Tyttöjen päivänä puhutaan seurusteluväkivallasta

Ensi- ja turvakotien liitto muistuttaa Kansainvälisenä tyttöjen päivänä 11.10. jokaisen oikeudesta olla turvassa myös seurustelusuhteessa. Monien nuorten kohdalla seurustelu on parisuhteen opettelua ja uusien myönteisten asioiden kokemista. Osalle nuorista seurustelun pelisäännöt voivat vielä olla epäselvät ja kumppanin mustasukkaisuus tai omistushaluisuus saatetaan sekoittaa rakkaudeksi. Seurustelun ei kuulu satuttaa.

Ensi- ja turvakotien liitto, vloggaaja Maiju Voutilainen ja Lunette Kuukautiskuppeja valmistava Lune Group Oy Ltd järjestävät seurusteluiässä oleville tytöille viisi päivää kestävän tietoiskun henkisen väkivallan tunnistamisesta. Tapahtuma alkaa keskiviikkona 7.10. Instagramissa Maijun julkaisemille kokemuskertomuksilla ja jatkuu livelähetyksellä, johon osallistuu Ensi- ja turvakotien liiton asiantuntija.

Tyttöjen päivänä nuorilla on mahdollisuus keskustella väkivaltaan ja turvattomuuteen liittyvistä kysymyksistä Ensi- ja turvakotien liiton chatissa klo 14-18. Tarkemmat tiedot löytyvät Lunetten sivulta.

Vloggaaja Maiju Voutilainen herättelee keskustelua Instagramissa

– Seurustelusuhteessa olevasta henkisestä väkivallasta puhuminen on tärkeää, koska se on ensimmäinen merkki siitä, että suhde ei ole tasapinossa. Jokaisella nuorella tulisi olla oikeus nauttia nuoruudesta ja seurustelun tuomista iloisista ja hyvinvointia lisäävistä puolista ilman pelkoa väkivallasta. Nuoret tarvitsevat oikea-aikaista ja oikeanlaista tietoa, keskustelua seurustelun pelisäännöistä ja kannustusta avun piiriin, sanoo vloggaaja Maiju Voutilainen.

Asia on hänelle tärkeä, koska hän on itsekin joutunut nuoruuden suhteessaan kohtaamaan henkistä väkivaltaa ja olisi toivonut, että tietoa olisi ollut paremmin saatavilla. Maiju herättelee Instagramissa ajatuksia seurustelusuhteessa tapahtuvan henkisen väkivallan tunnistamisesta ja kertoo esimerkkejä missä tilanteissa henkistä väkivaltaa voi tapahtua.

Verkkokyselyyn vastanneet nuoret kertoivat rankasta väkivallasta

Henkinen väkivalta seurustelusuhteissa on useimmiten haukkumista ja nimittelyä, pelottelua sekä pakottamista tai painostamista sellaiseen, mitä ei haluaisi tehdä. Fyysinen väkivalta seurustelusuhteissa näyttäytyy useimmiten tönimisenä, vaatteista repimisenä ja lyömisenä avokämmenellä tai seinää vasten heittämisenä. Seksuaaliväkivalta on useimmiten painostamista tai pakottamista sellaisiin seksuaalisiin tekoihin, joita toinen osapuoli ei haluaisi tehdä, seksuaalista ahdistelua tai jopa raiskaus. Näiden väkivallan tekojen lisäksi seurustelusuhteissa voi näyttäytyä eron jälkeistä vainoa tai kumppanin sosiaalisen median sisältöjen kontrolloimista.

– Verkkokyselyyn vastanneet nuoret kuvaavat monenlaisia väkivallan kokemuksia seurustelusuhteissaan. Kyselyn tuloksissa väkivalta näyttäytyy vakavana ja haavoittavana: neljännes vastaajista kertoo tulleensa raiskatuksi seurustelusuhteessa, sanoo Ensi- ja turvakotien liiton asiantuntija Tuulia Kovanen.

Ensi- ja turvakotien liiton toteuttamaan kyselyyn vastattiin nimettömänä liiton verkkosivuilla ja lähisuhdeväkivaltaan keskittyvällä Nettiturvakoti.fi -verkkosivustolla. Kyselyyn vastasi 290 nuorta vuonna 2019.

Nuoret kuvaavat vastauksissaan moninaista henkistä väkivaltaa. Nuorista valtaosa kertoo kokeneensa haukkumista ja nimittelyä, kaksi kolmesta nuoresta on kokenut pelottelua ja lähes yhtä montaa on painostettu sellaiseen, mitä ei haluaisi tehdä.

– Fyysisen väkivallan muodot tuovat esille väkivallan raakuuden. Reilusti yli puolet (62 %) nuorista on kokenut tönimistä, lähes puolta on revitty vaatteista (48 %) ja lähes yhtä montaa (43 %) on heitetty seinää vasten, lyöty avokämmenellä tai revitty hiuksista. Joka toinen nuori on saanut fyysisiä vammoja väkivallan seurauksena, kertoo Kovanen.

Seurusteluväkivallasta puhuminen on ensimmäinen askel kohti turvallisuutta. Liitto järjestää nuorille chatin sunnuntaina 11.10. jossa voi nimettömästi ja turvallisesti keskustella ammattilaisen kanssa. Lasten ja nuorten chat muina aikoina auki arkisin klo 15-17.

Lunette rikkoo rohkeasti tabuja

-Tytöt tarvitsevat paljon tietoa ja keskusteluapua. Henkinen väkivalta voi olla vaikea tunnistaa ja jos väkivalta pääsee kehittymään vapaasti, seurausten korjaaminen voi kestää koko ihmisiän. Meille on tärkeää olla rikkomassa tabuja ja hälventämässä häpeää. Siksi haluamme olla mukana tukemassa Ensi- ja turvakotien liiton toimintaa, sanoo Heli Kurjanen Lunettelta.

Lunette lanseeraa tapahtuman yhteydessä kuukautiskupin, jolla tuetaan liiton toimintaa.

Mikko Savelainen
Ensi- ja turvakotien litto, viestintäpäällikkö

Väkivallan uhkaan saa apua myös jouluna16.12.2020 12:59:38 EETTiedote

Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistysten 19 turvakotia ovat auki myös jouluna. Lisäksi avopalvelut sekä chat auttavat lähisuhdeväkivaltatilanteissa vuodenvaihteen juhlapyhinä. Turvakodit on tarkoitettu väkivaltaa tai sen uhkaa kokeneille aikuisille ja lapsille. Avopalvelut auttavat kaikkia väkivallan osapuolia eli aikuista tekijää ja kokijaa sekä lasta tai nuorta. Jos ilmapiiri kotona on riitainen, voi omaa ja perheen turvallisuutta parantaa etukäteen keskustelemalla ammattiauttajan kanssa chatissa.

Päihteitä käyttävien äitien kuntoutusmäärät romahtivat18.11.2020 09:59:34 EETTiedote

Päihteitä käyttävien äitien kuntoutus on laskenut romahdusmaisesti, mikä johtuu kuntien taloustilanteesta. Ensi- ja turvakotien liiton Pidä kiinni –ensikotien kuntoutuspaikoista on syksyllä ollut vain lähes puolet käytössä. Huolestuttavinta on, että odotusaikana päihteitä käyttävien äitien pääsy kuntoutukseen on vaikeutunut eniten. Tämä on ristiriidassa korona-aikana lisääntyneen huumeiden käytön kanssa.

Etämediainfo 18.11: Päihteitä käyttävien äitien kuntoutusmäärät romahtivat13.11.2020 14:05:13 EETKutsu

Päihteitä käyttävien äitien kuntoutus on laskenut romahdusmaisesti. Ilmiön taustalla on kuntien vaikea taloustilanne. Ensi- ja turvakotien liiton Pidä kiinni -ensikotien kuntoutuspaikoista on ollut syksyllä käytössä vain noin puolet. Huolestuttavinta on, että odotusaikana päihteitä käyttävien äitien pääsy kuntoutukseen on vaikeutunut eniten. Tämä on ristiriidassa korona-aikana lisääntyneen huumeiden käytön kanssa.

Raskaudenaikainen masennus täytyy tunnistaa ja hoitaa11.11.2020 10:38:26 EETTiedote

Äidin raskaudenaikainen mielenterveys on yhteydessä lapsen hyvinvointiin. Äitien mielenterveyden pulmat on tärkeä tunnistaa ja tarjota apua mahdollisimman varhain ja jo silloin kun vauvaa odotetaan. Riittävän varhain ja pitkään saatu apu turvaa vauvan kehitystä ja antaa perheelle voimia odotukseen. Ensi- ja turvakotien liiton palveluissa saa apua ympäri Suomea. Kuopion ensikotiyhdistyksen päiväryhmässä tuettiin vuonna 2019 17 perhettä ja Baby Blues työstä sai apua 63 perhettä. Heistä 19 oli vauvaa odottavia perheitä.

Missä on virkamiesten ja päättäjien järjestötuntemus?31.10.2020 09:00:00 EETBlogi

- Osa päättäjistä pitää järjestöjä vähäpätöisinä puuhastelijoina tai palveluntuottajina samanlaisina kuin yrityksiä, toteaa Ensi- ja turvakotien liiton pääsihteeri Riitta Särkelä blogissaan. - Lukujen valossa sote-järjestöjen tuottama hyvä on volyymiltaan valtava, arvoltaan korvaamaton ja järjestöjen tuottamissa palveluissa on paljon erityispiirteitä. Järjestöt ovat suomalaisen yhteiskunnan yksi kivijalka.