Elinkeinoelämän Valtuuskunta EVA ry

TYÖOIKEUDEN PROFESSORI: SUOMEN SIIRRYTTÄVÄ POLIITTISISSA LAKOISSA EUROOPPALAISEEN KÄYTÄNTÖÖN

Suomessa poliittisiin lakkoihin suhtaudutaan poikkeuksellisen sallivasti, käy ilmi Turun yliopiston työoikeuden professorin Seppo Koskisen kirjoittamasta EVA Analyysista Protestin rajat. Poliittinen lakko voi horjuttaa työrauhaa kyseenalaistamalla koko työehtosopimuksen. Lisäksi poliittisten lakkojen vaikutukset kohdistuvat suoraan työnantajiin, jotka eivät voi vastata niiden vaatimuksiin. Muualla Euroopassa poliittiset lakot on yleensä kielletty, sillä poliittisen protestoinnin katsotaan kuuluvan vapaa-ajalle. Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa korkeintaan muutaman tunnin spontaanit protestilakot on katsottu sallituksi.

Koskisen mukaan poliittista lakkoilua voidaan vähentää joko tiukentamalla lainsäädäntöä tai muuttamalla nykyistä yksioikoista oikeustulkintaa. Työehtosopimuslakiin voitaisiin lisätä säädös, jonka mukaan lakon tulee kohdistua vain asioihin, joista työnantaja ja työntekijä voivat keskenään sopia. Vaihtoehtoisesti työtuomioistuin voisi poliittisia lakkoja tulkitessaan painottaa sitä, menettääkö työehtosopimus merkityksensä työrauhan turvaajana. Tällöin esimerkiksi työnantaja, joka joutuu ilman omaa syytään lakon osapuoleksi voisi saada korvausta kärsimistään vahingoista.

Suomessa vallitsevan työoikeudellisen tulkinnan mukaan lakko on laillinen, jos se ei liity työehtosopimukseen.

Seppo Koskinen: Protestin rajat -EVA Analyysi ja Koskisen videohaastattelu: www.eva.fi

työoikeuden professori Seppo Koskinen: sekoski@utu.fi tai 050 554 68 61
viestintäpäällikkö Heini Larros: heini.larros@eva.fi tai 040 526 97 28 (mm. analyysin ennakkopyynnöt)

Työoikeudellinen suhtautuminen poliittisiin työtaisteluihin keskeisissä EU-maissa. Lähde: Evju (2008), Kairinen ym. (2012), Warneck (2007)

Elinkeinoelämän Valtuuskunta EVA ry

Lue lisää julkaisijalta Elinkeinoelämän Valtuuskunta EVA ry

NOIN 60 % SUOMALAISISTA HALUAA PRESIDENTILLE VALTAA VAIKUTTAA LAINSÄÄDÄNTÖÖN, HAJOTTAA EDUSKUNTA JA VALITA HALLITUKSEN MUODOSTAJA24.1.2018 05:30Tiedote

Suomalaiset toivovat lisää valtaa tasavallan presidentille, selviää EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta. ”60 prosenttia antaisi presidentille melko paljon valtaa esimerkiksi eduskunnan lainsäädäntötyöhön. Tuloksen vahvuutta voi pitää yllättävänä, koska ylimpien valtioelimien välistä vallanjakoa Suomessa on parlamentarisoitu ja presidentin valtaoikeuksia karsittu määrätietoisesti jo noin 30 vuoden ajan”, toteaa Elinkeinoelämän valtuuskunnan tutkimuspäällikkö Ilkka Haavisto. Tutkimuksessa kysyttiin, kuinka paljon valtaa presidentillä pitäisi olla yhteensä 17 eri asian tai asiakokonaisuuden osalta.