Työperäistä maahanmuuttoa edistävä Talent Boost etsii palveluntuottajia

Osaajien maahanmuuttoa edistävä Talent Boost -ohjelma kiihdyttää vauhtiaan, jotta Suomi saavuttaa työvoiman maahanmuutolle asetetut kovat tavoitteet.
Työperäisen maahanmuuton tulisi vähintään kaksinkertaistua vuoteen 2030 mennessä.

Tällä hallituskaudella vauhtia on lisätty, ja käynnissä on jo kymmeniä toimia, joilla edistetään työntekijöiden sekä opiskelijoiden maahanmuuttoa ja juurtumista Suomeen. Mukana talkoissa ovat valtion lisäksi kaupungit, yliopistot ja oppilaitokset, elinkeinoelämä sekä eri järjestöt.

Työvoiman maahanmuutolle on selkeät tavoitteet

Hallitus on asettanut työvoiman maahanmuutolle selkeät määrälliset tavoitteet. Työperäisen maahanmuuton tulisi vähintään kaksinkertaistua vuoteen 2030 mennessä, siten että 50 000 työperäisen maahanmuuttajan kokonaislisäys toteutuu. Vuoden 2030 jälkeen Suomi tavoittelee vähintään 10 000 työperäistä maahanmuuttajaa vuosittain.

Talent Boost -ohjelman tavoitteiden saavuttamiseksi Suomen täytyy olla kansainvälisesti kilpailukykyinen ja vetovoimainen paikka tehdä työtä, opiskella, yrittää, asua ja kasvattaa lapsia. Tämä vaatii määrätietoista, pitkäjänteistä työtä yli hallinnonalojen ja hallituskausien sekä laajaa yhteistyötä myös julkisen ja yksityisen sektorin kesken.

Lähtömaakoulutus tukena kansainvälisissä rekrytoinneissa

Yrityksille kehitetään parhaillaan palveluita, jotka helpottavat kansainvälistä rekrytointia, monikulttuuristen työyhteisöjen rakentamista sekä työssä tarvittavan kielen oppimista.

Yksi yritysten tarpeisiin kehitettävistä valtakunnallisista palveluista on sosiaali- ja terveysalan rekrytoiva lähtömaakoulutus, jolla edistetään muun muassa hoiva-avustajien, lähihoitajien, sairaanhoitajien, lääkäreiden vapaata liikkuvuutta ensimmäisessä vaiheessa EU- ja ETA-maista Suomeen. Sotealan rekrytoiva lähtömaakoulutus edistää osaltaan alan työvoiman tarpeiden täyttämistä. Lähtömaakoulutus tulee osaksi Talent Boostin kansainvälisen rekrytoinnin palvelukokonaisuutta.

Palvelun ostavat suomalaiset työnantajat ja ELY-keskukset yhdessä. Työnantajan maksuosuus on puolet kokonaiskustannuksista ja puolesta vastaa työ- ja elinkeinohallinto. Lisäksi julkinen rahoitus vastaa rekrytoitavien henkilöiden tutkintojen laillistamiskustannuksista sekä puolisoiden tukipaketin kustannuksista kokonaisuudessaan. Sotealan rekrytoivaa lähtömaakoulutusta toteutetaan rekrytoivien suomalaisten työnantajien tarpeisiin.

Koulutuksen tavoite

Rekrytoiva lähtömaakoulutus sisältää suomen tai ruotsin kielen opetusta. Koulutuksen tavoitteena on saavuttaa asetettu kielitaidon tavoitetaso ja samalla tutustua tulevaan työpaikkaan, suomalaiseen työelämään, yhteiskuntaan ja kulttuuriin. Koulutuksen tavoitteena on varmistaa Suomeen muuttavan työntekijän riittävä osaamistaso työn aloittamiseksi ja tukea työntekijää sekä hänen mahdollista perhettään Suomeen muutossa ja asettautumisessa. Lähtömaakoulutuksen toteutuksessa huomioidaan erityisesti kaikkien Suomeen muuttavien eettinen kohtelu. Palveluntuottajat noudattavat Suomen julkisen alan ammattiliittojen kv-verkosto FIPSU:n eettisiä periaatteita.

Lähtömaakoulutuksen aikana rekrytoitaville kerrotaan suomalaisesta työelämästä, työntekijän sekä työnantajan oikeuksista ja velvollisuuksista. Tässä yhteydessä myös sotealan ammatteja edustavat ammattiliitot toivotetaan tervetulleeksi kertomaan toiminnastaan ja tarjoamistaan eduista jäsenilleen.

Palvelussa on mahdollista hyödyntää myös vastaanottavalle työyhteisölle tarvelähtöistä, räätälöitävää ja konkreettista valmennusta. Valmennuksen tavoitteena on edistää työyhteisön valmiuksia vastaanottaa kansainvälisiä osaajia sekä toimia moninaistuvassa toimintaympäristössä.

___

Palveluntuottajia haetaan sotealan rekrytoivaan lähtömaakoulutukseen

Pohjois-Savon ELY-keskus hakee parhaillaan palveluntuottajia sotealan valtakunnalliseen lähtömaakoulutukseen Tarjouspalvelu-toimittajaportaalin kautta. Osallistumispyynnön tarkkoihin tietoihin ja dokumentteihin voi tutustua portaalissa. Palveluntuottajat voivat jättää toimittajaportaalisissa osallistumishakemuksen.

Osallistumispyyntö löytyy Tarjouspalvelu-portaalista nimellä
POSELY/1741/2022 / Rekrytoiva lähtömaakoulutus sote-alalla DPS

Tarjouspalveluun tulee rekisteröityä ennakkoon osoitteessa https://hanki.tarjouspalvelu.fi/hanki

Osallistumispyyntöä koskeviin tiedusteluihin voidaan vastata, jos kysymykset on esitetty Tarjouspalvelu-toimittajaportaalin kautta. Vastaukset julkaistaan Tarjouspalvelu-portaalissa osallistumispyynnön yhteydessä.

Medialle:
Vesa Liesivuori
Valtakunnallinen koordinaattori, kansainvälisen rekrytointimallin kehittäminen
vesa.liesivuori@ely-keskus.fi

Genomförandet av Skärgårdshavsprogrammet påskyndas i pilotområden16.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Avrinningsområdena till Aura å och Pemar å samt Kimitoön med omgivande havsområden har valts som pilotområden för Skärgårdshavsprogrammet. Syftet med Skärgårdshavsprogrammet är att minska näringsbelastningen på Skärgårdshavet och få bort jordbruket i Skärgårdshavets avrinningsområde från listan över de värsta belastningskällorna för Östersjön, som upprätthålls av kommissionen för skydd av Östersjöns marina miljö.