Työsuojelurahasto rahoitti työelämän tutkimus- ja kehitystyötä noin 8,9 miljoonalla eurolla vuonna 2016

Työsuojelurahasto rahoitti työelämän tutkimista ja kehittämistä noin 8,9 miljoonalla eurolla vuonna 2016. Työsuojelurahasto vastaanotti yhteensä 504 hakemusta ja rahoitti 210 hanketta noin 5,8 miljoonalla eurolla.Rahasto myönsi tutkimus- ja kehityshankkeisiin yhteensä noin 4,5 miljoonaa euroa, tiedotus- ja koulutushankkeisiin noin 240 000 euroa ja henkilökohtaisiin stipendeihin noin miljoona euroa. Työturvallisuuskeskuksen toiminnan tuki oli 3,1 miljoonaa euroa.

Suurin yksittäinen tutkimusmääräraha, 250 000 euroa, myönnettiin HYKS Sydän- ja keuhkokeskuksen Mesoteliooman ennuste asbestialtistumisen ja varhaisten molekyylimuutosten funktiona -tutkimushankkeelle. Hankkeen tavoitteena on kerätä kattavaa tietoa mesoteliooman esiintymisestä, ennusteesta ja siitä, kuinka mesotelioomapotilaille on maksettu korvauksia ammattitaudeista. Hankkeen vastuuhenkilö on vs. professori Marjukka Myllärniemi.

Jyväskylän yliopiston Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitokse Epätyypilliset työajat ja työntekijöiden hyvinvointi -tutkimushankkeelle myönnettiin 150 000 euroa. Hankkeessa selvitetään, miten jälkiteollinen, palveluvaltainen talous muuttaa työn ja vapaa-ajan käytäntöjä ja mitä merkitystä tällä on työntekijöiden hyvinvoinnille. Hankkeen vastuuhenkilö on tutkijatohtori Tomi Oinas.

Työterveyslaitoksen Turvallisuuden edistäminen opetusalalla -tutkimushankkeelle myönnettiin 150 000 euroa. Tutkimushankkeen tavoitteena on opetusalan nykyisen turvallisuustilanteen, turvallisuuskulttuurin ja turvallisuusosaamisen arviointi sekä näiden parantaminen. Hankkeen vastuuhenkilö on erikoistutkija Anna-Maria Teperi.

Tampereen yliopiston Yhteiskuntatieteiden tiedekunnan Erilaisten taukojen merkitys työkuormituksesta palautumisessa ikääntyvillä opettajilla -tutkimushankkeelle myönnettiin 150 000 euroa. Hankkeessa tutkitaan ikääntyvien opettajien ja rehtoreiden työkuormituksesta palautumista. Hankkeen vastuuhenkilö on professori Ulla Kinnunen.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Kenneth Johansson, puh. (09) 6803 3311

Linkki: Saapuneet ja hyväksytyt hakemukset vuonna 2016

Työsuojelurahasto rahoittaa työelämän tutkimus-, kehitys- ja tiedotustoimintaa, joka parantaa työyhteisöjen toiminnan turvallisuutta ja tuottavuutta. Rahastoa hallinnoivat työmarkkinakeskusjärjestöt ja se saa varansa lakisääteisen tapaturmavakuutuksen maksutulosta. Rahaston toimintaa valvoo sosiaali- ja terveysministeriö. Rahasto rahoittaa Työturvallisuuskeskuksen toimintaa.

Tunteet ja tunnetaidot työpaikalla – kutsu Tutkimus tutuksi -tapaamiseen 28.11.20195.11.2019 07:25:00 EET | Kutsu

Tervetuloa Työsuojelurahaston 28.11. järjestämään Tutkimus tutuksi –tapaamiseen, jonka aiheena on tunteet ja tunnetaidot työpaikalla. Tilaisuudessa esillä olevissa hankkeissa tutkitaan ja kehitetään esimerkiksi tunnetoimijuutta, tunnetiloja ja tunneilmastoa työpaikalla. Tule kuulemaan ja keskustelemaan työelämän tunnetaidoista Työsuojelurahaston Tutkimus tutuksi -tapaamiseen torstaina 28.11.2019 klo 9-10.30 Musiikkitalon ravintolaan.

Työsuojelurahasto palkitsee ajankohtaisia hankkeita – Pidempiä työuria, aivoergonomiaa ja yhteistä vuorovaikutusosaamista9.5.2019 09:00:00 EEST | Tiedote

Työsuojelurahasto palkitsee 40-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi tunnustusstipendillä kolme ajankohtaista hanketta. Palkitut hankkeet ovat kehittäneet suomalaista työelämää tuottamalla uutta ja merkittävää tietoa sekä hyviä käytäntöjä. Kannustaako eläkeuudistus pidempiin työuriin? Miten hoitotyön aivokuorma saadaan kuriin? Onko tiimin vuorovaikutuksen aina oltava rationaalista? Tunnustusstipendit jaetaan ja hankkeet esitellään Tutkimus tutuksi -juhlatapaamisessa 9. toukokuuta 2019.