Työnantajien ideologinen lähestymistapa jäykistää neuvottelukierrosta

Työnantajat ovat vaatineet politiikkaa pois työmarkkinakierrokselta, mutta parhaillaan käytävissä neuvotteluissa he ovat itse edistämässä poliittisia vaatimuksia kuten jäsenmaksuperinnän poistamista ja lakko-oikeuden rajaamista. Suomalainen sopimusyhteiskunta uhkaa jäädä ideologisten tavoitteiden jalkoihin.

Työnantajien ehdoton neuvottelukoordinaatio eli teknotupo jähmettää suomalaista sopimus- ja neuvottelujärjestelmää kovemmin kuin keskitetty sopiminen koskaan on tehnyt.

– Työnantajat eivät käy aitoa liittokohtaista neuvottelukierrosta, vaan teknologiateollisuuden  sopimusneuvottelujen jumiutuminen estää kaikkien muiden neuvottelupöytien etenemisen, SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta paheksuu.

Tänään maanantaina tilanne eskaloitui lakkoihin teknologiateollisuudessa, kemianteollisuudessa sekä mekaanisessa metsäteollisuudessa. Työnantaja aloittaa työsulun mekaanisessa metsäteollisuudessa lakkojen jälkeen. Uusia neuvottelu- tai sovitteluaikoja ei ole sovittu.

Kun teknotupon lisäksi monessa sopimuspöydässä on huomattu neuvotteluhaluttomuus, tilanne on SAK:n hallituksen mielestä huolestuttava. Nyt tarvittaisiin ratkaisuhakuisuutta ja käytännönläheisyyttä ideologisten oppien sijaan.

– Niihin on perustunut työmarkkinajärjestelmän toiminta ja menestys. Nyt työantajapuoli on lähtenyt korpivaellukselle, josta olisi syytä nopeasti palata takaisin ja hakea tasapainoista tietä sopimusten aikaansaamiseksi.

Palkansaajapuoli ei ole jäänyt tilanteessa neuvottomaksi. Työnantajien yksipuoliset sanelupyrkimykset sopimuspöydissä johtavat tiivistyvään koordinaatioon ja yhteistyöhön ammattiliittojen välillä. SAK:n hallitus on sitoutunut syyskuussa päättämiinsä periaatteisiin.

– Tärkeää on saada työmarkkinoille hyvä avaus, joka tukee ostovoiman kehitystä ja turvaa kilpailukykyä. Avaajan tukeminen, tässä tapauksessa Teollisuusliiton, on kaikkien SAK:laisten liittojen etu ja tahto.

Sipilän hallituksen työmarkkinoille pakottama 24 tunnin työajan pidennys näyttää ennakko-odotusten mukaisesti muodostuvan kierroksen vaikeimmaksi yksittäiseksi kysymykseksi.

– Työnantaja pitää jääräpäisesti kiinni tehottomasta ja keinotekoisesta työajan pidennyksestä ja vaatii sen poistamisesta kohtuutonta hintaa.

Eloranta muistuttaa, että kyse on asiasta, joka tuli sopimuksiin ilman kustannusvaikutusta. Sen toteutuminen eri sopimusaloilla vaihtelee merkittävästi ja merkitys koko kansantalouden tasolla on lähempänä nollaa kuin työnantaja esittämää 1,4 prosenttia.

Jarkko Elorannan haastattelupyynnöt viestintäpäällikkö Marjo Pihlajaniemi, p. 0400 969 633

SAK:n selvitys: Ilmastotoimet vaikuttavat työllisyyteen ja osaamistarpeeseen, mutta vaikutusten laajuus on edelleen hämärän peitossa2.1.2020 08:30:00 EETTiedote

SAK:n tuoreen selvityksen perusteella ilmastonmuutos ja sen hillintä tuskin tulevat vähentämään työn kokonaismäärää, mikäli ilmastotoimet pannaan toimeen hallitusti. Tiukentuvat päästövähennystavoitteet aiheuttavat kuitenkin monilla aloilla huolta kilpailukyvyn ja työpaikkojen säilymisestä. Työn siirtyminen toimialojen välillä ja sisällä työtehtävästä toiseen lisää tarvetta työntekijöiden osaamisen päivittämiseen.

Arbetsgivarnas ideologiska förhållningssätt gör avtalsrörelsen stelare9.12.2019 14:12:12 EETTiedote

Arbetsgivarna har krävt att man inte ska blanda politik i avtalsrörelsen på arbetsmarknaden, men under de pågående förhandlingarna har arbetsgivarna själva drivit politiska krav när de till exempel har strävat efter att begränsa strejkrätten och avskaffa systemet där arbetsgivarna bär upp fackföreningsavgiften. Det finländska avtalssamhället riskerar att bli överkört av de ideologiska målsättningarna.