Typpidioksidin raja-arvon ei enää arvioida ylittyvän Helsingissä

Pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli historiallisen hyvä vuonna 2020. Liikenteestä peräisin olevan typpidioksidin pitoisuudet olivat poikkeuksellisen matalia. Ensimmäistä kertaa typpidioksidin terveysperusteisen vuosiraja-arvon ei enää arvioida ylittyvän HSY:n julkaiseman raportin mukaan.

Typpidioksidin päästöt ovat vähentyneet huomattavasti pääkaupunkiseudulla autokannan uusiutumisen ja päästöjen vähennystekniikan kehittymisen myötä. Kuva: HSY / Suvi-Tuuli Kankaanpää

Typpidioksidin pitoisuudet ovat laskeneet vilkasliikenteisissä paikoissa

Typpidioksidia vapautuu ilmaan liikenteen pakokaasuista ja korkeina pitoisuuksina se lisää hengityselinoireita erityisesti lapsilla ja astmaatikoilla. Helsingin seudun ympäristöpalveluiden mittausten mukaan typpidioksidin pitoisuudet ovat viimeksi ylittäneet vuosiraja-arvon (40 µg/m3) Helsingin vilkasliikenteisissä katukuiluissa Mäkelänkadun ja Töölöntullin mittausasemilla vuonna 2015. Suuntaa antavien mittausten ja asiantuntija-arvion mukaan raja-arvo ylittyi vielä paikoin vuoteen 2019 asti. Pitoisuuksiin vaikuttavat liikennemäärät ja liikenteen päästöt sekä sääolosuhteiden vaihtelu.

- Vuonna 2020 koronapandemia johti liikennemäärien ja liikenteen päästöjen vähenemiseen, mikä pienensi selvästi ilman typpidioksidin pitoisuuksia. Talven 2020 leudot ja tuuliset sääolot myös suosivat pakokaasujen laimenemista kaupunki-ilmassa, kertoo HSY:n ilmansuojeluasiantuntija Outi Väkevä.

Viime vuosina typpidioksidin pitoisuudet ovat laskeneet, kun ajoneuvoteknologian kehitys on vähentänyt liikenteen päästöjä. Vuonna 2020 pitoisuuksien lasku oli erityisen voimakasta, koska liikennemäärät pienenivät koronapandemian vaikutuksesta.

Vuonna 2008 ylitysalueen suuruudeksi arvioitiin 8 kilometriä

Typpidioksidin vuosiraja-arvon ylitysaluetta on arvioitu vuodesta 2008 lähtien. Nykyään ylitysalue arvioidaan vuosittain. Ensimmäinen ylitysalueen arvio tehtiin Helsingin kaupungin ilmansuojelun toimintaohjelmaa varten. Vuonna 2008 typpidioksidin vuosiraja-arvon arvioitiin ylittyvän noin kahdeksan kilometrin katuosuudella.

- Typpidioksidin raja-arvon ei enää arvioida ylittyvän missään Helsingin katuosuudella. Sellaisena vuonna, jolloin sääolosuhteet ovat pitkään erittäin epäsuotuisat, raja-arvon arvioidaan kuitenkin olevan vielä vaarassa ylittyä noin neljän kilometrin katuosuuksilla, Väkevä kertoo.

- Helsingin ilmanlaatua on osaltaan parantanut myös se, että henkilöautokannan lisäksi HSL:n bussien päästöt ovat vähentyneet erityisen nopeasti viime vuosina. Helsingin ilmansuojelusuunnitelma sisältää myös monia muita toimia ilmanlaadun parantamiseksi, Helsingin kaupungin ympäristötarkastaja Suvi Haaparanta kertoo.

Autokanta uudistuu kuitenkin hitaasti, minkä vuoksi pakokaasut heikentävät edelleen ilmanlaatua, vaikka vuosiraja-arvo alittuu. Lisäksi katupöly säilyy ongelmana, jota autokannan uudistuminen ei ratkaise. Katupölyn pitoisuudet kohoavat etenkin keväisin vilkasliikenteisillä alueilla, joissa WHO:n vuorokausiohjearvokin ylittyy. Vilkasliikenteisissä katukuiluissa on yleensä korkeimmat ilmansaasteiden pitoisuudet, koska saasteet eivät pääse niissä laimenemaan.

Lisätietoa:

Arvio typpidioksidin vuosiraja-arvon ylitysalueista vuosilta 2020 ja 2008.

HSY uudistaa Esplanadin alueen vesihuollon 35,2 miljoonalla eurolla18.6.2021 10:27:27 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY saneeraa Esplanadin ja Etelärannan alueen runkovesijohdot ja -viemärit sekä rakentaa alueelle hulevesiviemäriverkoston. Tavoitteena on varmentaa vedenjakelua sekä saada rankkasateiden aiheuttamat jäteveden ylivuodot hallintaan mm. luomalla mahdollisuudet sekaviemäröinnin eriyttämiseen. Rakennustyöt sovitetaan yhteen Helsingin kaupungin sekä muiden kuntateknisiä palveluja tuottavien tahojen saneeraustarpeiden kanssa työmaan haittojen minimoimiseksi.

HSY:n hallituksen päätökset 18.6.202118.6.2021 10:25:58 EEST | Tiedote

Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnon Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2022 - 2024. Hallitus päätti myös ottaa talousarviolainan ja hyväksyä HSY:n alueen vesihuollon kehittämissuunnitelman vuosille 2021 - 2030. Hallitus päätti tilata jätteiden keräys ja kuljetuspalveluita vuosille 2022 - 28 seuraavasti: - sekajätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Helsingin kantakaupungissa kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä sekä Itä-Helsingissä neljälle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä, yhdelle Urbaser Oy:ltä ja yhdelle Remeo Oy:ltä - biojätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä ja yhdelle Auriga Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kolmelle urakka-alueelle Remeo Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut nosturiautotyönä Itä-Helsingin urakka

Kasviportaat, sienipeti ja salaattibaari – uudenlainen kaupunkiviljely valtaa talojen pihoja17.6.2021 13:47:05 EEST | Tiedote

Pientalojen pihoilla pienviljelmät ovat kaupunkikuvassa tuttu näky, mutta useimmilla kerrostalopihoilla sellaisia ei vielä näy. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY toimii koordinaattorina 6Aika: CircularHoodFood -hankkeessa, jossa kannustetaan kaupunkilaisia viljelemään ruokaa taloyhtiöiden pihoilla. Kaupunkiviljely lisää parhaimmillaan asumismukavuutta, yhteisöllisyyttä ja maisema-arvoja. Kerrostalo voi erottautua edukseen ympäristöasioiden suunnannäyttäjänä.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.6.202115.6.2021 15:41:02 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.6.2021 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa lausunnon pyytämisestä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2022 - 2024. Hallitus päättää myös talousarviolainan ottamisesta, HSY:n alueen vesihuollon kehittämissuunnitelman hyväksymisestä vuosille 2021 - 2030 ja urakoitsijoiden valinnasta seka- ja biojätteiden sekä kartonkipakkausten keräykseen ja kuljetukseen Itä-Helsingissä. Hallitus päättää seuraavista hankesuunnitelmista: - Esplanadin ja Etelärannan alueen vesihuoltoverkostojen saneeraus - Tattariharjuntien, Nallenrinteen ja Lentoasemakorttelien vesihuolto - Aleksis Kiven kadun ja Teollisuuskadun viemäritunneli - Perkkaan paineviemärin kahdennus ja vesihuollon saneeraukset Majurinkadulla, Everstinkadulla ja Säterinkadu