Työsuojelurahasto työelämän tutkimuksen ja kehittämisen rahoittaja jo 40 vuotta

Työsuojelurahasto viettää 40-vuotisjuhlavuottaan 2019. Juhlavuoden kunniaksi Työsuojelurahasto järjestää Helsingissä 10.10.2019 juhlaseminaarin, jossa tutkijat ja asiantuntijat kertoivat työelämän kehityssuunnista, Työsuojelurahaston rahoittamien hankkeiden vaikuttavuudesta ja tulevaisuuden työelämästä.

Juhlaseminaarin avaa Työsuojelurahaston hallituksen puheenjohtaja Juha Antila. Avauspuheenvuoron jälkeen runoilija Heli Laaksonen lausuu Työsuojelurahastolle kirjoittamansa runon työelämästä.

Kaikki on paremmin kuin ennen -sessiossa professori Juha Siltala Helsingin yliopistosta, työelämäprofessori Pauli Aalto-Setälä Turun yliopistosta ja yliopistolehtori Leena Mikkola Jyväskylän yliopistosta kertovat, mitkä asiat työelämässä ovat paremmin nyt kuin aikaisemmin. Juha Siltalan näkökulmana on teollisuustyö, Pauli Aalto-Setälän digijohtaminen ja Leena Mikkolan organisaatioviestintä.

Aikakone-sessiossa Työsuojelurahaston toimitusjohtaja Kenneth Johansson, rahaston hallituksen pitkäaikainen puheenjohtaja Hannu Rautiainen ja hallituksen jäsen ja STTK:n työelämäasiantuntija Erkki Auvinen kertovat työelämän taitekohdista, ja mikä on muuttunut työelämässä neljänkymmenen vuoden aikana. Panelistit kertovat myös, millaisia vaikutuksia Työsuojelurahaston rahoittamilla hankkeilla on ollut työelämään.

Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Mika Kivimäki esittelee johtamassaan tutkimushankkeessaan kehitettyä työterveysindeksiä. Työterveysindeksillä voi laskea oman riskinsä jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle. Työterveysindeksi on julkaistu Työsuojelurahaston nettisivuilla.

Juhlaseminaarin viimeisessä sessiossa tulevaisuuden työelämästä puhuvat ja keskustelevat futuristi, tietokirjailija Elina Hiltunen, teknologia-asiantuntija, tietokirjailija, biohakkeri Teemu Arina, johtava tutkija Jaana Leikas VTT:ltä ja professori Mika Pantzar, Helsingin yliopistosta. Elina Hiltunen puhuu tulevaisuuden ammateista ja Teemu Arina kertoo, millaisissa työpisteissä asiantuntijat työskentelevät tulevaisuudessa. Jaana Leikas pohtii, katoaako asiantuntijatyö tekoälyn takia? Mika Pantzar puhuu tulevaisuuden työelämästä.

Työsuojelurahaston juhlaseminaarin juontaa toimittaja Jussi-Pekka Rantanen.

Aineistot:

Heli Laaksosen lausuma runo työelämästä on julkaistu Työsuojelurahaston nettisivuilla.

Mika Kivimäen esitys ja työterveysindeksi on julkaistu Työsuojelurahaston nettisivuilla.

Tilaisuuden esityksistä koostetut videot julkaistaan myöhemmin Youtubessa.

Tiedon silta -verkkosivustolla julkaistaan myöhemmin koostejuttu juhlaseminaarin esityksistä.

Työsuojelurahaston 1980- ja 1990-luvuilla rahoittamista hankkeista kertovat jutut on julkaistu Tiedon silta verkkosivustolla.

Lisätietoja: Työsuojelurahaston viestintäasiantuntija Päivi-Maria Isokääntä, 050 593 3475

Tunteet ja tunnetaidot työpaikalla – kutsu Tutkimus tutuksi -tapaamiseen 28.11.20195.11.2019 07:25:00 EETKutsu

Tervetuloa Työsuojelurahaston 28.11. järjestämään Tutkimus tutuksi –tapaamiseen, jonka aiheena on tunteet ja tunnetaidot työpaikalla. Tilaisuudessa esillä olevissa hankkeissa tutkitaan ja kehitetään esimerkiksi tunnetoimijuutta, tunnetiloja ja tunneilmastoa työpaikalla. Tule kuulemaan ja keskustelemaan työelämän tunnetaidoista Työsuojelurahaston Tutkimus tutuksi -tapaamiseen torstaina 28.11.2019 klo 9-10.30 Musiikkitalon ravintolaan.

Työsuojelurahasto palkitsee ajankohtaisia hankkeita – Pidempiä työuria, aivoergonomiaa ja yhteistä vuorovaikutusosaamista9.5.2019 09:00:00 EESTTiedote

Työsuojelurahasto palkitsee 40-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi tunnustusstipendillä kolme ajankohtaista hanketta. Palkitut hankkeet ovat kehittäneet suomalaista työelämää tuottamalla uutta ja merkittävää tietoa sekä hyviä käytäntöjä. Kannustaako eläkeuudistus pidempiin työuriin? Miten hoitotyön aivokuorma saadaan kuriin? Onko tiimin vuorovaikutuksen aina oltava rationaalista? Tunnustusstipendit jaetaan ja hankkeet esitellään Tutkimus tutuksi -juhlatapaamisessa 9. toukokuuta 2019.

Työkaluja vihapuheen ja epäasiallisen käytöksen kohtaamiseen työpaikalla21.3.2019 09:00:00 EETTiedote

Vihapuhe on some-ajan vitsaus, jota yhä useammat joutuvat kohtaamaan työssään. Työyhteisön sisälläkin voi joutua häirinnän ja kiusaamisen kohteeksi. Työsuojelurahaston tukemissa hankkeissa on tuotettu oppimis- ja koulutusmateriaaleja ongelmista selviämisen avuksi. Niistä kerrotaan Tutkimus tutuksi -tapaamisessa 21. maaliskuuta. Tilaisuudessa kuullaan myös, miten Suomen toiseksi suurin työnantaja HUS tarttuu epäasialliseen käytökseen.

Vihapuhetta ja epäasiallista käytöstä työpaikalla – kutsu Tutkimus tutuksi -tapaamiseen 21.3.20196.3.2019 12:53:09 EETTiedote

Työpaikoilla monet ihmiset joutuvat kokemaan tai ainakin todistamaan vihapuhetta ja epäasiallista käytöstä. Epäasiallisen käytöksen kohteeksi voi joutua niin työyhteisön sisällä kuin asiakkaan, median tai muiden sidosryhmien toimesta. Miten vihapuhetta ja epäasiallista käytöstä voidaan ehkäistä työpaikoilla ja miten sen kohteeksi joutunutta työntekijää voidaan tukea? Mitkä ovat ne keinot, joilla ongelmaan voidaan tarttua? Muun muassa näistä asioista puhutaan Työsuojelurahaston Tutkimus tutuksi -tapaamisessa, joka järjestetään torstaina 21.3.2019 klo 9-10.30 Musiikkitalon ravintolassa.