sopia työehtosopimuksia heikommin.
FFC uppmuntrar till försök med fyra dagars arbetsvecka22.2.2023 13:08:44 EET | Tiedote
I Storbritannien avslutades nyligen ett omfattande arbetstidsförsök där man fick positiva effekter av kortare arbetstid. FFC hoppas att man också i Finland vågar pröva nya sätt att utveckla arbetslivet.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme