Työnantajalla ei ole oikeutta perua vuosilomia koronan varjolla

Työnantaja ei voi yksipuolisesti perua tai siirtää sosiaalihuollon työntekijöiden jo vahvistettuja vuosilomia, muistuttaa Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia.

Talentia on saanut jäseniltään huolestuneita kyselyitä siitä, voiko työnantaja muuttaa vahvistettuja vuosilomia. Lomien perumisella tai siirtämisellä halutaan varmistaa, että joulun aikaan henkilökuntaa on työpaikalla riittävästi, jos koronatilanne edelleen heikkenee.

- Vastaus tähän on aivan selvä: Niin kauan kuin valmiuslakia ei ole otettu käyttöön noudatetaan työ- ja virkaehtosopimusta ja työlainsäädäntöä normaalisti. Työnantaja ei voi yksipuolisella päätöksellä perua tai siirtää työntekijän vahvistettua vuosilomaa, sanoo Talentian työmarkkinalakimies Tiina Kinnunen

Kunnallisen viranhaltijan vuosiloma voidaan tarvittaessa siirtää tai keskeyttää, mutta se vaatii taakseen painavia syitä.

- Lähtökohta viranhaltijoidenkin osalta on se, että vahvistetut vuosilomat pyritään antamaan normaalisti.

Koronatilannetta on käytetty hyväksi

Keväällä valmiuslain ollessa käytössä työnantaja sai poiketa vuosiloma- ja työaikalaista. Tämä tarkoitti sitä, että työnantaja sai määrätä sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöitä ylitöihin sekä tarvittaessa siirtää ja perua heidän lomiaan. Näin sai kuitenkin toimia vain, jos koronapandemia sitä vaati.

Silti Talentiaan kantautui kentältä viestiä siitä, että koronatilannetta käytettiin hyväksi ja sen varjolla paikattiin henkilöstövajetta. Tällaisen toiminnan on loputtava.

- Kehotamme jäseniämme ottamaan aina yhteyttä luottamusmieheen, jos työnantaja yksipuolisesti päättää tehdä muutoksia vuosilomaan. Selvitämme sen, toimiiko työnantaja lainsäädännön ja työehtosopimuksen mukaan, Kinnunen sanoo.