Työministeri Tuula Haatainen ehdottaa: ”Voimme tehdä rekrytoinnista vientituotteen”

Rekrygaalan suojelijana toimiva työministeri Tuula Haatainen muistuttaa, että rekrytoinnin ammattilaisilla on tärkeä rooli työelämän ja sitä kautta ihmisten elämänlaadun parantamisessa.
Vuoden 2021 Rekrygaalan suojelijana toimii työministeri Tuula Haatainen. Kuva: Markku Lempinen, valtioneuvoston kanslia

Suomella on kunnianhimoinen tavoite olla maailman ensimmäinen fossiilivapaa hyvinvointiyhteiskunta vuoteen 2035 mennessä. Työministeri Tuula Haatainen (sd.) toivoo, että myös työmarkkinoista tulisi fossiilivapaat eli tasa-arvoiset, joustavat ja tuetut.

Haatainen uskoo, että Suomi voisi tehdä rekrytoinnista samankaltaisen vientituotteen kuin esimerkiksi suomalainen koulutus jo on. Tämä vaatii kuitenkin ponnisteluja erityisesti rekrytointialan ammattilaisilta.

Lue alta vuoden 2021 Rekrygaalan suojelijana toimivan Haataisen kirje rekrytoinnin ammattilaisille.

Työministeri Tuula Haataisen tervehdys

"Tiesitkö, että Suomi pyrkii maailman ensimmäiseksi fossiilivapaaksi hyvinvointiyhteiskunnaksi? Mitä, jos meillä olisi myös fossiilivapaat työmarkkinat? Ei, en puhu nyt sähkön tai lämmön tuotannon päästöttömyydestä, vaan siitä, että työelämässämme ei olisi enää fossiiliajan piirteitä.

Hallituksen tavoitteena on luottamuksen ja tasa-arvoisten työmarkkinoiden Suomi, jossa jokaisella kansalaisella on oikeus hyvään työelämään. Tasa-arvoiseen ja kestävään. Tarvittaessa joustavaan ja tuettuun. Ehdottomasti syrjimättömään. Jokaisen omaan osaamiseen luottavaan ja sitä kehittävään. Tätä kaikkea olisivat Suomen fossiileista vapaat työmarkkinat.

Työ vaikuttaa syvällisesti ihmiseen ja hänen elinpiiriinsä. Usein voimakkaammin kuin osaamme ajatellakaan. Kun parannamme työelämää, parannamme kansalaisten elämää. Rekrytoinnin ammattilaisina te tiedätte, että työmarkkinoiden toimivuus ja kehitys on tässä keskeinen keino. Ja että rekrytointi voi näyttää tässä tietä muille.

Jos pystymme kiinnittämään huomiota ihmisten osaamiseen, motivaatioon ja kykyyn oppia, voimme nähdä ennennäkemätöntä potentiaalia siellä, missä ennen tuntui olevan vain ennakkoluuloja ja epäilystä. Kutsun teidät kaikki mukaan miettimään tapoja työvoiman vaalimiseen. Hallituksessa olemme nostaneet keinoiksi muun muassa työnteon uudet muodot, osatyöllisyyden, tuetun työn, kotouttamisen ja ulkomaiset osaajat.

Jos pystymme kertomaan avoimemmin ja rehellisemmin työyhteisöistämme, voimme löytää entistä osuvampia ja aidosti itseämme haastavia osaajia. Hyvä työelämä alkaa oikeasta tiedosta ja molemminpuolisesta ymmärryksestä työtehtävään liittyen.

Jos pystymme työllistämään entistä kekseliäämmin ja tarjoamaan yhä useammalle työmahdollisuuksia, voimme innostaa esimerkillämme maailmaa ja jopa tehdä rekrytoinnista vientituotteen. Aivan kuten koulutus, avoin lähdekoodi, suomalainen design tai vaikka hevimetalli. Kun meillä on sanottavaa, maailma kuuntelee.

Tämän kaiken takia, Rekrygaala ei ole vain yksi juhlava ilta, vaan merkkipaalu vuoden parhaimmille ponnisteluille Suomen työmarkkinoiden ja jokaisen kansalaisen onnellisuuden eteen.

Se kuinka luovia ja rohkeita kehitysaskeleita otamme, määrittää, miten pärjäämme pienenä maana suuren maailman laidalla. Rekrygaala nostaa esiin parhaat teot ja tekijät – jotka toivottavasti herättävät keskustelua, inspiroivat ja vievät meitä jättiläisloikan kohti entistä kestävämpää työelämää.

Suuret onnittelut tuleville finalisteille ja voittajille – olemme teistä ylpeitä ja onnellisia. Kiitos, että rekrytoitte. Kiitos, että teette sitä niin, että ihmisistä välittäminen näkyy."

Tuula Haatainen

Mikä Rekrygaala?

Rekrygaala on rekrytointialan ammattilaiset yhteen kokoava tapahtuma, joka palkitsee vuosittain toimialan parhaat teot ja tekijät.

Rekrygaala järjestetään tänä vuonna 4. marraskuuta, jolloin palkitaan Vuoden rekrytointiteko, rekrytointialan kehittäjä, rekrytoija, työnantajabrändi sekä Paras rekrytointikampanja.

Ilmoittautuminen Rekrygaalan palkintokategorioihin on käynnissä 14.9.2021 asti. Ilmoittaudu ehdokkaaksi tai vinkkaa vuoden parhaat teot ja tekijät.

Lisää tapahtumasta osoitteessa rekrygaala.fi. Tapahtuman järjestää Duunitori Oy.

Haluatko tietää lisää työmarkkinoista tai tarvitsetko asiantuntijan haastatteluun? Ole yhteydessä! Tutustu myös Duunitorin kaikille avoimeen työmarkkinapalveluun, joka kertoo esimerkiksi, mitkä alat kiinnostavat hakijoita ja millä aloilla on eniten avoimia työpaikkoja.