Digi- ja väestötietovirasto

Työttömien asiointi muuttuu – Suomi.fi-opas palvelee kaikkia työttömiä uudessa tilanteessa

Jaa
Työllisyyspalvelut uudistuivat 2. toukokuuta alkaen. Työttömät työnhakijat saavat työnhaun alkaessa aiempaa enemmän henkilökohtaista palvelua. Lisäksi työnhakijat sopivat viranomaisten kanssa työnhaun tavoitteista entistä tarkemmin. Suomi.fi-verkkopalvelun uusi työttömän opas sisältää ajankohtaiset tiedot uudistuneista työllisyyspalveluista.

Oppaasta saa räätälöidyt neuvot vastaamalla ensin kartoittaviin kysymyksiin

Opas on suunniteltu sekä juuri työttömäksi jääville että jo jonkin aikaa työttömänä olleille. Elämäntilannelähtöinen opas tarjoaa räätälöidysti tietoa ja palveluita niin koulunsa päättävälle nuorelle kuin henkilölle, joka kokee työkykynsä heikentyneen.

Työttömien elämäntilanteet ovat hyvin erilaisia. Korkeakoulutetulla ja pitkän työhistorian omaavalla henkilöllä on erilainen polku takaisin työelämään kuin henkilöllä, joka jää 20 vuoden työuran jälkeen työttömäksi esimerkiksi tehtaalta tai jonka työura on sirpaleinen.

“Uskon, että tämä valtakunnallinen opas palvelee myös asiakaspalvelua eri alueilla tekeviä heidän ohjatessaan asiakkaita ajantasaisen kohdennetun tiedon äärelle”, toteaa Vaasan työllisyyden ekosysteemin projektipäällikkö Mira Pihlaja Vaasan kaupungin hyvinvointipalveluista. “Oppaan käyttäjän kannattaa siis vastata taustakysymyksiin saadakseen juuri omaan tai asiakkaan tilanteeseen sopivaa tietoa”, jatkaa Pihlaja.

Suomi.fi-verkkopalvelun uusi opas vastaa hyvin monenlaisiin tarpeisiin. Oppaassa on huomioitu esimerkiksi opiskelu työttömänä, yrittäjäksi ryhtyminen ja kuntoutukseen hakeutuminen.

Vastaamalla omaa tilannettaan kartoittaviin kysymyksiin lukija löytää itselleen sopivia neuvoja ja palveluja. Opas sisältää tiedot keskeisistä viranomaismääräyksistä, lakisääteisistä velvoitteista sekä työttömille suunnatuista palveluista.

Opas tarjoaa tilannekohtaista tietoa ja palveluita informaatioähkyn sijaan


“Vaikeassa elämäntilanteessa, kuten työttömäksi jäädessä, voi olla vaikeaa tutustua laajoihin ohjeistuksiin ja etsiä niistä itselle tarvittavaa tietoa. Pahimmillaan työttömyys voi pitkittyä sekä toimeentulon turva vaarantua, jos ihminen ei löydä ajoissa oikeiden palveluiden äärelle”, kertoo erityisasiantuntija Olli Hurskainen Digi- ja väestötietovirastosta.

Työttömien Keskusjärjestön toiminnanjohtaja Jukka Haapakoski pitää uutta tietoportaalia tervetulleena lisänä työttömien palveluissa. ”Kun monet työttömiä ja työttömyyttä koskevat asiat ovat parhaillaan isossa muutoksessa, on tärkeää, että työttömän on mahdollista löytää vinkit ja linkit mahdollisimman kattavasti ns. yhden luukun periaatteella.”

Oppaan suunnitteluun ovat osallistuneet Pohjanmaan ELY-keskus, Folkhälsan, Kela, KEHA-keskus, Kokkolan seudun työllisyyden kuntakokeilu, Pohjanmaan TE-toimisto, Takuusäätiö, Tampereen kaupunki, THL, Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö TYJ, Työttömien Keskusjärjestö ja Vaasan kaupunki.

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)https://dvv.fi

Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.

http://dvv.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

Nu når myndigheternas digitala post bättre fram – du får en notifikation när du identifierar dig i myndigheternas elektroniska tjänster2.12.2025 07:03:00 EET | Pressmeddelande

Från och med 2.12.2025 får du en notifikation i samband med Suomi.fi-identifikation om du har ett nytt oläst meddelande i Suomi.fi-meddelanden. Notifikationen visas när du identifierar dig i statens, kommunens eller välfärdsområdets elektroniska tjänster. Ändringen bidrar till att säkerställa att mottagaren säkert ser viktiga myndighetsmeddelanden, såsom beslut, fakturor och tidsbokningsbrev.

Viranomaisten lähettämä digiposti tavoittaa nyt varmemmin - saat ilmoituksen kun tunnistaudut viranomaisten sähköisiin palveluihin2.12.2025 07:03:00 EET | Tiedote

2.12.2025 alkaen saat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä muistutuksen, jos sinulla on uusi lukematon viesti Suomi.fi-viesteissä. Muistutus näkyy, kun tunnistaudut valtion, kunnan tai hyvinvointialueen sähköisiin asiointipalveluihin. Muutos auttaa varmistamaan, että tärkeät viranomaisviestit, kuten päätökset, laskut ja ajanvarauskirjeet, tulevat varmasti huomatuiksi.

Digital mail sent by authorities is now surer to reach you – you’ll get a notification when you identify yourself in authorities’ e-services2.12.2025 07:03:00 EET | Press release

As of 2 December 2025, you will get a reminder during Suomi.fi e-Identification if you have any new unread messages in Suomi.fi Messages. The reminder is displayed when you to identify yourself in the e-services of the state, a municipality or a wellbeing services county. This change will help to ensure that you do not miss important official messages, such as decisions, invoices and appointment letters.

Ändringar i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen: I Seinäjoki erbjuds distanstjänster från och med den 1 december28.11.2025 10:40:00 EET | Pressmeddelande

Antalet serviceställen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) ändras från och med den 1 december. MDB stänger servicestället i Seinäjoki och erbjuder i fortsättningen distanstjänster på orten. Distanstjänsten gör det möjligt att få personlig rådgivning och handledning trots att kunden och kundrådgivaren befinner sig på olika orter.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye